تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کارناوال بی نظمی برای آلمانی های منظم

حسين نوش آذر

هر سال، اواسط ماه فوریه در شهرهای اطراف رود راین ( راین-لند) مراسمی به نام «کارناوال» برگزار می شود. کارناوال در شهرهای ماینس، کلن، آخن و دوسلدورف باشکوهتر و مفصلتر از جاهای دیگر است. در روز پنجشنبه ای که «روز پیرزنان» نام دارد Altweibertag کارناوال آغاز می شود. در این روز در ساعت یازده و یازده دقیقه زنها به ساختمان شهرداری شهرشان هجوم می آورند و با لباسهای مبدل و خنده دار این عمارت را تسخیر می کنند. از این لحظه به بعد زنها بر شهر حکومت می کنند. در «روز پیرزنان» هرگاه زنی کراوات مردی را قیچی کند، مرد خود را موظف می داند که با آن زن همبستر شود.

پنجشنبه شب تا صبح روز جمعه در کافه ها همه به شادخواری و پایکوبی می پردازند. نیمه شبها از ساعت دو صبح به بعد پیش می آید که در گوشه و کنارهای خلوت، یا در کنج کافه ها مردی با زنی بخوابد. عمر اینگونه آشناییها تنها چند ساعت یا حداکثر یک روز است. کارناوالیستها جمعه و شنبه را به استراحت می گذرانند. روز یکشنبه مراسم کارناوال برای بچه ها برگزار می شود و فردای آن روز یا روز دوشنبه ای که به Rosenmontag یا « دوشنبه گل سرخ» معروف است، ستونهایی از اتوموبیلهای آذین شده همراه با کارناوالیستها از خیابانهای اصلی شهر عبور می کنند و در طول راه میان مردمی که به تماشا ایستاده اند شکلات و شیرینی پخش می کنند. چهارشنبه هفته ی کارناوال، روز عبادت و توبه است. در این روز که به «چهارشنبه خاکستر» یا Achermittwoch شهرت دارد، مردم به کلیسا می¬روند و از خداوند به خاطر گناهانشان در هفته کارناوال طلب بخشش می کنند. کشیش در مراسم عشای ربانی، به نشانه پذیرش توبه روی پیشانی آنها صلیبی از خاکستر نقش می کند. قدیمها دانشجویان رند ایرانی به این روز می گفتند: چهارشنبه ی خاک برسری. روزی که شادخواریها و شادکامیها به پایان می رسد و زندگی روزانه از نو آغاز می شود.

پیشینه کارناوال

پیدایش کارناوال به چهل روزی ربط دارد که مسیحیان روزه می گیرند. در این چهل روز آنها اجازه ندارند گوشت و لبنیات مصرف کنند. به این دلیل ساده که در قرون وسطی گوشت و لبنیات به سرعت فاسد می شد، اهالی راین-لند پیش از آغاز ماه روزه به شادخواری و حتی پرخوری می پرداختند. از دل این جشنها، مراسم کارناوال به شکل بالماسکه و رقص و آبجوخوری در کافه ها بیرون آمد.

پیشینه کارناوال به شکل حاضر به سال 1823 برمی گردد. آن زمان انقلاب فرانسه تازه پیروز شده بود و فکر دموکراسی و برابری اجتماعی اروپا را فراگرفته بود. فرانسویها راین-لند یا شهرهای اطراف رود راین را اشغال کرده بودند و می ترسیدند که ستیزه جویان آلمانی در مراسم بالماسکه نقاب بزنند و بر ضد اشغالگران فرانسوی عملیات نظامی انجام دهند. برای همین آنها بالماسکه را ممنوع اعلام کردند. اما گروهی از اشرافزادگان آلمانی کمیته ای تشکیل دادند به نام کمیته کارناوال و زیر نظر اشغالگران در شهرها مراسمی به شکل حاضر برگزار کردند.

