تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

باز هم از ارتباط تلفن‌همراه و سرطان

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


عکس از AFP

داستان ارتباط احتمالی تلفن همراه با غده سرطانی بارها به‌گونه‌های مختلف در کشورهای مختلف جهان مطرح شده و بارها هم این نظریه تکذیب شده است. ولی اینبار پرفسور لاری چریس‌ از بالاترین مراجع پزشکی بریتانیا کمر همت را محکم بسته و می‌خواهد با استفاده از دویست‌هزار داوطلب یکی از نگرانی‌‌های خودش را برطرف بکند.

شمار دیگری از پزشک‌های برجسته بریتانیا هم نگرانی پرفسور چریس را قبول دارند و می‌گویند ظاهرا استفاده بلندمدت از تلفن همراه می‌تواند به پیدایش غده‌ سرطانی مغز مساعدت بکند.

پرفسور لاری چریس در گفتگویی با روزنامه «تایمز» چاپ لندن می‌گوید که استفاده‌ی اندک و کوتاه‌مدت از تلفن همراه هیچ خطری در پی ندارد، ولی عده‌ای از افرادی که بیش از دهسال تقریبا بطور مستمر گوشی تلفن همراه به گوششان چسبیده بود، اکنون از سرطان مغز یا بیماری‌های دیگری به‌مانند «پارکينسون» یا «آلزهایمر» رنج می‌برند. حالا آقای چریس می‌خواهد از دولت بریتانیا و صنعت مخابرات این کشور سه‌میلیون پوند دریافت بکند و یک پژوهش گسترده بلندمدت انجام بدهد.

در صورت تایید این نگرانی‌ها ممکن است به دستگاههای تلفن همراه یک سپر فلزی افزوده بشود تا مانع از رخنه امواج رادیویی به مغزها ما بشود. تلفن همراه خود پرفسور چریس هفتادوسه‌ساله بیشتر وقتها خاموش است، هرچند خودش می‌گوید که دلیل این کار عدم تمایلش به گفتگوی تلفنی در حال راه‌رفتن و مسافرت است.

فراورده های "هوابرد" اکنون خريدار کمتر دارد
۲۰ سال پیش لوبیاهای تازه‌ای که از مزارع کنیا به بازارهای بریتانیا منتقل می‌شد، برچسبی را با تصویر هواپیما رویش داشت که نشان تاز‌‌گی و طراوات آن فراورده بود. همین برچسب دارد دوباره وارد بازارهای بریتانیا می‌شود، ولی اینبار معنی دیگری دارد. آن دسته از خریدارانی که مایلند از اثرات کربنی بریتانیا بر محیط زیست بکاهند و نگران گرمایش کره زمین هستند، تشویق می‌شوند از خریداری فراورده‌های به‌اصطلاح «هوابرد» خودداری کنند.

برچسب هواپیما روی جعبه و قوطی فرآورده‌های هوابرد شرکتهای «مارکس اند اسپنسر» و «تسکو» پیدا خواهد شد. تنها حدود ۴درصد خواربار بریتانیا از خارج توسط هواپیما وارد کشور می‌شود. ولی یک نکته‌ تلخ برای مدافعان محیط زیست این است که شاید بسیاری از فرآورده‌های هوابرد کمتر از برخی فراورده‌های داخلی به محیط زیست لطمه وارد کرده‌اند. منظور محصولاتی‌ست که در گرمخانه‌های بریتانیا تولید می‌شود و مقدار بیشتر گازهای گلخانه‌ای را در فضا پخش می‌کند.


پرنس چارلز

پرنس چارلز و گرفتاری زيست محيطی او
نه تنها شرکت خواربارفروشی، بلکه ولیعهد تاج و ‌تخت بریتانیا هم در معضلات زیست‌محیطی گیر کرده است. اخیرا در یک اقدام نادر دیوید میلیبند وزیر محیط زیست بریتانیا از پرنس چارلز ولیعهد این کشور انتقاد کرد که می‌خواهد برای دریافت یک جایزه زیست‌محیطی با هواپیما تا نیویورک پرواز بکند و برگردد. آقای میلینبد معتقد است که جایزه موسوم به «شهروند زیست‌محیطی کره زمین» ارزش لطمه‌ای را ندارد که با پرواز ويژه به نیویورک به محیط زیست وارد خواهد شد. قرار است پرنس چارلز این جایزه را از «الگور» دارنده سابق این جایزه در نیویورک دریافت بکند.

همین سه‌ماه پیش پرنس چارلز گفته بود که تغییر جو کره زمین بزرگترین چالش در برابر نوع بشر است. حالا طرفدارهای محیط زیست به ولیعهد بیچاره بخاطر همان حرفهایش امان نمی‌دهند و می‌خواهند آن جایزه را از طریق پیوند ويدئویی دریافت بکند. همین ۱۰ روز پیش تونی بلر نخست وزیر بریتانیا بخاطر پروازهای دوربردش برای تعطیلاتش مورد سرزنش فراوان واقع شده بود. حالا پرنس چارلز به نگرانی‌های زیست‌محیطی‌ها گوش خواهد داد یا نه! اگر در این باره هم خبری یافتیم، حتما به شما خواهیم گفت، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)