تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سی سال دیگر، قطب شمال بدون یخ

ترجمه: مانی پارسا

یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی با چنان سرعتی در حال ذوب شدن است که بر طبق گزارش یک تیم از اقلیم‌شناسان برجسته، قطب شمال تا ۳۰ سال دیگر یک دریای باز خواهد بود.

کشتی‌ها خواهند توانست تا بامِ زمین یعنی خودِ قطب به سفر خود ادامه بدهند و گردشگران به نقاطی خواهند رفت که تا امروز به عنوان صعب‌العبورترین نقاط زمین به حساب می‌آیند.

پژوهشگرانی که به ارزیابی تأثیر گازهای کربنی تولیدشده توسط انسان بر آب‌وهوای جهان مشغول هستند اینگونه محاسبه کرده‌اند که در سال ۲۰۴۰ یا حتی زودتر از آن، روزهای اواخر تابستان در قطب شمال روزهایی بدون یخ خواهند بود.
مقداری یخ، هنوز در مناطق ساحلی بخصوص در گرینلند و جزیره اِلِسمِره یافت خواهد شد اما بقیه اقیانوس منجمد شمالی و خود نقطه قطب شمال تبدیل به آب‌های باز خواهند شد.

این تیم آمریکایی که به سرمایه سازمان ناسا بکار مشغول شده اعلام کرده که حرکت عقب‌نشینی یخ تا سال ۲۰۲۴ کم‌وبیش یکنواخت خواهد بود ولی از آن زمان به بعد این روند دچار یک شتابگیری ناگهانی خواهد شد.
نتیجه‌گیری این تیم اینست که یخ تابستانی دریاها طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده بطور کل از همه منطقه شمالگان برچیده خواهد شد. در اصطلاح علمی به خود نقطه قطبِ زمین در شمال، «قطب شمال» گفته می شود ولی برای کل ناحیه بالای مدار قطبی اصطلاح شمالگان بکار می‌رود.

البته به نظر پرفسور کریس رپلی، رئیس «گروه بریتانیایی مطالعاتِ جنوبگان»، یافته‌های این تیم ممکن است همین الان هم قدیمی به حساب بیاید زیرا بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که سرعت تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به سال ۲۰۰۰ دو برابر بیشتر شده و این به احتمال زیاد سرعت آب شدن یخ‌ها را بیشتر خواهد کرد. او این گزارش را نگران‌کننده خواند و اظهار داشت که نتیجه این گزارش با یافته‌های جدیدِ مربوط به سرعت واپس‌نشینی یخ‌ها که بوسیله مشاهدات ماهواره‌ای بدست آمده همخوانی دارد.

دو عامل مهم دیگر در ذوب یخ‌های قطب شمال دخالت دارند. یکی از دست رفتن بازتابندگی و دیگری رسیدن جریان‌های گرم‌تر دریایی به آن مناطق است. دانشمندان از مدتها قبل دریافته‌اند که یخ، گرما را بازمی‌تاباند و با کم شدن مقدار یخ، مقدار گرمایی که از سطح زمین رو به فضا منعکس می‌شد هم کمتر می‌شود و بنابراین گرمای بیشتری در سطح زمین باقی می‌ماند.

آب شدن یخ‌ها از مدتی پیش باعث ایجاد مشکلات اساسی برای خرس‌های قطبی شده و به احتمال زیاد به منقرض شدن نسل آنها خواهد انجامید.
به گزارش بی‌بی‌سی، اسکیموهای محل از ۴۰ سال پیش بوضوح آب شدن یخ‌ها و گرم شدن هوا را حس و مشاهده کرده‌اند. طی این سال‌ها، افراد مختلفی از اسکیموها که با خودروهای سورتمه‌ای خود در سطح شمالگان رفت‌وآمد دارند بخاطر نازک شدن ورقه‌های یخی به درون آب‌ها فرورفته‌ و مرده‌اند.

-------------------------
اصل مطلب: آسترالیَن، ۱۲ دسامبر ۲۰۰۶
منبع مقاله آسترالین: تایمز

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)