در این مراسم از همان آغاز انتقاد از اوضاع اجتماعی و سیاسی و مسخره کردن و دست انداختن حاکمان در دستور کار کمیته کارناوال قرار داشت. این رسم همچنان ادامه دارد، تا آن حد که هر سال از طریق مجسمه های مقوایی، نقاشی ها، پوسترها و پلاکاردهایی که در مراسم کارناوال به نمایش گذاشته می شود، می توان به مهمترین رویدادهای سال و به گرفتاریهای معیشتی و اجتماعی مردم پی برد.


احمدی نژاد، اسلامگرایی و کارناوال

بنابراین جای تعجب نیست که در مراسم امسال، بنیادگرایی اسلامی، غنی سازی اورانیوم در ایران، حجاب اسلامی و مسائلی از این دست از «موتیف»های مهم کارناوالیستها در شهرهای دوسلدورف، کلن، بن، ماینس و آخن است. با توجه به بحرانی که میان جهان غرب و جهان اسلام پس از انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی ایلندس پست به وجود آمد، حساسیتهایی هم نسبت به کارناوالیستها وجود دارد. برای مثال در مراسم پارسال دولت از نمایش تصویری جلوگیری کرد که در آن زنان محجبه در حد یک کیسه زباله فرومی کاستند. همچنین مجسمه ای از چند آخوند که لبخندزنان بمب اتم را میان خود پنهان کرده بودند، در خیابانهای دوسلدورف به نمایش درنیامد.

به رغم همه این حساسیتها و محدودیتها انتظار می رود که کارناوالیستها در مراسم امسال هم همچنان با طنزی گزنده به مهمترین مسائل سیاسی و اجتماعی در جهان اشاره داشته باشند. مجسمه ای از رییس جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد با تنه ای شبیه یک بمب که در مراسم سال گذشته مورد توجه قرار گرفت، تنها نمونه ای از طنز عامه پسند و موثری ست که نه تنها طنازی راین-لندی های آلمان را نشان می دهد، بلکه نوعی اعتراض به ناآرامی جهان و خطر جنگ هم به شمار می آید. چند سال پيش سه هفته بعد از نمایش مجسمه ای از بوش و صدام حسین که مثل عاشق و معشوقها در یک بستر همدیگر را در آغوش گرفته بودند، آمریکا به عراق حمله کرد. مسائل محیط زیست، مشکل بیکاری فراگیر در آلمان، فقر، کاهش خدمات درمانی رایگان از دیگر موتیفهای کارناوالیستها در مراسم امسال است.


از پشت نقاب

در مراسم کارناوال به مدت چند روز در سال هر کس اجازه دارد که در نقش و قالبی فروبرود که می پسندد. در این مراسم فاصله طبقاتی و قوانین مدنی به مدت کوتاهی از میان برداشته می شود. در هرج و مرجی خودخواسته هر کس آن کاری را انجام می دهد که دوست دارد، بدون آن که به حقوق دیگری تجاوز کند. نقابها و لباسهایی که کارناوالیستها تهیه می کنند، نه تنها شخصیت و چهره آنان را می پوشاند، بلکه شخصیت و چهره ای از آنان را به نمایش می گذارد که از برخی لحاظ شخصیت و چهره آرمانی فرد است. یک دزد دریایی می تواند در زندگی روزانه یک قاضی و یک قاضی می تواند یک دزد باشد. چنین است که به مدتی هر چند کوتاه فاصله ها و حریمهای اجتماعی از میان برداشته می شود و هر کس حقیقت خودش را با پوشاندن چهره اش افشا می کند. آلمانی ها به نظم اشتهار دارند. در نظمی که آلمانیها ساخته اند، کارناوال فرصت مغتنمی برای بی-نظمی ست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

weiberfastnacht
migoyan na
Altweibertag

-- parvin ، Feb 16, 2007

parvin khanom gerami
dar Aachen Altweibertag migooim, momken ast dar Koeln ya Mainz Weiberfastnacht begooyand. midanid keh Karnaval yek jashne mahali ast va marasem va estelahate an mantaghehi ya Regional.
man ba Oecherplatt ashna hastam. az hamfekri shoma mamnoon

-- nushazar ، Feb 16, 2007

خيلی پرت و پلا نوشته ای! اصلن از سابقه کارناوال بی خبری. «پنجشنبه پيرزنان» که آورده ای از همه پرت تر است.

