تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ویکی‌پدیا از فهرست فیلتری ها خارج شد

نسخه دانشنامه آزاد اینترنتی ویکی‌پدیا، که از چند روز پیش در ایران فیلتر شده بود دوباره باز شد. البته این فیلترینگ شامل نسخه‌هایی از این دانشنامه به زبان‌های انگلیسی و کردی بوده و نسخه فارسی آن فیلتر نشده ‌است.
پس از فیلترینگ سایت، چندتن از مدیران و دست‌اندرکاران ویکی‌پدیای فارسی تماس‌های زیادی را با مسئولان مربوطه داشتند و همچنین در دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز در این مورد به اطلاع ‌رسانی و بحث و گفتگو پرداختند. چند روز پس از این تلاش‌ها ویکی‌پدیای انگلیسی از فیلترینگ درآمد. البته مدیران ویکی‌پدیای فارسی مطمئن نیستند که علت بسته شدن آن نسخه چه بوده و آیا عمدی بوده یا سهوی، همچنین اطمینان ندارند باز شدن مجدد این سایت در نتیجه تماس‌های ایشان بوده یا خیر. اگرچه که نسخه کردی این دانشنامه که عمدتاً به خط لاتین و به گویش کرمانجی ( گویش رایج در ترکیه ) نوشته می‌شود از مدتها پیش در ایران فیلتر شده و فیلترینگ آن همچنان باقی است.

قابل ذکر است که بخش قابل توجهی از مطالب ویکی‌پدیای فارسی از راه ترجمه و تعامل با نسخه انگلیسی این دانشنامه تقویت و اصلاح می‌شود و عدم دسترسی کاربران به نسخه انگلیسی آن آسیبی اساسی به گسترش این دانشنامه به زبان فارسی می زند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)