تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

برگزاری اولین تورنمنت جهانی بوکس تایلندی زنان

مترجم: مانی پارسا


سومیا برنده مسابقات

یکشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۰۶ آمستردام شاهد برگزاری نخستین تورنمنت بین‌المللی مشتزنی تایلندی بانوان در رده آ، و تا ۵۳ کیلوگرم بود. این رده بالاترین رده برای زنان در این گروه وزنی است. بوکس تایلندی یکی از ورزش‌های رزمی پرتحرک است که در آن از مشت‌ها، آرنج‌ها، زانوها و ساق‌های پا به عنوان اسلحه در دفاع شخصی استفاده می‌شود و به همین خاطر این ورزش را "هنر هشت اندام" هم نامیده‌اند.

نمایش و مبارزه
آغاز تورنمنت توسط یک دسته موسیقی با سازهای بادی و برنجی اعلام شد که رقصان و با طبل‌نوازی بلند به سالن وارد شده و از میان جمعیت به کنار رینگ رفتند. صدای موسیقی کرکننده بود ولی این دسته موسیقی باعث گرم شدن فضا و آماده شدن تماشاچی‌ها برای دیدن مسابقات شد. لحظاتی بعد ۸ زن جنگنده وارد رینگ مسابقات می‌شوند. این بانوان از هلند، اسپانیا، بلژیک، انگلستان، یونان، فرانسه و زلاند نو هستند. پس از معرفی‌ها و مشخص شدن حریفان، مبارزات شروع می‌شود. سالن زونه‌هایس (خانه خورشید) آمستردام یعنی محل برگزاری این مسابقات لبالب از جمعیت است. هنگامی که یکی از حریفان محکم به زمین می‌خورد صدا و تشویق‌های جمعیت به هوا برمی‌خیزد. فضای زونه‌هایس نمایشی و باصفا است.

هر مبارزه‌کننده یک بار شکست بخورد از دور خارج می‌شود و کارش تمام است. مبارزه‌ها سریع و پشت هم برگزار می‌شود. یکی از اولین خانم‌هایی که از دور خارج می‌شود مری هارت انگلیسی است که بدست سومیا از هلند شکست خورد.

فینال
با نزدیک شدن به فینال، ضربه‌ها محکمتر و چهره مبارزه‌گران خشن‌تر می‌شود و دست آخر پس از چند ضربه فنی، سومیای هلندی و کالیوپی ییتسیدوی یونانی (۲۹ ساله) باقی ماندند. سومیا بجز بوکسور بودن، هنرپیشه و خواننده هم هست. ییتسیدوی یونانی پیش از این عنوان‌های زیادی را بدست آورده و در اینجا هم مبارزات خوبی را ارائه داده‌است.

سومیا بیشتر از ضربه‌های پا و ییتسیدو از مشت استفاده می کند. بوی پماد ببرنشان که برای تقویت عضلات مالیده می شود سالن را پر می‌کند. در اواخر مسابقه فینال هر دو بانو شدیداً خسته‌اند و مرتباً به حالت گلاویز می‌مانند تا از ضربه زدن دیگری جلوگیری کنند و کمی نفس بکشند. سرانجام سومیا حریف خود را با ضرباتی به زمین می‌کوبد و فریاد و تشویق‌های تماشاگران بلند می شود.

برگزارکنندگان از سطح مسابقات و کیفیت کار بانوان شرکت‌کننده رضایت دارند و آن را تورنمنتی در سطح بالا می‌نامند.

-----------------------------

منبع و متن پی‌دی‌اف

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)