تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مربی تیم سایپا

علی دایی: زمان همه‌چیز را مشخص کرد

فرنگیس محبی

گزارش ورزشی کامل را اینجا بشنوید.

تیم فوتبال سایپای تهران همچنان صدرنشین لیگ فوتبال باشگاه‌های ایران است. این اولین فصلی است که علی دائی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران به عنوان مربی- بازیکن هدایت سایپا را برعهده دارد.

موفقیت سایپا بار دیگر نام علی دائی را در صحنه فوتبال ایران طنین‌انداز کرده است. او پس از مسابقات جام جهانی در برابر حملات شدید رسانه‌های گروهی قرار گرفت که او را علت اصلی ناکامی فوتبال ایران در آلمان قلمداد می‌کردند اما اکنون به سرمربی موفقی تبدیل شده که تیمش برای اولین بار در چند قدمی قهرمانی باشگاه‌های ایران قرار دارد و تیم‌های صاحب‌نامی چون استقلال و پرسپولیس را پشت سر گذاشته است.



علی دایی در گذشته آقای فوتبال آسیا شده و رکورد بیشترین گل برای تیم‌های ملی در جهان را هم از آن خود دارد. اما اولین باری است که مربیگری می‌کند. پس چطور توانسته در اولین آزمایش تا این حد موفق باشد؟ این سووال را با خود او در میان گذاشتم.
ما یک مجموعه خیلی خوب داریم در باشگاه از مدیریت باشگاه گرفته تا تدارکات تیم و یک سری بچه‌های خیلی بااستعداد در تیم هستند که خدا را شکر از موقعی که من این مسوولیت را قبول کردم همه به خوبی تمرین می‌کنند و همه جزو بهترین‌ها هستند، هم از نظر شخصیتی و هم از نظر فنی. مدیریت باشگاه هم در این مدت خیلی من را کمک و حمایت کرده و بچه‌ها هم همیشه ما را قبول داشتند و این قبول داشتن باعث شده که ما خیلی کارهایی را که نمی‌شد، انجام بدهیم.

در میان مربی‌هایی که شما در دوران فوتبالتان داشتید، کدام آن‌ها در ساختن علی دایی به‌عنوان یک مربی بیشتر تاثیرگذار بودند؟
نمی‌شود گفت مربی خاصی. تمام مربیانی که من با آن‌‌ها کار کردم از تمام آن‌ها ممنونم. خیلی چیزها از آنان یاد گرفتم، اما ازمربی‌هائی که در آلمان با آن‌ها کار کردم از لحاظ فنی خیلی چیزها یاد گرفتم که الآن در کارم به دردم می‌خورد.

این موفقیتی که الآن شما در سایپا دارید، آیا پاسخی از سوی شما است به انتقاداتی که بعد از جام‌جهانی از شما می‌شد؟
اصلا به این مسائل فکر نمی‌‌کنم. همه خواست خدا و کمک خدا بوده. صحبت‌هایی که بعضی‌ها می‌کردند اصلا برای من اهمیت نداشت. من کار خودم را انجام می‌دهم و از روز اول یاد گرفته‌ام که سعی کنم کار بکنم و در کار من پاسخی برای این‌ آقایان نبوده. من کارم را در زمین نشان می‌دهم. کارم را دوست دارم و به آن علاقه دارم و برای رسیدن به موفقیت تمام سعی و تلاشم را انجام می‌دهم.

به‌هرحال حتما بعد از تمام زحماتی که شما برای تیم ملی و فوتبال ایران کشیدید، این حملات شما را آزرده خاطر کرد؟
مطمئنا هرکسی ناراحت می‌شود اما من همیشه گفته‌ام که آینده و گذشت زمان خیلی چیزها را مشخص می‌کند و خدا را شکر خدا هم کمک کرد که خیلی چیزها ثابت شود و نشان داده شود.

بیشتر این صحبت‌هایی که بعد از جام‌جهانی می‌شد در باره سن شما بود اما حالا می‌بینیم شما با وجود این‌که ۳۷ سال دارید پابه‌پای دیگر بازیکنان سایپا بازی می‌کنید و تا حالا هم مثل این‌که ۷ یا ۸ گل هم برای تیمتان زده‌اید؟
من خیلی از چیزهایی که عنوان شد را انتقاد نمی‌دانم. این‌ها یک سری مسائل مغرضانه از طرف کسانی بود که با من مشکل داشتند و از قبل از جام‌جهانی هم معلوم بود که این‌ها چه‌کار می‌خواهند بکنند و متاسفانه بعضی‌ها هم در تیم ملی با آن‌ها دست به دست هم دادند که در جام‌جهانی چنین مسائلی رخ داد. اما من کار خودم را می‌کنم. قبل از جام‌جهانی آقایان می گفتند که من ۳۷ سالم است و شاید در ۳۷ سالگی نتوانم کاری بکنم و کسی از من انتظاری ندارد. خوشبختانه گذشت زمان همه چیز را نشان داد. آن‌هایی که القاب آنچنانی داشتند آن‌ها چه‌کار کردند؟ شما دیدید که تمام انتقادات متوجه من بود. اما به قول خودتان من ۳۷ سال سن داشتم و از من انتظارچندانی نمی‌رفت. آقایانی که القاب آنچنانی داشتند چه‌کار کردند؟

