تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متفرقات ناسياسی: رایانه‌هایی که گاز تولید می‌کنند

گردآوری از داریوش رجبیان

"لوکال کولينگ" يک طرحی است که برای جلوگيری از گرمايش کره زمين فعاليت می‌کند. اخيرا بچه‌های اين سازمان در مالتا نرم‌افزاری را اختراع کردند که با نصب رايگانش در رايانه‌تان به شما کمک می‌کند که در انرژی صرفه‌جويی کنيد و در توليد گازهای گلخانه‌ای سهمتان کمتر شود، در نتيجه عذاب وجدانتان هم هرچند پاک برطرف نشود، دست‌کم کاهش پيدا کند. به گفته سازمان "لوکال کولينگ" همه ساله حدود ۳۰ ميليارد کيلووات ساعت انرژی هدر می‌رود، فقط به‌خاطر اينکه خيلی‌ها يادشان می‌رود کامپيوترشان را در مواردی که لازمش ندارند، خاموش کنند. و اگر ۱۵ دستگاه رايانه طی يک ساعت بي‌خودی روشن بماند، دقيقا همان مقدار دی اکسيد کربن در فضا پخش می‌کند که در ظرف يک ساعت از يک خودرو در می‌آيد.


دستگاه آنتی کیترا که در کاوش‌های نجومی به کار می‌رفته است

خيلی‌ها فکر می‌کنند که رايانه ۲۰-۲۵ سال بيشتر ندارد، ولی اخيرا دانشمندان چيزی را کشف کرده‌اند که می‌گويند يک کامپیوتر آنالوگ دو هزار ساله است! به اين دستگاه عتيقه می‌گويند: "ساز و کار آنتی کيترا" که بيش از صد سال پيش در لاشه يک کشتی رومی پيدا کرده بودند. و تازه کشف شده است که يونانی‌های باستان از اين دستگاه برای تشخيص دوره‌های نجومی کار می‌گرفتند. اين رايانه عطيقه وقوع خورشيدگرفتگی و ماه گرفتگی را برای يونانی‌های باستان پيشگويی می‌کرد و گفته می‌شود احتمالا ميله‌های برنز اين دستگاه حامل اطلاعات درباره سياره‌ها بوده است. دانشمندان می‌گويند که "آنتی کيترا" برای فن آوری همان اهميتی را دارد که "آکروپليس" برای معماری داشت. ولی معلوم نيست که دانش رايانه ای نوع بشر طی حدود ۲۰۰۰ سال اخير کجا خوابيده بود و دوباره بيدار شد.

به ياد جکی افتادم که خيلی آب شسته و کهنه است ولی جالب: يک يونانی به يک ايرانی لاف می‌زد که در ويرانه‌های يونان باستان سيم پيدا کردند، پس معلوم می‌شود که يونانی‌های باستان تلفن داشتند. ايرانی مقابله به مثل می‌کند و می‌گويد: "ولی در ويرانه‌های ايران باستان هيچ سيمی پيدا نکرده‌اند. پس معلوم می شود که اجداد ما از بی‌سيم استفاده می‌کردند.

ولی چيزی که واقعا هم در جهان تکنولوژی تازه است، يک دستگاه امنيتی برای فرودگاهها و اماکن حساس است که دارد توليد می شود. اين دستگاه گو اينکه مستقيما از داستانهای تخيلی غربی بيرون آمده، زير لباس شما را هم خواهد ديد. البته خجالت آور است ولی بدين گونه ديگر کسی امکان قايم کردن اسلحه و اشيای خطرناک زير پوشش‌اش را نخواهد داشت و شايد ديگر هيچ برج تجاری‌ای در جهان به ضرب هواپيما فرو نريزد. پژوهشگران موسسه تکنولوژی فضايی "نورتروپ گرامن" در حال توليد اين دستگاه هستند که عنوانش از همين حالا معلوم است: "پاسيو ميلی ميتر ويو تکنولوجی" يا به زبان قابل فهم: "فن آوری موج ميلی متری منفعل". باز هم مطمئن نيستم خيلی قابل فهم باشد.


نیکول کیدمن امسال گران‌ترین بازیگر زن جهان شناخته شد

بنا به يک جدول سالانه موسوم به "هالی وود رپورتر"، نيکول کيدمن، هنرپيشه معروف سينما، پردرآمد ترين هنرپيشه زن در حهان است. اين هنرپيشه استراليايی ۳۹ ساله در قبال همر فيلمی که در آن بازی می کند، ۱۷ ميليون دلار دريافت می‌کند. سال گذشته پردرآمدترين هنرپيشه هتلی وود "ريس ويتر اسپون" بود که می‌تواند برای بازی‌اش در يک فيلم ۱۵ ميليون دلار بخواهد. "رنه زلوگر" با همان قيمت فيلمی ۱۵ ميليون دلار نفر سوم جدول است. اما برای نخسستين بار در پنج سال اخير نام "جوليا رابرتز" در اين جدول نبود. چرا که جوليا کارنامه سينمايی‌اش را متوقف کرده تا دوقلوهايش را بزرگتر کند و بعد به اميد خدا دوباره برگردد. اگر برگشت، حتما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

گزارش کامل را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)