تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مشکل فوتبال ایران پیچیده‌تر شد

فرنگیس محبی

بروز اختلاف در کمیته انتقالی فوتبال ایران که برای حل اختلاف فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال، با فدراسیون فوتبال ایران تشکیل شده است، امیدواری‌ها برای حل مشکل فوتبال ایران را کاهش داده و احتمال محرومیت فوتبال ایران از مسابقات بین‌المللی را بار دیگر به‌صورتی جدی مطرح کرده است.

محسن صفائی‌فراهانی، مهدی خبیری و حسن غفاری، سه عضو کمیته شش نفره انتقالی که از سوی فیفا منصوب شده‌اند با انتقاد از عدم هماهنگی مسوولان برای اجرای دقیق برنامه‌ها و وظایف این کمیته تاکید کرده‌اند که اگر این روند ادامه پیدا کند، استعفا خواهند داد.

آقای صفائی‌فراهانی رئیس کمیته انتقالی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که اگر شرايط جديد تغيير نكند و سازمان تربيت بدنی حاضر نباشد تصميمات و وظايف اين كميته را به رسميت بشناسد، تا پايان هفته‌ جاری رسما استعفا خواهد كرد تا فدراسيون جهاني فوتبال در مورد اين موضوع تصميم ‌گيری كند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال از گزینش رئیس سازمان لیگ فوتبال و انتخاب سرمربی تیم ملی امید از سوی افراد غیرمسوول انتقاد کرد و گفت: "ما در جلسات گذشته كميته بر روی مسايل وسياست‌های مختلف بحث كرديم. حتی در مورد انتخاب سرمربی تيم اميد نيز مذاكراتی داشتيم اما، ناگهان بدون تصميم و نظرخواهی از كميته شش نفره، سرمربی تيم اميد معرفی می ‌شود، موضوعی كه برای من به عنوان رئيس كميته‌ قابل فهم نيست و نمی‌‌توانم آن را بپذيرم."

پس از آن‌که فیفا فوتبال ایران را به‌سبب مداخله دولت در مدیریت فدراسیون فوتبال از شرکت در تمام مسابقات بین‌المللی محروم کرد، موافقت کرد که کمیته ویژه‌ای که اعضای آن مورد تائید فیفا باشند تشکیل شود تا طی صد روز ضمن اداره کردن فوتبال ایران، اساسنامه جدیدی برای فدراسیون فوتبال ایران تدوین کند و راه را برای تشکیل مجمع عمومی و انتخاب مسوولان فدراسیون هموار کند. به گفته مقامات فیفا تشکیل این کمیته شرط خروج فوتبال ایران از بحران بود.

دخالت مجدد فیفا
اکنون با بروز اختلاف در کمیته انتقالی، احتمال دارد که فیفا برای حل این اختلاف‌ها نماینده‌ای به ایران اعزام کند. ایسنا از قول یک مقام آگاه گزارش داد: "بروز برخي اختلافات در رابطه با عملكرد كميته‌ انتقالي فدراسيون به نفع فوتبال نيست. بر اين اساس براي جلوگيری از هرگونه حاشيه‌سازی و روشن شدن وظايف كميته براي اعضا و جامعه‌ فوتبال احتمالا نماينده‌ای از فيفا به ايران اعزام خواهد شد." به نوشته ایسنا به احتمال فراوان دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا به نمايندگی از فيفا اين وظيفه را انجام خواهد داد و هفته‌ آينده وارد تهران خواهد شد.

در داخل ایران هم با این‌که سازمان تربیت‌بدنی تاکنون در برابر اعتراض‌های سه عضو اصلی کمیته انتقالی به عملکرد آن سازمان سکوت کرده است، تلاش‌هائی برای پایان دادن به این بحران جدید آغاز شده است. از چمله امیررضا خادم نماينده مجلس ايران از اعضای اين کميته دعوت کرده است نا با حضور در کميسيون تربيت بدنی و جوانان مجلس مسائل مختلف فونبال را مطرح کنند تا شاید با همکاری نمایندگان مجلس اختلافات موجود حل شود.

در مقابل به‌نظر می‌آید که بعضی از دست‌اندرکاران ورزش ایران تهدیدهای فیفا را جدی نگرفته‌اند. علی عابدینی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس و از روسای پیشین فدراسیون فوتبال، در گفتگو با خبرگزاری فارس، استعفای احتمال آقای صفايی فراهانی و دو عضو دیگر کمیته انتقالی فوتبال را "لطف بزرگی به فوتبال ايران" خوانده و اضافه کرده است: "تعطيلی فوتبال بهتر از به دست غريبه افتادن آن است."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
اسم مديرعامل سابق پرسپوليس، «اميرحسن عابدينی» هست و بيشتر هم معروفه به «امير عابدينی» عابدينی يك دوره كوتاه، رييس فدراسيون فوتبال هم بوده.
فكر می‌كنم شما هم اشتباه بی‌بی‌سی رو تكرار كرديد.

-- بهرنگ ، Jan 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)