تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
تحصیل در دانشگاه‌های خارجی-بخش نخست

سالانه۱۵۰ هزار جوان از ایران به کجا می‌روند؟

فریبا صحرایی

گزارش کامل را اینجا بشنوید.

تحصیل در دانشگاههای خارجی‌، که همیشه از رؤیاهای عده‌ای از جوانان ایرانی بوده، بی‌تردید مترادف است با زندگی در فضایی جدید با ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود.

واقعیت آن است که بسیاری از جوانان ایرانی، این روزها با وجود همه مشکلات تحصیل در یک کشور خارجی، اقدام به این کار می‌کنند و به محض تمام شدن دبیرستان و حتی یکی از دوره‌های دانشگاهی دست به کار گرفتن پذیرش از دانشگاههای خارجی می‌شوند. رشد روزافزون کلاس‌های زبان بویژه در سال‌های اخیر، گواهی است بر این مدعا.



از آنجا که داشتن نمره قبولی در یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی از اولین شرایط گرفتن ویزا به شمار می‌رود، بازار آموزشگاههای زبان و مجریان برگزاری این امتحانات، چنان پر رونق به نظر می‌رسد که گاه متقاضیان روزها و ماهها در نوبت می‌مانند. آنچه بدیهی است، این گرایش رو به رشد در جامعه جوان ایران، ناشی از علل مختلفی است که ریشه در جاذبه‌ها و دافعه‌های کشور مبدا و مقصد دارد و نیازمند بررسی و کنکاش است.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، سالانه ۱۵۰ هزار نفر از بهترین مغزهای جوان ایرانی، کشور را ترک می‌کنند. لذا شواهد موجود حاکی از روند رو به رشد دانشجویان ایرانی در دانشگاههای خارجی است که بی شک یکی از انتخاب‌های اولشان آمریکا و کانادا است.

دانشگاههایی که به دلیل سطح بالای علمی از یک طرف و بازار کار بهتر و خلاصه امکان اخذ اقامت دائم بعد از فارغ التحصیلی، پذیرای عده زیادی از دانشجویان ایرانی و جوانان زیادی از کشورهای آسیای شرقی و میانه هستند. آخرین آمار موجود حکایت از آن دارد که تنها در کانادا سالانه حدود ۱۳۰ هزار دانشجو به قصد ادامه تحصیل وارد این کشور می‌شوند.

در سال ۲۰۰۵ ( بنا بر گزارش اداره آماره کانادا)، ۷۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل بودند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۳، ۷ در صد رشد داشته است.

و هم اکنون که چیزی حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی بر صندلی‌های دانشگاهی کانادا می‌نشینند، فکر می‌کنید چه مبلغی از شهریه‌های دانشجویا ن خارجی وارد چرخه اقتصادی این کشور می‌شود؟ "۴ بیلیون دلار در سال." با این وجود، دولت هم چنان برای جذب دانشجوی بیشتر تلاش می‌کند.
دانشجویان با سوابق علمی و تحصیلی بالا به یکی از شیوه‌های متداول مثل گرفتن بورس تحصیلی، کار با استاد، پذیرش عادی و مانند این‌ها، جذب و وارد گردونه نیروی انسانی متخصص کشور می‌شوند.

با یک حساب سر انگشتی، تنها در دانشگاه رایرسون کانادا، حدود ۵۰۰ و در دانشگاه تورنتو هزار دانشجوی ایرانی به تحصیل مشغول هستند٬ مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور را عملا تجربه کرده‌اند و گاه با چالش‌های زیادی مواجه شدند. بر اساس تجربیات و مطالعاتی که بهزاد صمدی، دانشجوی دکترای دانشگاه کنکوردیا در زمینه زندگی و تحصیل در خارج از کشور انجام داده، مشکلات مالی و احساس تنهایی و دوری از خانواده از جمله چالش‌هایی است که دانشجویان ممکن است با آن مواجه باشند. در عین حال که آشنایی با یک فرهنگ و زبان جدید و دسترسی به امکانات پژوهشی و علمی پیشرفته در زمره مزایا ی تحصیل در یک دانشگاه خارجی محسوب می‌شود.

از آنجا که داشتن تصویری درست و واقعی از آنچه آن را تحصیل در دانشگاههای خارجی می‌نامیم، می‌تواند قبل و بعد از مهاجرت، مفید فایده باشد در مجموعه گزارش‌های بعدی از ابعاد مختلف به این پدیده خواهیم پرداخت. از زندگی دانشجویی در دیاری دیگر خواهیم گفت و مزایا و معایب آن را باز خواهیم شکافت.

نحوه رویارویی با این مسایل، انطباق با محیط جدید و کاهش استرس‌ها و دغدغه‌های حین تحصیل، در روزها و سال‌های اولیه قطعا در رشد تحصیلی دانشجو موثر است. در عین حال که پرداختن به مسایل خاص تحصیل در خارج از کشور و کنکاش در نقاط مثبت و منفی این پدیده، موضوعی است که می‌تواند در سرنوشت علمی و آموزشی صدها و هزاران ایرانی تاثیر گذار باشد و این چیزی است که بنا داریم تا با مشارکت و یاری همه شما به آن بپردازیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

همه اینها درست، اما به عدد 150 هزار ربطی ندارد.... فراموش نکنید که مردم ایران تابع مد هستند و الان تی ریپ مربوطه، رفتن به خارج است: همه مانند مری نوس ، آن را نشان می کنند و همه نبوغ خود را بر سر آن می نهند .

