تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اقتصاد سال ۲۰۰۶ در یک نگاه


عکس از سایت My Babbling Brain

رویدادهای مهم اقتصادی سال ۲۰۰۶ در تقویم سالی که گذشت:

«ژانویه»:

اول ژانویه: روسیه صادرات گاز طبیعی به گرجستان را به دلیل اختلاف بر سر قیمت لغو کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیشنهاد داده بود که چنانچه گرجستان افزایش 460 درصدی بهای گاز را بپذیرد، این کشور می تواند تا سه ماه به همان قیمت سابق گاز بخرد. گرجستان این پیشنهاد را رد کرد. در پی افت فشار گاز صادراتی روسیه به اروپا، مسکو گرجستان را متهم به دزدی کرد.
سوم ژانویه:
آرژانتین چهار سال بعد از اعلام ناتوانی در بازپرداخت بدهی های خارجی، نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از بدهی خود به صندوق بین المللی پول را بازپرداخت.
نهم ژانویه:
شاخص صنعتی داوجونز بازار سهام آمریکا برای اولین بار از ژوئن ۲۰۰۱ از مرز ۱۱ هزار واحد صعود کرد.
دهم ژانویه:
پارلمان اوکراین دولت این کشور را به دلیل قراردادی که با روسیه برای خرید گاز امضا کرده بود، منحل کرد.
هجدهم ژانویه:
بازار بورس توکیو به دلیل این که سیل متقاضیان خرید سهام موجب از کار افتادن سیستم رایانه ای دومین بورس بزرگ دنیا شد، ۲۰ دقیقه زودتر به کار خود پایان داد.
نوزدهم ژانویه: ایران هشدار داد چنانچه بخاطر پرونده اتمی اش با تحریم غرب روبرو شود، دنیا با بحران نفت مواجه خواهد شد.
بیست و چهارم ژانویه:
ونزوئلا ۳۱۲ میلیون دلار دیگر از بدهی ملی آرژانتین را خرید. هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد این اقدام به همگرایی آمریکای لاتین می افزاید.
بیست و چهارم ژانویه:
دو غول سرگرمی آمریکا، والت دیزنی و پیکسار، در قراردادی هفت و نیم میلیارد دلاری ادغام شدند.
بیست و پنجم ژانویه:
شرکت نرم افزارسازی مایکروسافت اعلام کرد به منظور حل اختلافاتش با مقامات اروپا بر سر پرونده موسوم به ضد انحصار، برخی از کدهای نرم افزاری خود را در اختیار رقبا می گذارد.بیست و ششم ژانویه: عربستان سعودی ضمن احضار سفیر خود از دانمارک، کالاهای ساخت این کشور را در اعتراض به انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام تحریم کرد.
بیست و هفتم ژانویه:
میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان، اعلام کرد برای حل بحران انرژی کشورش، از ایران گاز وارد خواهد کرد. آقای ساکاشویلی ادعا کرد روسیه برای کسب نفوذ سیاسی، خطوط انتقال گاز به گرجستان را منهدم کرده، ادعایی که مسکو انکار کرد.
سی و یکم ژانویه:
شرکت اکسان موبیل اعلام کرد در سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۶ میلیارد دلار سود داشته که بالاترین رقم برای یک شرکت آمریکایی در طول تاریخ است. این شرکت از بیم برانگیختن خشم مصرف کنندگان، بلافاصله در روزنامه ها آگهی هایی منتشر کرد تا این موفقیت خود را توجیه کند.
 

«فوریه»:

