تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بزرگترین گردهمایی مذهبی جهان آغاز شد

مانی پارسا

الله‌آباد، ۵ ژانویه - این هفته در هندوستان «جشن نیمه‌بزرگ خُم» (اَرد کُمب میلهَ) آغاز شد. هندوها هر دوازده‌سال یکبار این جشن را به‌مدت ۴۵ روز برگزار می‌کنند و هر بار حدود ۷۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌جویند. مؤمنان هندو طی این جشن، شب و روز را بر روی قایق‌هایی بر روی رودخانه‌ها می‌گذرانند و یادبود نبردی بزرگ میان ایزدان و دیوان بر سر خُمی حاوی شهد جاودانگی را زنده نگه می‌دارند.


جشن نیمه‌بزرگ خُم | عکس از La F.m

زائران هندو بایستی برای برگزاری این جشن هر بار بصورت متناوب به یکی از چهار منطقه برگزاری در گوشه و کنار هند سفر کنند و بزرگترین این جشن‌ها که همین جشن این هفته است در ریزشگاه سه رودخانه مقدس گنگ، یامونا و سَرَسوَتی در الله‌آباد در شمال شرقی هند برگزار می‌شود. به گفته اختردانان، جشن خم زمانی برگزار می‌شود که سیاره مشتری به صورت فلکی دَلو و خورشید به صورت فلکی بَرّه وارد شود.

امسال در اطراف الله‌آباد برای زائران این جشن «زائرشهری» بر پا شده، متشکل از چادرهای بسیار که در طول ۷۵ کیلومتر جاده موقتی ادامه دارند. هزاران نفر از نیروهای امنیتی هم در محل حضور دارند.

نام هندی کُمب با واژه فارسی خم (خُنب) هم‌ریشه است و واژه هندی "میلهَ" هم در فارسی دری افغانستان در معنی جشن و پیک‌نیک بکار می‌رود.

--------------------------

منابع:
ان.آر.سی
نیوکرالا دات کام

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)