تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کانادا، کانادا

علی شریفیان

اخبار کانادا را از اینجا بشنوید.

گزارش مأموریت کانادا در افغانستان به مجلس
این گزارش هجده صفحه ای را که سه وزارت خانه دولت فدرال (از جمله وزارت امور خارجه) تهیه کرده اند به تغییر و تحولات یک سال گذشته این کشور جنگزده می‌پردازد.

در این گزارش چنین آمده است که در زمینه‌هایی مانند آموزش و پرورش، عمران و آبادی و آبرسانی پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما حملات نیروهای طالبان نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است.
تاکنون بیش از ۴۴ نیروی نظامی و نیز یک دیپلمات کانادایی در افغانستان جان باخته‌اند. اکثریت مردم کانادا با حضور نظامی کشورشان در افغانستان مخالف هستند.

ناخرسندی مسلمانان کبک از ممنوعیت پوشش حجاب در زمین فوتبال
داور یک مسابقه فوتبال در لاوال، حومه شهر مونترال، دختر یازده ساله مسلمانی را به‌خاطر داشتن حجاب از زمین بازی اخراج کرد.

ژان شاره، نخست وزیر کبک، روز دوشنبه با پشتیبانی از این تصمیم، آن را برای ایمنی بازیکنان لازم دانست . انجمن فوتبال کبک هم می‌گوید این تصمیم با قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مطابقت دارد. اما گروهی از مسلمانان عضو حزب لیبرال از موضع‌گیری شاره در این زمینه اظهار ناخرسندی کرده‌اند.

لیبرال‌ها نخست‌وزیر را مجبور به سکوت کردند!
در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس ملی کانادا، زمانی که آقای استفن هارپر، نخست‌وزیر دولت فدارال، شروع به خواندن نقل قولی از یکی از نشریات (در مورد ارتباط خانواده یکی از نمایندگان لیبرال با متهمین فاجعه تروریستی انفجار هواپیمای ایرایندیا در سال 1985) کرد، لیبرال‌ها با فریاد «خجالت! خجالت!» آقای هارپر را مجبور به سکوت کردند.

چنین حادثه‌ای تاکنون در مجلس کانادا سابقه نداشته است. لیبرال‌ها خواستار پوزش آقای هارپر از مجلس، و نیز از نماینده مذکور شده‌اند.

کمک 200میلیون دلاری کانادا به مردم افغانستان
استفن هارپر، نخست‌وزیر دولت کانادا، اعلام کرد کشورش این بودجه را برای بازسازی این کشور جنگ‌زده، و همچنین کمک به بهبود زندگی مردم هزینه خواهد کرد و قرار است این کمک مالی صرف امور عمرانی، تأسیس مدارس و تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم افغانستان شود.

احتمال پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات کبک
نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب لیبرال کبک از 37درصد پشتیبانی رأی‌دهندگان برخوردار است و حزب رقیبش، پارتی کبکوا (حزب استقلال‌طلب این استان) تنها 28درصد آرای مردم را در اختیار دارد. مفسران سیاسی رقابت‌های انتخابات این دوره کبک را فشرده توصیف کرده‌اند؛ اما احتمال می‌دهند که حزب لیبرال بتواند برای دومین دوره متوالی به قدرت برسد.

نخست‌وزیر پیشین کانادا در انتخابات آینده شرکت نمی‌کند
پل مارتین که بعد از شکست حزب تحت رهبری‌اش، حزب لیبرال، در انتخابات ژانویه سال گذشته، از مقام خود استعفا کرد، گفته است که در انتخابات آینده شرکت نمی‌کند و قصد دارد اوقات بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند و به بهبود کیفیت زندگی اقوام بومی کانادا کمک کند.

کارگردان کانادایی اسکار گرفت
خانم توریل کووه، فیلمساز اهل مونترآل، توانست با انیمیشن 15دقیقه‌ای خود، «شاعر دانمارکی»، اسکار بهترین فیلم کوتاه در این رشته را در هفتاد و نهمین دوره جوایز اسکار به دست آورد.

نامزدی دو ایرانی‌تبار در انتخابات کبک
در این انتخابات که در 26 مارس برای انتخاب 125 نماینده مجلس ملی و تعیین دولت کبک برگزار خواهد شد، دکتر امیر خدیر، پزشک متخصص امراض عفونی و فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین الهه شکرایی، عضو «انجمن زنان ایرانی مونترآل» و «فدراسیون زنان کبک» از دو حوزه انتخاباتی مونترآل، و هر دو از سوی «حزب همبستگی کبک» کاندیدای نمایندگی مجلس شده‌اند.

بریتیش کلمبیا و کبک، شهرهایی برای فقرای سالمند
بر اساس نتایج آمارگیری اداره آمار کانادا، ۱۰.۳ در صد شهروندان 65 سال به بالای این دو استان جزو کم‌درآمدترین افراد جامعه هستند. استان ساسکچوان نیز، با تنها ۱.۷در صد، در میان ده استان کانادا، بهترین رکورددار در این زمینه است.

دادگاه عالی کانادا:«گواهی امنیتی» خلاف قانون است
دادگاه عالی کانادا استناد به «گواهی امنیتی» (Security Certificate) را در دستگیری، زندانی کردن و اخراج کسانی که در خارج از کانادا به دنیا آمده‌اند مردود دانست و آن را مخالف قانون اساسی خواند. در پایان بررسی‌ها، هر 9 قاضی دادگاه عالی به اتفاق این رأی را صادر کردند و «گواهی امنیتی» برای دستگیری مردم را حتا ضد «نمودار حقوق شهروندان کانادا» خواندند.

محمد حرکت (الجزایری تبار)، عادل چارکویی (مراکشی تبار) و حسن المری (اهل سوریه)که به ارتباط با شبکه تروریستی القاعده متهم شده بودند، نسبت به این شیوه دستگیری به دادگاه عالی شکایت کردند. رأی مذکور جمعه گذشته صادر شد. این قانون بعد از واقعه 11 سپتامبر در کانادا به تصویب رسیده بوده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)