-- محسن ، Feb 16, 2007

Rast mige! ki mige "rooze pire zanan!!" too köln ke weiberfastnacht migan

-- sina ina ، Feb 18, 2007

salam.man 9 sale dar alman hastam baraye bareh awal dar mordeh karnawal wa hambastari zanan ba mardane kerewati mishenawam.

-- Ali ، Feb 20, 2007

موظف بودن مرد به همبستر شدن با زن پس از بريده شدن کراواتش کذب محض است. لطفا در انتشار اخباری که از آن اطمينان نداريد دقت بيشتری نماييد. با تشکر، ضيائی گرگانی از آلمان (مونيخ)

-- ضيائی گرگانی ، Feb 20, 2007

in etelaate va ya bebakhshid lataalat ra nevisandeie mohtaram az koja avarde ast? vagean ke ba sathe radio zamane nemikhorad

-- ali ، Feb 21, 2007

از خوانندگان پوزش می خواهم که دیر پاسخ می دهم.
1- کارناول در غرب آلمان یک جشن قومی ست. کارناوال در آخن - شهری که من در آن زندگی می کنم - با کارناوال در شهرهای کلن و دوسلدورف از برخی لحاظ تفاوت دارد. عبارت آلت وایبا دونرستاگ در گویش مردمان اوشا عبارتی بسیار متعارف است. در کلن شاید چیز دیگری بگویند. این نکته را من البته یک بار در پاسخ به خانم پروین یادآوری کرده بودم.
2- قدیم ها اگر من می خواستم این گزارش را بنویسم ناگزیر بودم به کتابخانه شهر آخن مراجعه کنم. امروز خوشبختانه منابع خوبی در اینترنت هست. دوستان علاقمند می توانند اطلاعات این گزارش را با منابع اینترنتی مقایسه بکنند، در نشانی زیر:
http://www.google.com/search?hl=de&rls=SUNA%2CSUNA%3A2006-49%2CSUNA%3Ade&q=Geschichte+des+Karnevals&btnG=Suche&lr=
به هر حال همین که زمینه های بحث پیش آمد، هر چند با زبان و لحنی نه چندان درست جای امیدواری ست و نشاندهنده علاقمندی دوستان به این موضوع
3- در مورد مساله همبستری زنان و مردان غریبه: پیش از شیوع بیماری ایدز این امر بسیار برجسته تر بود تا امروز که برخی خطرات مردم را تهدید می کند. با این حال کافی ست که دوستان تشریف بیاورند به شهرهایی که کارناوال در آنجا برگزار می شود. به آخن برای مثال. خواهید دید که یکی از سویه های این جشن بی نظمی در مسائل و امور حتی رختخوابی ست. نوعی هرج و مرج خودخواسته شاید برای تحمل زندگی روزانه در دیگر ایام سال. البته من اعتراف می کنم که به خاطر سلطه کاتولیک ها در شهرهای کارناوالیست روی آزادی جنسی چندان تاکید نمی شود.
4- نکته ای که دوستان خرده بین و خرده گیر توجه نکردند جانمایه کلام بود: از کنفسیوس روایت می کنند که اگر نظمی در زندگی ایجاد می کنید، جایی برای بی نظمی هم بگذارید. کارناوال به نظر من مصداق این سخن است. این جنبه برای من ِ ایرانی جذاب تر از خود مراسم و تفاوتهای محلی آن است که می تواند محل اختلاف باشد. اگر نظمی ایجاد می کنیم جایی برای بی نظمی بگذاریم. اگر حکمی می دهیم محلی برای تردید باقی بگذاریم. این آن چیزی ست که از نظر فرهنگی شاید به کار امروز ما بیاید.
از همه دوستانی که در این نظرخواهی شرکت کردند و این امکان را فراهم آوردند که من این نکات را خارج از گزارش مطرح کند، به دل سپاسگزارم. انشالله سال آینده اگر در المان هستید بفرمایید آخن که در خدمت شما در خیابان ها چرخی بزنیم و از بی نظمی خودخواسته مردم لذت ببریم. شاید هم - بگذریم.

-- حسین نوش آذر ، Feb 23, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)