شخص به‌خصوصی را می‌گوئید؟
نه شخص بخصوصی را نمی‌گویم. می‌گویم مطبوعات، رسانه‌های ایران، کسانی که مسائل را بزرگ کرده بودند، آن‌ها چه‌کار کردند؟

اینطور که گفته می‌شود ۳ بازیکن ملی‌پوش ایران هم قبل از این‌که وارد مسابقات جام‌جهانی شوند نتیجه آزمایش‌های دوپینگ که روی آن‌ها انجام شده بود مثبت نشان داده شد. در این مورد چه فکر می‌کنید؟
نخیر این‌طور نبود. ۳ تا از بازیکنان خارجی ما متاسفانه در آزمایش‌های دوپینگ شرکت نکردند و من هم دلایلشان را نمی‌دانم که چرا شرکت نکردند. به‌عنوان بازیکن هم این مسائل به من ربطی پیدا نمی‌کند. خدا را شکر که هر بار که خواستند، نه تنها یک بار که ده بار هم آزمایش دادم.

به‌هرحال مثل این‌که این انتقادها و صحبت‌ها برای شما مثبت بود چون که شما تلاش کردید که حداکثر توانائی خود را در مربیگری سایپا نشان بدهید؟
نخیر من همیشه تلاشم را می‌کنم. تا وقتی که فوتبال بازی بکنم تمام تلاشم را می‌کنم. اما الآن وضع طوری هست که مسوولیتم سنگین‌تر شده و به‌خاطر مسوولیتم باید باز هم بیشتر تلاش کنم.

آقای دائی، شما وضع تیم ملی امروز را چطور می‌بینید؟ آیا تغییراتی که در سطح مدیریت تیم انجام شده، تاثیر مثبتی داشته؟
راجع به مسائل تیم ملی اصلا دوست ندارم صحبتی بکنم. اصلا و ابدا به من ربطی پیدا نمی‌کند و من به عنوان بازیکن و مربی در خدمت باشگاه سایپا هستم و مسائل باشگاه سایپا به من ربط پیدا می‌کند.

چطور شد که مربی این تیم شدید؟ آیا خودتان انتخاب کردید، خودتان پیشنهاد دادید؟
اصلا در فکر این نبودم که مربیگری کنم. اما امسال به خاطر مسائلی که در تیم ما اتفاق افتاد و رفتن مربی قبلی آقای لوران من مجبور شدم این وظیفه را قبول کنم.

شما قبلا گفته بودید که به تیم ملی باز نمی‌گردید. آیا هنوز بر سر این حرفتان هستید؟
بله من همیشه برسر حرفی که می‌زنم هستم. نه تنها الآن که از اول اینطور بوده.

و آخرین سووالی که از شما می‌کنم، فکر می‌کنید با این موفقیت سریعی که در سرمربیگری یک تیم داشته‌اید، یک روزی مربی تیم ملی بشوید؟
به این که اصلا فکر نمی‌کنم. الآن هم ما کاری انجام نداده‌ایم ۱۳ بازی دیگر تا آخر لیگ داریم. موقعی آدم موفق است که انشاالله در آخر لیگ موفق باشد. به‌نظرم این مساله هنوز مقطعی است. انشاالله که این روند را تا آخر ادامه بدهیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دايي،هزار عيب اگر دارد،يك حسن او كافي است كه ستايشش كنيم:اراده ي پولادين و پشتكاري ِ شگفت انگيز در كار! اين حسن،مي تواند و بايد الگويي باشد براي جوانان.

-- هادي ، Feb 8, 2007

dorood bar Ali Daie wa poshtkarash.

-- darab ، Feb 9, 2007

dodrood bar soltane belamonazee footbale iran va agaye gole jahan ke haranche dar donya nami az footbale ma hast az alidaeist

-- mohammadali-irani ، Feb 10, 2007

علی دایی خدمات بیشماری برای فوتبال ایران انجام داده است متاسفانه این مشکل فرهنگ ماست که بجای قدردانی از هنرمندان و ورزشکاران باید به آنها بی احترامی شود.

-- کمال ک - سوری ، Feb 12, 2007

باید به همت علی دایی آفرین گفت. متاسفانه مردم ما هیچ وقت نمی تونند موفقیت طولانی مدت کسی رو ببینند.

-- سوده ، Feb 17, 2007

مانند علی اقا هیچ وقت نخواهد امد همانطور که مانند پهلوان تختی به دنیا نیامد افرین بر اراده این مرد اذری تبریک قهرمان شدن ایشان و بازیکنان سایپا را تبریک عرض میکنم

-- sa_b75@yahoo.com ، May 29, 2007

من از علی آقا تشکر میکنم به خاطر تمام زحماتی که برای تیم ملی و کشور کشیده است. اگر امکان دارد ایمیل ایشان را به من بدهید.متشکرم

-- boroni.m ، Aug 7, 2007

من علی دائی را می پرستم و همه میدانند که تیم ملی بدون دائی هیچ نیست.تیم ملی تا حالا دو بار ضربه فنی شده است .یکبار بعد رفتن عابد زاده و حالا با رفتن دائی.لطفاً ایمیل دائی را برام بفرستید.

-- مهدی ، Sep 14, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)