اول فوریه: بعد از آن که گوگل اعلام کرد سودش کمتر از پیش بینی تحلیلگران بوده، ارزش سهام این شرکت اینترنتی 12 میلیارد دلار افت کرد.
اول فوریه: بنگاه یو ای ال، شرکت مادر هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آمریکا، از ورشکستگی خارج شد. این شرکت در دسامبر 2002 خود را ورشکسته اعلام کرده بود.
دوم فوریه: رویال داچ شل اعلام کرد به برکت گرانی نفت در سال 2005 این شرکت نزدیک به 23 میلیارد دلار سود برده که بالاترین رقم برای یک شرکت بریتانیایی در طول تاریخ است. محاسبه ای سرانگشتی نشان می دهد با این رقم می توان 480 وین رونی، مهاجم منچستر یونایتد، بیش از 104 هزار دستگاه اتومبیل فراری کوپه و 67 هزار دستگاه خانه در بریتانیا خرید.
ششم فوریه: خودروسازی بی ام و آلمان به اتهام تلاش برای فریب کاربران گوگل از این جستجوگر اینترنتی منع شد. طراحان سایت بی ام و متهم بودند با استفاده از ترفندی موسوم به “صفحه درگاه” رتبه سایت خود را در بزرگترین موتور جستجوگر اینترنت بالا می بردند تا مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنند.
شانزدهم فوریه: فرودگاه کوبه در ژاپن به روی شرکتهای هواپیمایی گشوده شد. این فرودگاه هشت میلیارد دلاری در حقیقت یک جزیره مصنوعی در آبهای کوبه است.
بیست و دوم فوریه: یک میلیاردمین آهنگ در فروشگاه اینترنتی شرکت اپل موسوم به iTunes به فروش می رسد. این فروشگاه که در آوریل 2003 گشایش یافت، تاکنون بیش از یک و نیم میلیارد قطعه آهنگ به علاقه مندان فروخته است. این فروشگاه بیش از سه و نیم میلیون قطعه آهنگ و هزاران فیلم و برنامه تلویزیونی دارد.
 

«مارس»:

دوم مارس: ایالات متحده آمریکا یک قرارداد تاریخی انتقال فناوری اتمی غیرنظامی با هند امضا کرد که نویدبخش کمک به اقتصاد پرشتاب این کشور است.
هشتم مارس:
سبیت، بزرگترین نمایشگاه فناوری اطلاعات دنیا، در هانور آلمان گشایش یافت.
هشتم مارس:
مجلس نمایندگان آمریکا مانع از طرح دولت جورج بوش برای واگذاری اداره شش بندر بزرگ این کشور به شرکت اماراتی “دوبی پورتس ورلد” شد.
بیستم مارس:
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، برای مذاکره درباره انرژی وارد چین شد. طرفین توافق کردند شرکت روسی گازپروم ظرف پنج سال آینده دو خط لوله بزرگ نفت بسازد تا نفت روسیه مستقیما به چین انتقال یابد.
بیست و چهارم مارس:
سران اتحادیه اروپا در اجلاس خود بر تدوین استراتژی تازه ای برای تامین انرژی تاکید کردند.
 

«آوریل»:

چهارم آوریل: قریب به سه میلیون نفر در اعتراض به قوانین جدید استخدام در فرانسه تظاهرات کردند. سازمانهای دانشجویی خواستار اعتصاب شدند. این اعتراض بعد از آن براه افتاد که دولت دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر فرانسه، مقررات موسوم به “قرارداد اولین استخدام” را تصویب کرد. منتقدان می گفتند این مقررات موجب می شود کارفرمایان به آسانی کارگران را اخراج کنند، حال آن که دولت استدلال می کرد اشتغالزایی تقویت می شود.
یازدهم آوریل:
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، اعلام کرد کشورش با موفقیت اورانیوم را غنی کرده است.
بیستم آوریل:
خودروسازی فولکس واگن آلمان خبر داد برای کاهش هزینه ها در حال تدوین برنامه اصلاح ساختار است.
بیست و هفتم آوریل:
عملیات احداث “برج آزادی” در نیویورک بجای برجهای دوقلو مرکز تجارت جهانی آغاز شد. این دو ساختمان در حملات یازدهم سپتامبر 2001 ویران شده بودند.
بیست و نهم آوریل:
کارگران و کارفرمایان آمریکایی علیه اثرات سوء مهاجرت غیرقانونی بر اقتصاد این کشور اعتراض کردند.
 

«مه»:

اول مه: اوو مورالس، رییس جمهور پرو، با امضای فرمانی صنعت گاز این کشور را ملی اعلام کرد. او به شرکتهای خارجی شش ماه مهلت داد تا فعالیتهای خود را از طریق دولت پرو پیگیری کنند وگرنه با خطر اخراج از این کشور مواجه خواهند شد.
دهم مه: بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت نرخ بهره را برای مهار تورم به پنج درصد رساند.
پانزدهم مه: جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، اعمال اصلاحات گسترده در مقررات مهاجرت کشور خود را اعلام کرد.
بیست و چهارم مه: دولت بریتانیا خبر داد که می خواهد نظام مستمری بازنشستگی این کشور را اصلاح کند.
بیست و ششم مه: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بزرگترین ایستگاه قطار اروپا را در شهر برلین افتتاح کرد. روزانه 1200 دستگاه قطار از این ایستگاه یک میلیارد و نیم دلاری می گذرند.
سی ام مه: شرکت مخابراتی “ودافون” بریتانیا اعلام کرد که نزدیک به 40 میلیارد دلار، بزرگترین رقم در تاریخ بریتانیا، زیان دیده است.
سی ام مه: کیم وو جونگ، رییس سابق شرکت دوو کره جنوبی، به اتهام کلاهبرداری به 10 سال زندان محکوم شد.
 

