تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متفرقات ناسياسي: جنگ‌هاي اينترنتي و سربازان خردسال آن

داریوش رجبیان
dariusrajabian@gmail.com

شبکه جهانی اينترنت ديگر برای خودش يک دنيای ديگر شده که پليس و بزهکاران خودش را دارد. جنايتکاران اينترنتی برای پيشبرد مقاصدشان در حال يارگيری‌اند. خيلی از دانش آموزان مدارس آمريکا و اروپا عليرغم سن اندکشان بيشتر از بزرگسالان در کامپيوتر سررشته دارند. و همين باعث شده که جنايتکاران اينترنتی٬ هکرها يا خرابکارهای اينترنتی را در مدرسه‌ها رديابی کنند و به مزدوری‌شان بکشند. شرکت امنيت اينترنتی "مک آفی" که به مثابه پليس اينترنتی است، می‌گويد که شماری از دار و دسته‌های تبهکار اينترنتی به نوجوان‌های وارد در امور اينترنتی پول می‌دهند تا در صورت ضرورت پايگاههای اينترنتی مشخصی را زمين‌گير کنند يا يک طلسم اينترنتی را بشکند و اطلاعات لازم را برياشان در بياورد. به گفته "مک آفی"، يک عده از اين خرابکاران اينترنتی ۱۴ سال بيشتر سن ندارند که درس هم می‌خوانند و پول توجيبی‌شان را از همين راه در می‌آورند. تا زمانی که پليس اينترنتی به سروقتشان برسد.



ولی هم‌سن و سالان اين بچه‌ها در يونان خيلی علاقه دارند با استفاده از تلفن همراه ويدئوهای خودشان را بسازند که تماشای بعضی از آن فيلم‌ها گيج کننده است. و کار بعضی از اين "فيلمسازان" کوچولو از حد متعارف فراتر رفته و به وزارت آموزش و پرورش يونان کشيده که در نتيجه، اين وزارتخانه استفاده کودکان از تلفن همراه در مدارس را به‌کلی منع کرده است. اين تصميم وزارت آموزش يونان بعد از آن گرفته شد که شاگردان يک مدرسه تجاوز به ناموس يک دختر ۱۶ ساله در مدرسه را با تلفن همراهشان فيلمبرداری می‌کنند. دانش آموزان ارشد مدارس يونان در صورت اجرای اين حکم (عدم استفاده از تلفن همراه) می‌توانند از مدارسشان اخراج شوند. بنا به يک پژوهش تازه، تقريبا صد درصد نوجوانان بالای ۱۵ سال در يونان يک تلفن همراه در جيبشان است که غالبا برای گوش دادن به موسيقی، فرستادن پيام‌های تلفنی و بازی به کار می‌رود. ولی تجاوز گروهی به يک دختر بلغاری در جزيره "اويا"ی يونان وزارت آموزش را متقاعد کرده است که تلفن همراه می‌تواند در مواردی برای نوجوانان ام الخبائث باشد. گزارش شده است که صحنه تجاوز را دختران همکلاسی قربانی با تلفن همراهشان فيلمبرداری کرده‌اند.

مطمئن نيستم که خلافکاران نوجوان آن مدرسه يونانی بازداشت شدند يا نه، ولی خبر موثقی دارم درباره يک حادثه ديگر در کشوری ديگر که یک کودک دوازده ساله در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا با دستبند به اداره پلیس تحویل داده شده است... توسط مادر خودش! جرمش هم این بوده که جعبه کادوهای کریسمس خودش را پیش از موعد باز کرده است. تا مادر پسر متوجه شد که بچه‌اش بدون اجازه بزرگترها وارد خانه مادربزرگش شده، تا کادو ها را در بياورد، پليس را صدا کرد. پليس هم به راحتی به دستهای پسربچه دستبندهای کلفتی زد و او را به کلانتری برد. "برندی اروين"، مادر اين پسر ۱۴ ساله به خبرگزاری "آسوشيتد پرس" گفت که خواسته است به پسرش درس ادب بدهد. مادرش می‌گويد که از دست تبهکاری‌های بچه‌اش به داد آمده و می‌خواسته است قبل از اينکه کس ديگری بخاطر جرمی بزرگتر پسرش را تحويل پليس دهد، اين کار را خودش کند. ظاهرا در گذشته هم اين پسربچه بازی‌های کامپيوتری را که قرار بود به مناسبت جشنی به او بدهند، دزديده بوده است. مادرش از ماموران پليس خواسته است که بچه‌اش را شديدا بترسانند تا ديگر از اين کارها نکند. ولی اين خطر هم وجود دارد که پسرک زيادی بترسد و در آينده ترسش از پليس کاملا بريزد .



از دنيای حوادث کودکان و نوجوانان بيرون می‌آييم. "کيت وينسلت" را که حتما ياد داريد. همان "رز" از فيلم تايتانيک که احتمالا هنوز هم پوسترش با موهای خيس روی يک تخته شکسته کشتی تايتانيک روی ديوار اتاقتان نصب است. کوتاه سخن، اين هنرپيشه زيبای هالیوود گفته است که يک دغدغه خاطر آزارش می‌دهد و آن اين که بانوان بيش از پيش دارند باريکتر و نحيف‌تر می‌شوند. کيت روز يکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه يک تلويزيون بی‌بی‌سی گفت که از اندام رو به لاغری مفرط خانم‌ها دارد حالش به هم می‌خورد. و يکی از بزرگترين بيم‌های زندگی اين هنرپيشه ۳۱ ساله اين است که روزی "ميا" (دختر شش ساله‌اش) هم روی همين غلطک بيفتد و هر چه چربی که دارد، آب بکند.

کيت وينسلت مضطرب است که خواهر ۱۳ ساله‌اش از همين حالا نگران اندام نسبتا پرگوشتش است و شيفته "ويکتوريا بکهم" است. ويکتوريا را که می‌دانيد، معروف است به لاغری بيش از حدش. ولی خدا را چه ديدی؟ شايد روزی ارزش زيبايی اندام زنها دوباره وارونه شود و آنگاه خيال کيت وينسلت هم راحت خواهد شد. اگر اين اتفاق افتاد، به شما خبر خواهيم داد، در متفرقات ناسياسی راديو زمانه.


متفرقات ناسیاسی را اینجا بشنوید.

در همین‌باره:

متفرقات ناسیاسی: مسائل جنسی عمده ترین موضوعات اینترنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)