تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توفان طبیعی در اروپا و توفان جرایم در واتیکان

داریوش رجبیان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

بچه‌های رادیو زمانه از یک توفان وحشتناکی جان به سالمت بردند و حالا که صدای ما را می‌شنوید، به این معنی هست که هیچ اتفاقی برای ما نیفتاده، رادیو سرجایش هست،‌ میکروفون هم همینطور نصب است و اما، روز ۱۸ ژانویه، اروپا شاهد یک توفان بزرگ در منطقه‌ی خودش بود. این تندباد عظیم باعث کشته‌شدن ۴۱ نفر، خسارات مالی فراوان و از هم ‌گسیختن سامانه حمل و نقل در چندین کشور شد.

همکارم مانی پارسا که مروری کرده بر اتفاقاتی که دیشب افتاد، می‌گوید، تعداد کشته‌شده‌ها در انگلستان ۱۳ نفر، در آلمان ۱۰ نفر، در هلند ۶ نفر، در لهستان ۶ نفر، در جمهوری چک ۳نفر، در بلژیک ۲ نفر و در فرانسه ۱ نفر گزارش شده است. در پی شدت گرفتن توفان کلیه خطوط راه‌آهن آلمان بسته شد و بیش از ۱میلیون خانه در جمهوری چک بدون برق بود. بسیاری از پروازهای فرودگاههای اروپایی نیز لغو شد. بدترین شرایط در انگلستان بود. سرعت توفان در آنجا ۱۵۹ کیلومتر در ساعت رسید و ۱۳ نفر، از جمله یک پسربچه‌ ۲ساله، جان خود را از دست دادند. پس از اینکه توفان با سرعتی همانند یک خودرو پرشتاب به دیوارها کوبید، یکی از این دیوارها بر سر این کودک فروریخت و باعث مرگ وی شد. دهها هزار خانه در سراسر کشور بدون برق ماندند. و اما بیشترین کشته‌ها در آلمان موتورسوار بودند. یکی از کشته‌شده‌ها از ماموران آتش‌نشانی بود که درختی برسرش فرود آمد. در مونیخ نیز باد درب بالکنی را از لولا درآورد و به بدن یک کودک ۱۸ ماهه کوبید و جان او را گرفت. برق دهها هزار خانه هم در آلمان قطع شد و فرود آمدن یک تیرآهن بزرگ در زمین در ایستگاه قطار برلین باعث بسته شدن این ایستگاه شد.

در هلند، کشوری که صدای ما را از آنجا می‌شنید، این شدیدترین توفان از سال ۲۰۰۲ بدین سو بود. چندنفر از کشته‌ها در هلند بخاطر افتادن درخت جان دادند. زمین‌ها ماسه‌ای هلند چندان توان نگهداشتن درختها در برابر تندبادهای شدید را ندارد و درختهای از ریشه‌درآمده خسارات زیادی به خودروها و خانه‌ها وارد کردند. تنه‌ شکسته درختها هنوز در بسیاری از معابر هلند پراکنده و افتاده. همین الان هم که داشتم می‌آمدم یک عالمه شاخه و ساقه را می‌دیدم که افتاده بود روی زمین. باد یک نوجوان ۱۱ساله را با دوچرخه‌اش به یک ماشین کوبید و او را کشت و خودرو یک مرد ۴۰ ساله نیز در بزرگراه به سوی یک کامیون وزیده شده و باعث اصابت خودروها و جان سپردن این مرد شد. و شگفتی من هم در این است، دیروز که این اتفاق ‌افتد با امروز اصلا قابل مقایسه نیست. امروز آمستردام آفتابی بود.

یک مطلب دیگر هم از یک همکار دیگرم دارم. همکارم سعید شروینی که از خلال توفان و تندباد اروپا با یک هواپیما از آلمان آمده آمستردام می‌گوید،‌ تصور عمومی این است که شهرهایی مثل سان پائولو و لاگوس، پرجرم و پرجنایت‌ترین شهرهای دنیا هستند. اما این تصور درستی نیست. آماری که اخیرا قوه قضاییه واتیکان، یعنی کشور کوچک تحت حاکمیت رهبری کلیسا کاتولیک منتشر کرده،‌ نشان می‌دهد این کشور در قیاس با شمار جمعیت‌اش که ۳۴۱ نفر بیشتر نیست، بالاترین پرونده‌های جرم و بزهکاری را دارد.