«ژوئن»:

ششم ژوئن: شرکت “بی ای ای”، گرداننده فرودگاه های بزرگ بریتانیا از جمله هیترو لندن، پیشنهاد 20 میلیارد دلاری یک کنسرسیوم اسپانیایی برای خرید این شرکت را پذیرفت. سالانه 125 میلیون مسافر از فرودگاه های تحت مدیریت بی ای ای استفاده می کنند.
پانزدهم ژوئن: بیل گیتس، رییس مایکروسافت، اعلام کرد در سال 2008 وظایف روزانه خود در این شرکت را کنار خواهد گذاشت تا وقت بیشتری را صرف فعالیتهای بشردوستانه کند.
بیست و پنجم ژوئن: شرکت فولادسازی “آرسلور” خبر داد با شرکت “میتال استیل” ادغام می شود. شرکت جدید به تنهایی 10 درصد فولاد جهان را تولید می کند و کل فروش آن از مرز 110 میلیارد دلار می گذرد.
بیست و پنجم ژوئن: وارن بافت، سومین مرد ثروتمند دنیا، قول داد 37 میلیارد دلار به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اهدا کند. محاسبه ای سرانگشتی نشان می دهد با این رقم می توان بودجه بهداشتی نامیبیا را برای 50 سال تامین کرد.
بیست و نهم ژوئن: بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را برای مهار تورم به پنج و 25 صدم درصد افزایش داد.
 

«ژوییه»:

پنجم ژوییه: قیمت نفت خام سبک به رکورد 75 دلار و 19 سنت رسید. آزمایش موشکی کره شمالی و مناقشه اتمی ایران دلیل این جهش قیمت اعلام شد.
هفتم ژوییه: هیات مدیره جنرال موتورز به ریک واگونر، مدیر اجرایی این خودروساز آمریکایی اجازه داد ائتلاف با نیسان ژاپن و رنو فرانسه را بررسی کند.
سیزدهم ژوییه: مناقشه لبنان سبب شد قیمت نفت به 78 دلار برسد.
پانزدهم ژوییه: سی و دمین اجلاس سران گروه هشت در سن پیترزبورگ روسیه برگزار شد. روسیه اعلام کرد بخش انرژی خود را به روی شرکتهای خارجی می گشاید. رهبران روسیه و آمریکا اعلام کردند در مورد پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی به توافق رسیده اند.
هجدهم ژوییه: شاخص بازار سهام ژاپن به دلیل مناقشه لبنان دو و نیم درصد افت کرد.
بیست و چهارم ژوییه: مذاکرات اعضای سازمان تجارت جهانی برای آزادسازی تجارت به شکست انجامید. این مذاکرات موسوم به دور دوحه، از پنج سال پیش آغاز شده بود. عمده اختلافات بر سر یارانه های کشورهای غنی از جمله آمریکا به کشاورزان خود بود. در 10 سال اخیر آمریکا 145 میلیارد دلار به کشاورزان خود یارانه پرداخته است.
 

«اوت»:

