تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آخرین مهلت فیفا به ایران

فرنگیس محبی

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، تا سه‌شنبه آینده، دوازدهم دسامبر، به فدراسیون فوتبال ایران مهلت داده تا شرایط فیفا برای تغییرات در ساختار مدیریت فوتبال ایران را بپذیرد.

سايت فيفا در پايان نشست کميته اجرايی فدراسيون بين‌المللی فوتبال، گزارشی از تصميم‌های اين کمیته را از جمله راجع به ايران منتشر کرد. برپايه تصميم جديد، محروميت فوتبال ايران تصويب شد اما مهلت جدیدی برای ايران برای پذيرفتن شرايط فيفا، تا روز سه شنبه آينده، تعيين شد.



محروميت فوتبال ايران به طور موقت لغو شده بود تا تيم ملی امید ایران، زير ۲۳ سال٬ اجازه شرکت در مرحله گروهی بازی‌های آسيايی دوحه در قطر را پیدا کند. اما اگر اکنون ایران شرايط خاص فيفا را تا روز سه‌شنبه نپذیرد و نتواند خود را با شرايط جديد هماهنگ کند، محروميت آن پا بر جا خواهد ماند.

این محرومیت شامل تمام فعالیت‌های بین‌المللی و قاره‌ای فوتبال ایران، اعم از تمام تیم‌های ملی و باشگاهی می‌شود. اولین تاثیر این محرومیت اخراج تیم ملی امید از مراحل بعدی بازی‌های آسیایی و محرومیت تیم ملی بزرگسالان از شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا خواهد بود.

رئيس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس‌جمهوری اسلامی، هفته پيش اعلام کرده بود که مهلت فيفا سه ماهه است، در حالی که بر اساس گزارش سایت فیفا، اين مهلت تنها تا سه شنبه آينده تعیین است.

تلاش‌های در حاشیه

بر اساس گزارش‌های مطبوعات و سایت‌های خبری ایران، پس از لغو موقت محرومیت فوتبال ایران و شرکت تیم ملی امید در مراحل گروهی بازی‌های دوحه، مقامات فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت ‌بدنی ایران از"دستاورد بزرگ" برای فوتبال ایران خبر دادند. در همین حال رسانه‌های ایران نوشته بودند برخی مقام‌ها در حاشیه مشغول انجام مذاکراتی هستند تا محرومیت فوتبال ایران به طور موقت لغو شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران فعالیت‌های پشت‌پرده اشخاصی چون حمیدرضا آصفی، معاون امورکنسولی و سخنگوی سابق وزارت امورخارجه و محسن صفایی‌فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال و گفت‌وگوهای این دو با مقامات فیفا بسیار اثربخش بوده است.

خبرگزاری آفتاب گزارش داد فائزه هاشمی، رئیس فدراسیون ورزش بانوان ایران، با ارسال نامه‌ای برای "شیخ احمد الفهد الصباح" رئیس ورزش آسیا، مجوز حضور تیم امید ایران در بازی‌های دوحه را در آخرین لحظات کسب و زمینه را برای گفتگوهای بعدی و حل مشکل فوتبال ایران به‌صورت کامل فراهم کرد.

فائزه هاشمی در نامه خود به رئیس ورزش آسیا سه پیشنهاد مطرح کرد بود: اجازه حضور تیم ملی امید در دوحه، تمدید مهلت فیفا به ایران برای انجام تغییرات لازم تا آخر سال جاری میلادی، و مشارکت فیفا با ایران در ایجاد این تغییرات.

موقعیت لرزان در دوحه

اکنون ایران تا سه‌شنبه آینده مهلت دارد تا برای پذیرش شرایط فیفا اعلام آمادگی کند. در صورت اعلام این پذیرش از سوی مقامات ایرانی، کمیته‌ای که اعضای آن مورد تائید فیفا و سازمان ورزش ایران باشند تشکیل می‌شود تا برای تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و تحقق بخشیدن به سایر شرایط فیفا اقدام کند.

در این میان تیم ملی امید ایران در دوحه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. این تیم در مرحله گروهی با پیروزی‌های نسبتا ضعیفی در مقابل مالدیو، هنگ‌کنگ و هند، سرگروه شد و به مرحله یک‌چهارم نهائی صعود کرد.

تیم ملی امید ایران روز شنبه در مرحله یک‌چهارم نهائی با جمهوری خلق چین روبرو می‌شود که در صورت پیروزی به نیمه‌نهائی خواهد رسید. اما حتی در صورت پیروزی ایران بر چین، انجام بازی تیم ملی امید در مرحله بعدی بستگی به اقدامات مسوولان ورزش ایران تا سه شنبه آینده دارد که آخرین مهلت فیفا به ایران به‌پایان می‌رسد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)