-- دانش آموز ، Jan 29, 2007

چرا باید مملکت ما به جایی برسه که جوونها برن در خارج درس بخونن و پولشونو بدن به خارجی ها؟ همه اینها بر میگرده به مشکلات ریشه ای فرهنگی و آموزشی و دغدغه هایی که جوونها دارن در ایران. نبود سیستم مدیریتی کارشناسی را هم به این قضیه اضافه کنید.

مسئله اینه که دولت باید موانع تحصیل در کشور را باید برطرف کند و برای همه جوونها امکان تحصیل وجود داشته باشد

-- سحر ، Jan 30, 2007

خیلی جالبه که سوبسید آموزشی کشورهایی مثل کانادا و آمریکا رو باید ملت ما بدهند. یک نفر باید 12 سال در دبیرستان درس بخونه و 6 الی 8 سال هم برای فوق لیسانس از طرف بودجه این مملکت براش هزینه بشه و بخاطر بی لیاقتی مدیران داخلی تمام این سرمایه درست وقتی که باید از آن بهره برداری بشه، نصیب کشورهایی میشه که حداقل امکانات معیشتی رو برای این نفرات فراهم میکنند.
در واقع هزینه اون بیست سال در س و تحصیل از جیب مردم هزینه میشه ولی کسی دیگه ای بهره برداری میکنه. بیزینس از این بهتر کجا سراغ دارید؟

-- غلامرضا طاهر خرم آبادی ، Feb 1, 2007

150 000 nafar! vooroodie konkoor ham enghad nist! ! ! mellat baa 4000 dige danesh gah dolati ghabool nemishan!! totokhoda amar daghigh bede!!!!

-- amir ، Feb 4, 2007

khoda be aghaye jasbi kher bede ke tedadi az daneshjoyano dakhelekeshvar negah midaran va az khoroj arz az keshvar jologhiri mikonan

-- بدون نام ، Feb 5, 2007

ta waghti ke siasathaye rangarang o ghashange amrikaiya,kanadaiya o europaiya behtar az mast ,2 rah bishtar nadarim:rahe awwal:ghelyoon chagh konimo be tamashaye in filme mostanade ghmangize bardedariye modern beshinim,rahe dowwom:ba sabr o zerafat siyasataye kanadaiyaro badeghat az barg ta rishe analyz konimo beshnasim,wa baad ba tarhi faghat kami behtar ,wali behtar,in jazebe ro besamte iranemoon bekeshim,nazare shakhse man ine ke baad az in ke rahe dowoom ro tey kardim bayad hamzaman shoroo konim be andakhtane ghollabha ta shayad groohi wa darsadi az in azizani ke khodeshoon rahe dowwom ro tey wa tajrobe kardan ro be aghosh begirim,baraye inkar baz bayad az method haye hkodeshoon estefade konim, masalan az daneshjoohayi shoroo konim ke deleshoon az tabyiznejadi hkoone wa........
albatte man baz zekr konam ke baraye gereftane natijeye mosbat bayad dar nahayat hesse watandoosti ro dar oonha ghawitar kard ta hesse refaho luxgerayi,albatte ke in jawoona dige az oon jawoonaje oon zamana nistan ke ba ye cheraghe nafti zemestoono sar konan wa ino bayad ghabool kard.wa baz man ino mifahmam ke bayad chortke andahkt wa chortke andahkt wa baz chortkeandahkt.Zaman zamane sadegi wa sadelohi nist bayad zerang bood.too in rah bayad az familbazio in joor chiza gosasht too in rah baya bigharaz ghadam bardasht to in rah bayad mesle bazari to bazare tehran fekr kard.hesab hesabo kaka baradar.ba arezooye mowaffaghiyat baraye tamame ensanhayi ke baraye residan be hadafeshon harf nemizanan balke kafshhashoono pamikonano harekat mikonan.l

-- Ramin ، Feb 24, 2007

salam
mage too in keshvar mishe zendegi kard ?
javoona bayad beran chon hagh daran ke zendegi konand
ensan be khatere zendegi be in donya oomade
oona ham mikhan az in jahannam farar konando laaghal betoonan chan roozi az omreshoono be onvane ye ensan begzaroonan
ta zamani ke hookoomat injooriye
va ta zamani ke ma naft darim
badbakhtiyemoonam edame dare
oonayi ke oon bala neshasteand
mardomo sag ham hesab nemikonan
khob in javanoo be nazare shoma chikar konan?
beshinan injavo omreshoono be hadar bedan?
risheye moshkelate ma voojoode nafte va baade oon voojoode hokoomate estebdadi
va in hookoomate estebdadi ta salha baghi khahad moond
ino motmaen bashid
khoda kone ke ma ham betoonim az in jahannam farar konim

-- atila ، Feb 27, 2007

من هم مثل خیلی ها تصمیم دارم که به هر صورت ممکن از این مملکت فرارکنم. چرا که در کشور ایران مغزها هیچ اهمیتی ندارند

-- عباس ، Apr 11, 2007

man yek mokhtaream k hanuz ham be khater vaze mali natunesam tarhamo sabte beynol melal begiram va mikham az yeki az daneshgahhaye donya bursie begiram ama hanuz tardid daram agar mishavad mara rahnamayi konid

-- saeid ، Aug 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)