هفتم اوت: بعد از آن بریتیش پترولیوم اعلام کرد به دلیل نشتی یک خط لوله باید یکی از میدانهای نفتی خود در آمریکا را تعطیل کند، قیمت نفت برنت به رکورد 78 دلار و 64 سنت رسید. میدان “خلیج پرودو” هشت درصد نفت خام آمریکا را تولید می کرد. بریتیش پترولیوم روزانه 400 هزار بشکه نفت در این میدان تولید می کرد.
دهم اوت: پلیس بریتانیا اعلام کرد توطئه ای را کشف کرده که تروریستها قصد داشته اند پروازهای بین بریتانیا و آمریکا را بر فراز اقیانوس اطلس منهدم کنند. در نتیجه صدها پرواز لغو شد و شرکتهای هواپیمایی متحمل زیان فراوانی شدند. در ماه نوامبر بریتیش ایرویز اعلام کرد تشدید تدابیر امنیتی 200 میلیون دلار زیان به این شرکت تحمیل کرده است.
هجدهم اوت: شرکت فورد اعلام کرد در راستای کاهش 20 درصدی تولید خودرو، 10 کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل می کند.
نوزدهم اوت: خط لوله گاز میان ایران و ترکیه منفجر شد. مقامات ترکیه شورشیان کرد را مقصر می دانند.
بیست و دوم اوت: نیروهای ایرانی با حمله به یک سکوی نفتی متعلق به رومانی در خلیج فارس، آن را توقیف کردند.
بیست و چهارم اوت: شرکت اپل اعلام کرد که یک میلیون و 800 هزار باتری رایانه های ساخت خود را به دلیل نقص فنی جمع آوری می کند.
بیست و ششم اوت: چاد به شرکت آمریکا شوران تکساکو و پتروناس مالزی دستور داد بخاطر نپرداختن مالیات این کشور آفریقایی را ترک کنند.
بیست و نهم اوت: بزرگترین شرکت موسیقی دنیا، ویوندی یونیورسال، پذیرفت آهنگهای خود را برای داون لود قانونی در یک سایت اینترنتی بگذارد.
سی و یکم اوت: گزارش سالانه سازمان ملل درباره توسعه از ژاپن و آلمان بخاطر قصور در تثبیت تجارت بین المللی انتقاد کرد. این گزارش هشدار داد هرگونه افت اقتصادی آمریکا می تواند به زیان دنیا تمام شود.
 

«سپتامبر»:

پنجم سپتامبر: بیل فورد از سمت خود به عنوان مدیر اجرایی شرکت فورد کنار رفت، ولی همچنان رییس این خودروساز باقی می ماند. او در زمانی کنار رفت که شرکت نیاز به اصلاحات اساسی دارد.
ششم سپتامبر: گزارش بانک جهانی نشان می دهد اقتصاد سنگاپور مطلوب ترین محیط را برای کسب و کار در میان 175 اقتصاد دنیا دارد. زلاندنو و آمریکا دوم و سوم شدند.
هشتم سپتامبر: استوارت لوی معاون وزير دارايی ايالات متحده بانک صادرات ايران را متهم کرده است که از طريق اين بانک سالانه صدها ميليون دلار به دست حزب الله لبنان و ساير گروه هايی که او شبکه های تروريستی خواند، رسيده است. به گفته آقای لوی دولت جمهوری اسلامی ايران در بودجه سالانه خود مبلغ هنگفتی را برای کمک به گروه های افراطی اختصاص داده است.
سیزدهم سپتامبر: شصت و یکمین نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سنگاپور برگزار شد. شرکت کنندگان برای احیای مذاکرات تجارت آزاد و جلوگیری از افت شتاب اقتصاد جهان توافق کردند.
چهاردهم سپتامبر: فورد و اتحادیه های کارگری برای بازخرید 75 هزار کارگر در آمریکا به توافق رسیدند.
 

«اکتبر»:

سوم اکتبر: سازندگان ایرباس ای 380 تحویل این هواپیمای غول پیکر را برای سومین بار طی 16 ماه به تاخیر انداختند. گفته می شود اولین هواپیما در اواخر سال 2007 تحویل داده خواهد شد.
چهارم اکتبر: اتحادیه اروپا برای واردات کفش از خاور دور تعرفه های سنگین تری وضع کرد.
پنجم اکتبر: بانک مرکزی اتحادیه اروپا، برای پنجمین بار در 11 ماه، نرخ بهره خود را افزایش داد و به سه و 25 صدم درصد رساند.
نهم اکتبر: گوگل رسما اعلام کرد که سایت “یوتیوب” را بیش از یک و نیم میلیارد دلار می خرد. این سایت که در فوریه 2005 راه اندازی شده، محبوبترین سایت برای تماشای فیلمهای ویدئویی و مبادله آنهاست و روزانه صد میلیون بازدید کننده دارد.
نهم اکتبر: ادموند فلپس، اقتصاددان آمریکایی بخاطر تحقیق درباره رابطه میان تورم و بیکاری برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد شد.
دوازدهم اکتبر: بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور، “معتدل” و بازار مسکن این کشور نیز در حال سرد شدن است.
هفدهم اکتبر: جمعیت آمریکا به 300 میلیون نفر رسید.
نوزدهم اکتبر: شاخص داوجونز آمریکا از مرز 12 هزار واحد گذشت.
بیستم اکتبر: اعضای اوپک توافق کردند سقف تولید روزانه خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند تا شاید مانع از افت بیشتر قیمتها شوند. این اولین کاهش تولید این کارتل طی دو سال بود.
بیستم اکتبر: گروه هندی “تاتا” توانست شرکت فولادسازی “کوروس” متعلق به بریتانیا و هلند را به مبلغ هشت میلیارد دلار بخرد. این بزرگترین خرید خارجی برای یک شرکت هندی است.
بیست و ششم اکتبر: شرکت نفتی اکسان موبیل می گوید سودش در سه ماهه سوم سال به 10 و نیم میلیارد دلار رسیده که دومین رقم بزرگ برای سود فصلی در میان شرکتهای آمریکایی است.
بیست و هفتم اکتبر: در بزرگترین پذیره نویسی برای سهام در دنیا، سهام بانک صنعتی و بازرگانی چین در بورسهای شانگهای و هنگ کنگ بفروش رسید. بیش از 19 میلیارد دلار از سهام این بانک که بزرگترین بانک دولتی چین محسوب می شود، خریداری شد.
 

