تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

همایش «حقوق زنان ایران» در آمستردام برگزار شد

مریم خرمی


روز شنبه ۲۱ بهمن ماه همایش "حقوق زن در ایران" در آمستردام برگزار شد. موضوع اصلی سخنرانی‌ها تحولات جنبش زنان در ایران بود.

سخنرانان این همایش آزاده کیان استاد علوم اجتماعی دانشگاه پاریس و هاله قریشی استاد مردم‌شناسی دانشگاه آزاد آمستردام بودند. همچنین مقاله شهلا اعزازی استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران راجع به جنبش زنان در ایران در این گردهمایی ارائه شد.

خانم کیان تاریخچه‌ای از جنبش زنان ایران را بعد از جنگ را تشریح کرد و از همکاری زنان مذهبی و غیرمذهبی در به‌دست آوردن حقوق برابر صحبت کرد. خانم کیان گفت: زنان ایران در به ریاست جمهوری رسیدن محمدخاتمی نقش کلیدی را داشتند. در سالهای ریاست جمهوری محمد خاتمی فعالان زن در ایران امید زیادی در به‌دست آوردن حقوق خود از طریق اصلاحات داشتند. ولی متاسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط نهادهایی مثل شورای نگهبان به این نتیجه رسیدند که برای به‌دست آوردن حقوق خود باید مستقل و از طریق سازمانهای غیر دولتی عمل کنند.

خانم قریشی، درباره چگونگی پذیرش فعالیت زنان ایرانی توسط زنان خارج از ایران صحبت کرد. او گفت: این فعالبت به راحتی پذیرفته نمی‌شد چرا که زنان ایرانی در خارج از ایران هنوز تصور سالهای سرکوب را از ایران داشتند و تصور وجود جنبش در ایران سخت بود. ولی باتلاش‌ها و موفقیت‌هایی که زنان ایران در گرفتن حقوق خود بدست آوردند ایرانیان و زنان ایرانی خارج ازکشور متوجه تغییرات در ایران شدند وبسیار علاقه‌مندند که با کمک‌های خود در این جنبش سهیم باشند.

در بخش دوم این گردهمایی جلسه پرسش و پاسخ بین حضار و سخنرانان برگزار شد و در بخش پایانی نیز شروین نکوئی نویسنده کتاب پارادوکس ایرانی فصلی از کتاب خود را خواند.
برنامه این همایش با پخش فیلم آفساید ساخته جعفر پناهی به پایان رسید.

گزارش کامل همایش را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هیچ زمانی زنان ازاده ایران عزیز تعدادانگشت شماری از زنان راکه دست در دست دول استعمارگر فاسد دارند رابه عنوان حامیان خودقبول ندارند چون هدف این مشت افراد بیدرد حاکمیت استعمار سیاه نو امریکایی اسراییلی میباشد 0زهی خیال باطل0 براستی این زنان شرکت کننده در همایش امستردام در زمان تجاوز رزیم صدام به ایران به سرکردگی امریکا بخصوص تعدی وتجاوز به زنان ودختران سوسنگرد وزنده به گورکردن انان کجای دنیا بودند که چشمان خودرا براین جنایت بستند حتما این اعمال جنایتکاران صدامی را در راستای اباهه گری رضا خانی وزندانهای محمد رضا ی بیگانه پرست دانسته وبه ان افتخار کردند وبراستی درهفدهم شهریور پنجاه وهفت که انهمه زنان ازاده وعفیف به شهادت رسیدند درچه مراسمی بودند اری بادلارهای امریکایی صهیونیستی نمیتوان ماسک ازادگی به خود زد 0قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را 0 ف-س

-- ف-س ، Mar 19, 2007

تا ریخ گویای خدمت ازادزنان ومردان بزرگی به ایران است که همواره برای استقلال ان از جان ومال خود گذشتند وحتی خون پاک فرزندان شهید خود را هدیه کردند ورزیم ستم شاهی را سرنگون کردند وهرگز هویت خود را در فرهنگ وابشخور بیگانگان جستجو نکردند وهم اکنون افتخار افرین در عر صه های علمی و.....بوده ونهال استقلال وازادی جمهوری اسلامی را به کوری چشم دشمنان وبیگانه پرستان تنومندتر وپربارتر مینمایند 0م-ح 0

-- م-ح ، Mar 19, 2007

طلب حق چه ربطی به این موضع گیریهای بیجای شما داره؟وقتی حقمونو گرفتیم شما میتونید به نفع اربابان مردتون برید کنار چرا بقیه را وادار به اسارت میکنید

-- bahareh ، Aug 5, 2007

روز شنبه ۲۱ بهمن ماه همایش "حقوق زن در ایران" در آمستردام برگزار شد. موضوع اصلی سخنرانی‌ ها تحولات جنبش زنان در ایران بود.
سخنرانان این همایش آزاده کیان استاد علوم اجتماعی دانشگاه پاریس و هاله قریشی استاد مردم‌ شناسی دانشگاه آزاد آمستردام بودند. همچنین مقاله شهلا اعزازی استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران راجع به جنبش زنان در ایران در این گردهمایی ارائه شد

-- بدون نام ، Apr 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)