تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
نمایشگاه و كنفرانس سه روزه در ابوظبی

استفاده ابزاری از محیط ‌زیست

سام خسروی‌فرد

نمایشگاه وكنفرانسی با عنوا ن محیط‌زیست و منابع پایدار انرژی در مناطق خشك، پایتخت امارات متحده عربی از۲۸ ژانویه تا اول فوریه ۲۰۰۷ برگزار شد. نه تنها هیچ یك از نمایندگان رسانه‌های فارسی‌زبان در این مراسم حضور نداشتند كه حضور ایرانیان در هر دو بخش (نمایشگاه و كنفرانس) به شدت كمر‌نگ بود؛‌ از میان بیش از ۶۰ سخنرانی و ارائه مقاله٬ نامی از ایران و ایرانی دیده نمی‌شد و فقط یك غرفه از نمایشگاهی كه بیش ازپنج هزار و ۵۷۸ متر مربع وسعت داشت سهم ایران بود.


گرچه قرار بود سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در نمایشگاه غرفه‌ای داشته باشد اما با پرس‌و‌جو از مسئولان برگزاری نمایشگاه مشخص شد كه این سازمان از حضور در نمایشگاه منصرف شده است. ژاپن با ۴۰ شركت بخش وسیعی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود و با نمایش تخت‌ها و مبل‌های ماساژدهنده و روبات جدیدش سعی داشت، بازدیدكنندگان بیشتری را به سوی خود جلب كند.

ژاپن در این تلاش موفقیتی چشمگیر داشت به طوری كه در روز افتتاحیه شیخ منصور بن زاید آل نهیان، رییس دفتر امیر در مقابل غرفه‌های كشورهای غیر عربی به سرعت می‌گذشت اما در محوطه ژاپن به آهستگی گام برداشت و از غرفه‌های آن با دقت بیشتری دیدن كرد.

شركت مشهورbp نیز در جلب نظر سیاحان و مشتریان، روشی دیگر را به كار گرفته بود؛ موسیقی زنده دو نوبت پیش از ظهر و سه بار بعد از ظهر بر تمام فضای نمایشگاه را تحت تاثیر قرار می‌دادند. در این مدت بازدیدكنندگان با قهوه و كیك پذیرایی می‌شدند و اطلاعاتی درباره انرژی‌های جایگزین دریافت می‌كردند. شركت توتال با حمایت مالی خود از پروژه حفاظت دوگونگ (گاو دریایی) باعث شده بود شمار این جانور در آب‌های ابوظبی افزایش یابد. در نشستی خبری اعلام شد كه این پروژه دو سال دیگر نیز تمدید شده است. بدین ترتیب در این نمایشگاه كمپانی‌های بزرگی كه با تولیدات خود به طور مستقیم و غیر مستقیم سهم قابل ملاحظه‌ای در انتشار آلودگی دارند خود را دوستدار محیط ‌زیست نشان دادند.

در خلال سخنرانی‌های كنفرانس، نوشته‌های خبرنامه‌های نمایشگاه و گفت‌وگوهای كارشناسی و تجاری عدم حضور جدی ایران حس می‌شد؛ خلیج‌فارس در گفتار و نوشتار به خلیج عربی (و نه حتی خلیج) تغییر كرده و پاسداری از این نام با عدم حضور پرصلابت ایران به هیچ روی امكان‌پذیر نبود.


تنها نماینده ایران، شركتی خصوصی بود كه غرفه‌ای ساده و دور از هیاهو و توجه را به آن اختصاص داده بودند. مدیر بخش محیط‌زیست مهندسین مشاور ره‌شهر دلیل حضور در این نمایشگاه را آشنایی با مناسبات بین‌المللی و آگاهی از جایگاه توان كارشناسی گروهش دانست: "باید با روش‌ها و تكنیك‌های مدرنی كه می‌تواند به حفظ محیط ‌زیست كمك كند آشنا شد و این نمایشگاه بهترین زمینه را برای این منظور فراهم كرده است."

بیشتر شركت كنندگان در نمایشگاه قصد فروش كالا و محصولات خود را داشتند و به دنبال بازاریابی بودند و در این میان مطمئن‌ترین بازار را كشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم كرده است كه به با سرعتی اعجاب‌انگیز راه توسعه را پیش گرفته‌اند. این كشورها برای حل مشكلاتی نظیر دفع پسماند، تصفیه فاضلاب و ساماندهی ترافیك نیازمند تكنولوژی و فن‌آوری جدیدی هستند كه با برگزاری یك نمایشگاه سه روزه می‌توانستند تمامی آن محصولات را در كنار هم مشاهده كنند و به راحتی دست به انتخاب بزنند.

برگزاری كنفرانسی سه روزه در حاشیه بازاری كوچك موسوم به نمایشگاه محیط‌زیست، علاوه بر آن كه اعتباری برای كشور میزبان فراهم كرد كه شركت‌های بزرگ انرژی و آلوده‌كنندگان اصلی كره خاكی مجالی به‌دست آوردند كه خود را هم راستا با اندیشه جهانی نشان دهند و برای خود آبرویی كسب كنند.
نمایشگاه و كنفرانس پایداری یك‌پارچه منابع انرژی در مناطق خشك توسط ۱۸ شركت و نهاد بزرگ چون شل، توتال، برنامه محیط ‌زیست سازمان ملل، بانك ابوظبی، اداره آب و برق ابوظبی، شركت ادنوك، آژانس محیط‌زیست ابوظبی و نظایر آن پشتیبانی مالی و سازماندهی شده‌اند برای حفظ بهتر محیط ‌زیست!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
واقعا جاي تاسف دارد كه ايران در اين چنين اماكني حضور ندارد!!

-- بهنام ، Feb 9, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)