«نوامبر»:

سوم نوامبر: تابلوی “شماره 5، 1948″ اثر جکسون پولاک در یک حراجی 140 میلیون دلار فروش رفت تا گرانترین اثر هنری جهان شود.
هفتم نوامبر: سازمان تجارت جهانی از ویتنام دعوت کرد که یکصد و پنجاهمین عضو این سازمان شود.
هشتم نوامبر: مازاد تراز تجاری چین در ماه اکتبر به 23 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید. بدین ترتیب مازاد تراز تجاری این کشور در 10 ماهه نخست سال به 133 میلیارد دلار رسید. این رقم در سال 2005 نزدیک به 102 میلیارد دلار بود.
دهم نوامبر: روسیه می گوید بر سر مفاد عضویت در سازمان تجارت جهانی با آمریکا به توافق رسیده است.
پانزدهم نوامبر: الجزیره یک شبکه خبری 24 ساعته به زبان انگلیسی براه انداخت.
نوزدهم نوامبر: اجلاس اپک با درخواست برای از سرگیری مذاکرات سازمان تجارت جهانی در هانوی خاتمه یافت.
بیستم نوامبر: بورس “نزدک” آمریکا برای خرید بورس لندن یک پیشنهاد رسمی پنج میلیارد دلاری داد.
 

«دسامبر»:

اول دسامبر: کرک کرکوریان، میلیاردر ارمنی، باقیمانده سهام خود در شرکت جنرال موتورز را به ارزش 400 میلیون دلار فروخت.
هفتم دسامبر: قبیله سرخپوستهای “سمینول” در فلوریدا مجموعه “هارد راک کافه” را که شامل کلوب، کازینو و هتل می شود، به قیمت 965 میلیون دلار از گروه “رنک” خرید. این شرکت سال پیش 68 میلیون دلار سود داشت.
هشتم دسامبر: شرکت نینتندو دستگاه جدید بازیهای ویدئویی خود به نام Wii را روانه بازار کرد.
دهم دسامبر: محمد یونس، اقتصاددان بنگلادشی، همراه بانک “گرامین” که وی برای اعطای وامهای خرد به نیازمندان بنیان نهاده بود، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او از رهبران جهان خواست از راه مبارزه با فقر به جنگ تروریسم بروند.
دوازدهم دسامبر: سازمان تجارت جهانی اعلام کرد ویتنام در یازدهم ژانویه 2007 یکصد و پنجاهمین عضو این سازمان خواهد شد.
هجدهم دسامبر: ایران اعلام برای کاهش فشار آمریکا بخشی از ذخایر ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل می کند.
بیستم دسامبر: بانک سرمایه گذاری “گلدمن ساش” به رییس خود، لوید بلنکفین، بخاطر عملکرد سال 2006 بیش از 53 میلیون دلار پاداش داده که بالاترین رقم برای یک مدیر وال استریت است. این خبر یک هفته بعد از آن انتشار یافت که این بانک گزارش داد امسال 9 و نیم میلیارد دلار سود برده است. در حال حاضر ارزش سهام این بانک به 90 میلیارد دلار می رسد که سه برابر زمانی است که در سال 1999 برای اولین بار سهامش را شناور کرد.

-----------------------------------

منبع: سایت My Babbling Brain

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)