بنابه آمار گفته شده، قضات واتیکان در سال ۲۰۰۶، ۸۲۷ پرونده جزایی و مدنی را مورد بررسی قرار داده‌اند. بدین ترتیب به‌ازای هر دو شهروند واتیکان، سه پرونده در دستگاه قضایی این کشور وجود داشته. به لحاظ نسبی این رقم ۲۰ برابر بیش از پرونده‌های دستگاه قضایی کشور بزرگ همسایه، یعنی ایتالیاست. گفتنی‌ست که جرايم در واتیکان که بیشتر شامل جیب‌بری، جعل اسناد و کلاهبرداری می‌شود، عمدتا از سوی ۱۸ میلیون نفری صورت می‌گیرد که سالانه به زبارت پاپ و موزه‌ی مقر او می‌روند. البته آمار نشان می‌دهد که دستگاه انتظامی و قضایی واتیکان تنها قادر به کشف ۱۰درصد جرايم و تعقیب عاملان آنهاست، یعنی ۹۰درصد جرائم بدون تعقیب قضایی باقی می‌مانند، زیرا عاملهای آنها با اندکی تلاش می‌توانند با چندمتر جابجایی بلافاصله کشور کوچک واتیکان را ترک و وارد ایتالیا بشوند.

اما هرگز سعی کردید توی جستجوگر گوگل دنبال تارنما یا وبلاگ خودتان بگردید؟ شما را نمی‌دانم، ولی خودم که بارها این کار را کردم،‌ وبلاگ‌ام را توی صفحات آخر جستجوگر پیدا می‌کردم، نه بر تارک‌اش. حالا کریس وینفیلد از رایزن‌های جستجوگر گوگل در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی یو.اس.ای.تودی، راه و راز و رمزهای پرخواننده‌تر کردن تارنما و وبلاگتان را توضیح داده.

آقای وینفیلد‌ می‌گوید، برای این کار سه روش عمده وجود دارد:

نخست اینکه تارنمای شما باید از تارنماها یا وبلاگهای معتبر دیگر پیوند یا «لینک» داده بشود،‌ که به نظر می‌آید کار ساده‌ای نباشد.

چاره‌ی کار دوم ساده‌تر است. تارنما یا وبلاگتان باید عنوان مشخص و مستمری داشته باشد. مثلا اگر عنوان وبلاگتان را «کار» بگذارید، احتمال دارد حتا افرادی که دنبال اشتغال یا کار می‌گردند، روی وبلاگ شما سبز بشوند و اگر از محتوایش خوششان آمد، بازهم به آنجا تشریف بیاورند.

سوم اینکه توی تارنما یا وبلاگتان باید کلیدواژه‌های مشخص و واضح و مستمری داشته باشید که برای جستجوگرها بمانند گوگل، یاهو و ام.اس.ان قابل تعقیب و کشف باشد. آقای وینفیلد می‌گوید، کلیدواژه‌ها به جستجوگرها کمک می‌کنند که تارنما یا وبلاگتان را پیدا کنند و پیوندها یا «لینک»ها به‌مثابه جام مقدس است، هرچه بیشتر تارنماهای دیگر به شما پیوند بدهند، به همان اندازه شما از اعتبار و جایگاه والاتری برخوردارید.

بنابه به مشورت این رایزان گوگل، متن توصیف‌نمای تارنمای‌تان باید مرتب و تمیز باشد و شامل واژه‌هایی باشد که محتوای تارنمای‌تان روی آنها متمرکز است. مثلا اگر تارنما متعلق به یک دندانپزشکی هست،‌ صرف واژه‌ی دندانپزشکی کافی نیست. بهتر بنویسید: دندانپزشکی روستای دهنیان منطقه‌ی کوه سرخ فلان شهر در فلان استان ایران. و همه‌ی این فلانها با مشخصات دقیق باعث می‌شود که توده عظیمی از بازدیدکننده‌ها از طریق جستجوگرها به تارنمای شما سرازیر بشوند. اگر کلک‌های تازه برای بالابردن جایگاه تارنماها و وبلاگ‌ها آشکار شد، به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)