تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

یک حقیقت تلخ: گرمایش آب و هوا

محمد تاج دولتی
tajdolati@gmail.com

گزارش محیط زیست را از اینجا بشنوید.

یک‌شنبه‌ی گذشته، همه‌ی فعالان و هواداران حفظ محیط زیست از این‌که جایزه‌ی اسکار ِ بهترین فیلم مستند بلند، به اثری در مورد وضعیت کنونی و نگرانی‌های آینده‌ی محیط زیست تعلق گرفت، شادمان شدند.

فیلم «یک حقیقت تلخ»، ساخته ال گور، معاون رییس‌جمهور سابق آمریکا، در باره‌ی گرمایش آب وهوای کره‌ی زمین و خطرهایی که زندگی نسل‌های آینده بشر را تهدید می‌کند ساخته شده است. این فیلم همچنین جایزه‌ی اسکار بهترین ترانه با عنوان «باید از خواب بیدار شوم» را که با صدای ملیسا اتریج اجرا شده بود دریافت کرد.
ال گور با ساخت و معرفی این فیلم، به شکلی، به قهرمان مبارزه با تغییرات آب و هوای کره‌ی زمین تبدیل شده است.

در این فیلم به مسایل بسیاری اشاره شده است. از جمله این‌که:

ــ دیگر نباید گرمایش آب و هوا را فقط یک مسأله‌ی سیاسی، بلکه بزرگ‌ترین چالش اخلاقی تمدن بشری دانست.
ــ تعداد توفان‌های شدید در 30 سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

ــ میزان آب شدن یخ‌های جزیره گروئنلند در 10 سال گذشته دو برابر شده است.

ــ حدود 280 نوع از حیوانات، با واکنش نسبت به گرمای آب وهوا، به‌سوی مناطق قطبی کوچ می‌کنند.

و اگر هیچ اقدامی انجام نشود:

ــ تعداد انسان‌هایی که تا 25 سال دیگر بر اثر گرمای آب وهوای زمین جان خود را از دست خواهند داد، دو برابر می‌شود و به 300هزار تن خواهد رسید.
ــ آب‌شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها بسیاری از جزایر و مناطق ساحلی را به زیر آب خواهد برد.

ــجبهه‌های هوای گرم و خشک شدیدتر و بیشتر خواهد شد.

ــ پیش از سال 2050 تمام یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی در فصل تابستان آب خواهد شد.

ــ و بیش از یک هزار نوع از حیوانات تا سال 2050 برای همیشه منقرض خواهد شد.

«واعظ غیر متعظ»

در حالی‌که همه از فعالیت‌های نیکوی آقای ال گور در زمینه‌ی حفظ محیط زیست سخن می‌گویند، باید توجه داشت که روز بعد از مراسم اسکار، خبری بر روی سایت‌های اینترنتی منتشر شد که بر اساس آن، برخی از توصیه‌های زیست محیطی آقای ال گور با رفتارهای زندگی شخصی وی در تناقض است.
گروهی از افراد کنجکاو در شهر NASHVILLE در ایالت تنسی، که خانه بسیار مجلل و بزرگ آقای ال گور در آنجا قرار دارد، کشف کرده‌اند در سال گذشته مصرف برق منزل ایشان بیش از 221 هزار کیلووات ساعت، یعنی 20 برابر میانگین مصرف برق خانواده‌های آمریکایی بوده و علاوه بر این، به‌طور متوسط هر ماه 1080 دلار هم هزینه‌ی مصرف گاز منزل ایشان بوده و خانواده ال گور در سال گذشته، در مجموع 30 هزار دلار انرژی مصرف کرده است.

کشتار فیل‌های آفریقا

شاید برخی از شما هم علاقه‌مند به مجسمه‌ها یا تزئینات و وسایلی باشید که از عاج فیل ساخته شده است. اما بد نیست بدانید فقط در فاصله‌ی زمانی یک سال، از تابستان 2005 تا تابستان 2006، حدود 23 هزار فیل آفریقایی به خاطر دندان‌های عاج‌شان کشته شده‌اند. با این‌که از سال 1989 تجارت عاج در آفریقا ممنوع شده است، اما هر سال چندین محموله‌ی قاچاق دندان فیل در سنگاپور، چین و برخی کشورهای اروپایی کشف می‌شود که به گفته‌ی یکی از محققان دانشگاه واشنگتن، محموله‌های کشف‌شده فقط 10 درصد از مجموع تجارت غیرقانونی عاج فیل است.
تجارت دندان فیل در بازار سیاه و تمایلی که بویژه چینی‌ها برای خرید آن دارند، باعث شده تا قیمت هر کیلو از دندان‌های فیل از 150 یورو در سال 2004 به بیش از 570 یورو در سال 2006 برسد.

با این‌حال، قانون منع کشتار فیل‌ها در آفریقا، به برخی کشورها، از جمله آفریقای جنوبی، که در یکی از پارک‌های طبیعی آن بیش از 12 هزار نفر فیل زندگی می‌کنند، اجازه داده است برای حفظ تعادل محیط زیست تعداد کاملا مشخصی از فیل‌ها را شکار کنند.

رابطه تأخیر و آلودگی

به گزارش سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی، مجموع زمانی که هواپیماها در فرودگاه‌های اروپا در سال 2006 تأخیر پرواز داشته‌اند به بیش از 18 میلیون دقیقه رسیده است. باید اشاره کرد که هواپیمای آماده‌ی پرواز در هر دقیقه 63 لیتر بنزین مخصوص هواپیما مصرف می‌کند که حاصل آن 160 کیلو گرم گاز کربنیک است.
بر اساس این گزارش، در سطح جهانی هر سال تأخیر هواپیماهای آماده‌ی پرواز 73 میلیون تن گاز کربنیک در هوا منتشر می‌کند که هزینه‌ی مالی آن بیش از 5/13 میلیارد دلار است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)