تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
تحصیل در دانشگاه‌های خارجی- بخش چهارم

دانشجویان «شریف» از دانشگاه‌های خارجی فارغ‌التحصیل می‌شوند؟

فریبا صحرایی

اعطای پذیرش‌های تحصیلی از سوی دانشگاههای کانادایی به دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاههای فنی مهندسی ایران، رفته رفته کانادا را به یکی از مراکز تجمع دانشجویان شریف تبدیل می‌کند.


دانشگاه شریف

دانشگاه واترلو کانادا، که در فاصله ۹۰ دقیقه‌ای غرب تورنتو قرار گرفته و یکی از دانشگاههای به نام در رشته‌های مهندسی و کامپیوتر کانادا به شمار می‌رود، با وجود قواعد سخت در جذب دانشجو، یکی از پاتوق‌های فارغ‌التحصیلان شریف است.

برای دانشگاه واترلو همین کافیست که متقاضیان ایرانی، از دانشگاه شریف و با نمره معدل خوب بیرون آمده باشند. دقیقا معلوم نیست که چند نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف هم اکنون در دانشگاههای مطرح امریکا و کانادا درس می‌خوانند، اما آنقدر هستند که برای خود انجمن‌ها و تشکل‌های فارغ التحصیلان شریف را راه انداخته و فعال هستند.

شاید بیراه نباشه که گفته می‌شود دانشجویان با رتبه‌های بالا در کنکور سراسری، شریف را انتخاب می‌کنند تا با سهولت بیشتر از دانشگاههای معتبر کانادایی و آمریکایی پذیرش بگیرند.

به منظور بررسی صحت و سقم این فرض و شرایط تحصیلی دانشجویان ایرانی در دانشگاه واترلو با دو تن از دانشجویان قدیم شریف و دانشجویان فعلی دانشگاه واترلو به گفت‌وگو نشستیم.

محدثه در این زمینه ضمن تشریح تجربیات خود در گرفتن پذیرش از واترلو گفت: اینجا وقتی که تقاضانامه بچه‌ها می‌آید اگر دانشجو مدرک تحصیلی‌اش را از شریف گرفته باشد یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

این که چرا و چطور بیشتر بچه‌های شریف وارد دانشگاهی مثل واترلو می‌شوند موضوعی است که دلایل مختلفی دارد. در این خصوص محدثه گفت: درس خواندن در دانشگاه‌هایی مثل واترلو که در بحث نوآوری سرآمد دانشگاههای کانادایی به حساب می‌آید، امتیازاتی دارد.

محدثه با اشاره به چالش‌های تحصیل در یک دانشگاه کانادایی اظهار داشت: من برای پذیرش گرفتن و ادامه تحصیل در کانادا هیچ مشکلی نداشتم، ولی وقتی که وارد جامعه دانشگاهی کانادا شدم در برقراری ارتباط خیلی مشکل داشتم. و بیشتر از یک سال طول کشید تا توانستم یاد بگیرم که به مدل کانادایی ارتباط برقرار کنم. خیلی مهم است که شما بتوانید خودتان را و توانایی‌هایتان را بشناسانید و مهارت‌های انگلیسی را توسعه بدهید. و این مشکل خیلی از دانشجویانی است که برای ادامه تحصیل کانادا را انتخاب می‌کنند.


نسیبه رحیمی یکی دیگر از فارغ التحصیلان شریف که دردانشگاه واترلو مشغول تحصیل است، در پاسخ به این سوال که آیا ورود به شریف به منزله خروج از یک دانشگاه خارجی است، گفت: بیشتر بچه‌های شریف از همان وقتی که وارد دانشگاه می‌شوند فرایند تقاضای پذیرش از دانشگاه‌های خارجی را یاد می‌گیرند. کافی است که از همان سال اول با یکی از بچه‌های شریف در خارج از کشور ارتباط بگیرید تا بدانند چطور باید پذیرش بگیرند. از همان اول بچه‌ها روی معدل و تافل‌شان کار می‌کند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی راحت پذیرش بگیرند.

ضمن این که در دانشگاهی مثل واترلو استادان بیشتر دانشگاه شریف را می‌شناسند و همین باعث می‌شود که بهتر به آنها پذیرش بدهند.

ورودی‌های مختلف شریف از دهه‌های ۴۰ و ۵۰ تا همین حالا، اینجا در انجمن‌های فارغ‌التحصیلان شریف عضویت دارند. به طوری که طبق گفته دکتر یاسر کراچیان فارغ التحصیل برق دانشگاه تورنتو، تنها در انجمن تورنتو حدود ۱۵۰ عضو دارند.

در همین‌باره:

سخت‌گیری کانادا برای صدور ویزای خانواده دانشجویان ایرانی
کانادا، کشوری گران و پرطرفدار برای دانشجویان خارجی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

please correct your article:

1- Kerachian is not graduated from Electrical department..He was graduated from physics Department
2-Mohadeseh Azimlu is not a student in computer sience or electrical department of Waterloo which are two department that Sharif students are accepted in them mostly.

-- salem ، Feb 17, 2007

Waterloo is full of the Islamic Republic Spies. I got admissions from waterloo and stayed there for Two semester. The atmosphere was worse than Iran. Doaaye Komil, taasoaa, Hezbollahi's with ugly beard and all those Islamic crap. So I gave up any moved to another university.

-- arash ، Mar 4, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)