تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"ورلد پرس" بهترین عکاس خبری سال را معرفی کرد

هیئت داوران جشنواره سازمان عکس خبری جهان كه در آمسترادم (هلند) است بهترین عكس‌های خبری سال ۲۰۰۶ را برگزید.

مقام اول جشنواره عكس آمستردام را عكاسی به نام "اسپنسر پلات" كسب كرد كه عكسش چند دختر و پسر لبنانی سوار بر یك سواری روباز را نشان می‌دهد كه در بیروت مشغول دیدار از خرابه‌های جنگ تابستان گذشته میان اسراییل و لبنان هستند. جایزه پلات ۱۰ هزار یورو و یك دوربین پیشرفته كانون است.

امسال، ۱۰ بخش مختلف این جشنواره كه در فاصله ۲۷ ژانویه تا ۸ فوریه برگزار شد شاهد رقابت ۴۵۰۰ عكاس از ۱۲۴ كشور جهان بود. از این عكاسان مجموعا ۷۸ هزار عكس به جشنواره رسیده بود. هیئت داوران جشنواره در نهایت، ۵۸ عكاس از ۲۳ كشور را به عنوان عكاسان برتر سال ۲۰۰۶ برگزید. عكس‌های این برندگان در غالب یك نمایشگاه در چندین كشور جهان به نمایش درخواهد آمد.

جشنواره "سازمان عکس خبری جهان” علاوه بر نمایشگاه عكس‌های برگزیده ۲۰۰۶، دو نمایشگاه دیگر هم برگزار می‌كند كه یكی از آنها منحصرا به عكس‌های اسپنسر پلات اختصاص دارد. موضوع نمایشگاه سوم پیامدهای گرم شدن هوا در آفریقا خواهد بود و عكس‌های عكاسان این قاره را در زمینه مزبور به نمایش خواهد گذاشت.

جشنواره "سازمان عکس خبری جهان" كه امسال پنجاهمین دور آن برگزار شد در میان كارشناسان و صاحبنظران عرصه عكاسی وزن و اهمیتی همچون جشنواره اسكار در عرصه فیلم دارد. ریاست هیئت داوران جشنواره امسال را "مایكل مك‌‌نلی" از روزنامه "نیویورك تایمز" به عهده داشت. ۱۱ عكاس و صاحب نظر در زمینه عکاسی از كشورهای فرانسه، هلند، آمریكا، زیمبابوه، آرژانتین، مكزیك، انگلستان و ... دیگر اعضای این هیئت را تشكیل می‌دادند.

سال ۲۰۰۳ جایزه دوم عكس تك جشنواره عكس آمستردام به كاری از عطا کناره، عکاس ایرانی اهدا شد كه نمایی از فاجعه ناشی از زلزله بم را نشان می‌داد.

عكس‌های برگزیده امسال جشنواره "سازمان عکس خبری جهان" را می‌توانید اینجا ببینید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)