تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ورزشکاران آمریکائی در ایران

فرنگیس محبی

فدراسیون کشتی آمریکا اعلام کرده است که یک تیم کامل از کشتی‌گیران آمریکائی در مسابقات جام تختی که روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه در بندر‌عباس ایران برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. این در حالی است که هفته گذشته حضور شمشیربازان آمریکائی در ایران با اعتراض‌هایی روبرو شد.


Mike Zadick

بر اساس اطلاعیه فدراسیون کشتی آمریکا تیم کشتی آزاد آن کشور با ۱۴ کشتی‌گیر حضور فعالی در جام تختی خواهد داشت که هرساله در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی در ایران برگزار می‌شود. در میان کشتی‌گیران آمریکائی نام مایک زادیک Mike Zadick نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۶ در وزن ۶۰ کیلوگرم به‌چشم می‌خورد. این تیم همچنین شامل سه قهرمان ملی آمریکا است.

این ششمین باری است که تیم کشتی آزاد آمریکا در مسابقات جام تختی شرکت می‌کند. آمریکائی‌ها در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در این جام به رقابت پرداختند اما در دو سال گذشته حضوری در این جام نداشتند. تیم ملی کشتی آمریکا یک بار هم در سال ۱۹۹۸ در مسابقات جهانی کشتی در تهران حضور داشت.

کشتی‌گیران ایرانی هم بارها برای شرکت در مسابقات مختلف به آمریکا سفر کرده‌اند که اولین آن در سال ۱۹۹۵ برای شرکت در مسابقات جهانی آتلانتا بود و آخرین بار آن در سال ۲۰۰۱ در بالتیمور.

اعتراض به شمشیربازان
در همین‌حال هفته گذشته حضور ۵ شمشیرباز آمریکائی در مسابقه‌های جایزه بزرگ شمشیربازی در جزیره کیش با اعتراض یک عضو هیات رئیسه فدراسیون شمشیربازی ایران روبرو شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، حسین کلغانی مقدم رئیس هیات شمشیربازی تهران گفت: "حضور تیم کشوری که از لحاظ سیاسی با ما در حال تخاصم است، در مسابقات کشورمان به صلاح نیست". آقای مقدم اضافه کرد: "جزیره کیش از نظر اقتصادی آزاد است نه از لحاظ سیاسی. چرا آمریکا را دعوت می‌کنیم که با قهرمانی پرچم کشورشان در ایران بالا رود و سرود ملی آن‌ها پخش شود".

اما فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی ایران، با گفته‌های همکار نزدیک خود مخالفت کرد و به ایسنا گفت: "در این مسابقات علاوه بر آمریکا تیم‌های ایتالیا، فرانسه، کانادا، و انگلستان نیز حضور دارند که اگر می‌خواستیم مشکلات با هرکدام از این کشورها را مورد نظر قرار دهیم، نمی بایست جام جهانی را برگزار می‌کردیم. این‌جا صحنه ورزش است و مسابقات نیز در سطح بالائی برگزار می‌شود".

در مورد حضور شمشیربازان آمریکائی در مسابقات شمشیربازی در کیش، ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نوشت: "پنج ورزشکار آمریکائی مستقیما به جزیره کیش رفتند تا بحث روادید نداشته باشند". قبلا گفته شده بود که سعی خواهد شد هنگام ورود این آمریکائی‌ها به ایران از آنان انگشت‌ ‌نگاری نشود.

اخیرا پس از آن‌که اعلام شد تمام شهروندان خارجی که قصد سفر به ایالات متحده آمریکا را دارند به‌محض ورود به آن کشور انگشت نگاری خواهند شد، مجلس ایران با وجود مخالفت رئیس‌جمهوری و دولت قانونی را تصویب کرد که از آمریکائی‌هائی که به ایران می‌روند هم انگشت نگاری شود.

در سال‌های اخیر با وجود تنش در روابط ایران و آمریکا مبادلات و فرهنگی میان دو کشور جریان داشته است و در حال حاضر چند بازیکن بسکتبال آمریکائی عضو تیم‌های بسکتبال باشگاه‌های ایران هستند. هفته گذشته نیکولاس برنز Nichols Burns معاون سیاسی وزارت امورخارجه آمریکا اظهار امیدواری کرد که اینگونه مبادلات افزایش یابد و به حضور کشتی‌گیران و شمشیربازان آمریکائی در ایران اشاره کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)