تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
تحصیل در دانشگاه‌های خارجی- بخش سوم

سخت‌گیری کانادا برای صدور ویزای خانواده دانشجویان ایرانی

فریبا صحرایی

گزارش کامل و مصاحبه با دانشجویان را اینجا بشنوید.

تأهل و ادامه تحصیل در خارج از کشور ظاهرا خیلی با هم جور در نمی‌آیند. علی الخصوص که اگر یک کشور مهاجرخیز مثل کانادا را انتخاب کرده باشی که تازه از همه بدتر روابط دیپلماتیکش هم با ایران چندان تعریفی نداشته باشد.



دانشجویان متاهل ایرانی، از همان لحظه‌ای که برای گرفتن پذیرش دست به کار می‌شوند، پیه دوری از همسرانشان را به تن می‌مالند و خودشان را آماده دوران تازه‌ای می‌کنند که می‌توان اسمش را گذاشت "تجرد در تاهل" به این نیت که بالاخره ویزای زن و بچه‌شان هم می‌آید و بعد از فارغ التحصیلی‌، همگی مهاجرتشان درست می‌شود و می‌آیند کانادا. اما چند سالی است که دیگر به این سادگی‌ها، به همسران دانشجویان متاهل ایرانی در کانادا ویزا نمی‌دهند. حتی برای گرفتن یک ویزای عادی توریستی، بارها آنها را به جلوی در سفارت‌خانه می‌برند و دست خالی بر می‌گردانند.

نه به همسران، که حتی پدر و مادرها هم دیگر این روزها امکان آمدن و دیدن فرزندانشان را ندارند. به هر حال به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌ها برای دانشجویان ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود و به دنبال خود مشکلات و دغدغه‌های بیشتری را برای دانشجویان متاهل در این نقطه از دنیا ایجاد می‌کند، تا آنجا که بعضی‌ها را چنان مستاصل می‌کند که همه‌چیز را نصفه کاره رها می‌کنند و به قولی عطایش را به لقایش می‌بخشند و بر می‌گردند به وطن. البته این امر، در مواردی هم به متلاشی‌شدن بنیان خانواده‌ها منجر می‌شود.

سایه روابط سیاسی بر رابطه شهروندان

موضوع سخت گیری‌های اخیر برای دانشجویان شاغل به تحصیل در کانادا از سوی بیشتر دانشجویان مساله‌ای سیاسی تعبیر می‌شود که بویژه با کم رنگ شدن روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا، شدت گرفته است. به اعتقاد دانشجویان، مقامات کانادایی در واقع با سخت‌گیری در صدور ویزا برای خانواده دانشجویان ایرانی نوعی سیاست تلافی‌جویانه را مقابل ایران اتخاذ کرده‌اند. در حالی که قانونا همه دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور، بدون توجه به نوع ملیت آنان، از حق دیدن اعضای درجه یک خانواده خود در خاک کانادا برخوردارند.

و این همه در حالی است که بر خلاف آنچه که بیشتر دانشجویا ن ایرانی معتقدند، مقامات دولتی کانادا مدعی هستند که هیچ تغییری در سیاست‌های آنها نسبت به صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی و خانواده‌های آنها رخ نداده است. به طوری که آنها ادعا کردند که سال گذشته به ۵۱ درصد دانشجویان ایرانی ویزای تحصیلی دادند. آنها ادعا می‌کنند که قانون صدور ویزا برای همه یکسان و برابر است.

مطابق ضوابط صدور ویزای توریستی کانادا، فرد می‌بایست علاوه بر داشتن شرایط عمومی‌، از جمله سلامتی جسمی و استطاعت مالی، وابستگی‌های خود را به کشور مبدا، نشان دهد و با دلایل مستدل بازگشت خود را به کشورش تضمین کند.

و این در حالی‌ست که حداقل ۳۰ دانشجوی متاهل ایرانی در دانشگاههای کانادا هستند که بدون استثنا، هر چه تلاش کردند نتوانستند حتی برای یک بار، برای همسرانشان ویزا بگیرند. طی ماههای گذشته همه تلاش دانشجویان ایرانی برای اعتراض به وضع موجود که از طریق امضای تومار و نامه‌نگاری به مقامات مسوول دولت کانادا صورت گرفته، بی‌نتیجه بوده است.

در همین‌باره:

کانادا کشوری گران و پرطرفدار برای دانشجویان خارجی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)