تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نوروز کودکان ایرانی در این‌سوی آب‌ها

گزارش و تصویر: محمد تاج دولتی
tajdolati@gmail.com

زندگی در مهاجرت در کنار همه ِ تفاوت‌هایی که با زندگی در سرزمین مادری دارد، از جنبه ِ توجه به آداب و رسوم و رفتارهای فرهنگی هم با آنچه که انسان‌ها قبل از مهاجرت انجام می‌داده‌اند متفاوت است.


جشن‌های نوروزی برای گروه قابل توجهی از ایرانیان مهاجر این ویژگی را دارد که هر سال بیش از گذشته به آن توجه می‌کنند و می‌کوشند جنبه‌های دلپذیر میراث فرهنگی خود را به نسل‌های بعدی واگذار کنند.

هر سال از آغاز ماه مارس رویدادهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در رابطه با جشن‌های نوروزی در میان ایرانیان مهاجر در کانادا برگزار می‌شود. از جشن‌های نوروزی کودکان و نوجوانان تا مراسم چهارشنبه سوری و بازارهای نوروزی و میهمانی‌های بزرگ دید و بازدید.

مراسمی که توجه غیر ایرانی‌ها را هم به‌تدریج جلب کرده و حالا کمتر گردهمایی نوروزی برگزار می‌شود که گروهی از کانادایی‌ها و غیر ایرانی‌ها، از مقامات محلی و دولتی گرفته تا افراد عادی در آن شرکت نداشته باشند. برای خود ایرانی‌ها هم شرکت در هر یک از این مراسم فرصتی است برای دیدار دوستان و آشنایانی که کار و زندگی روزانه، امکان دیدار گاه به گاه آنها را فراهم نمی‌کند.


هر سال به دلیل اینکه تعطیلات زمستانی مدارس و آموزشگاه‌ها در کانادا از دومین هفته ماه مارس آغاز می‌شود، کودکان و نوجوانان آغازگر جشن‌های نوروزی ایرانیان مهاجر در کانادا و بویژه بزرگشهر تورنتو هستند.

نخستین برنامه از برنامه‌های نوروزی ایرانیان در کانادا گزارشی است از جشن نوروزی دانش آموزان مدارس زبان فارسی در منطقه شمال شهر تورنتو. این گزارش را از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

good

-- صادق ، Mar 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)