تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

توپ طلائی فوتبال اروپا به ایتالیا رفت

فرنگیس محبی

"فابیو کاناوارو" کاپیتان تیم ملی فوتبال ایتالیا مرد سال فوتبال اروپا و صاحب توپ طلائی شده است. کاناوارو که بازیکن باشگاه رئال‌مادرید اسپانیا است، تابستان گذشته تیم ملی فوتبال ایتالیا را در جام‌جهانی آلمان رهبری ‌کرد و به همراه آن قهرمان جهان شد.

کاناوارو که 33 سال دارد یکی از معدود بازیکنان خط دفاعی فوتبال است که این مقام را کسب می‌کند. در گذشته ماتایاس سامر و فرانتس بکن‌بائر، هردو از آلمان، دیگر مدافعانی بودند که صاحب توپ طلائی فوتبال اروپا شدند.

مرد سال اروپا از سوی مجله "فرانس فوتبال" با رای فوتبال‌نویسان اروپا انتخاب می‌شود. در رای‌گیری امسال، کاناوارو با 173 امتیاز به مقام اول رسید و هم‌میهنش، جیان‌لوئیجی بوفان، دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا و باشگاه یوونتوس آن کشور، با 124 امتیاز در ردیف دوم ایستاد.

در همین رای‌گیری، تیری آنری، مهجم فرانسوی باشگاه آرسنال انگلستان 121 امتیاز کسب کرد که نفر سوم شد و مرد سال اروپا در سال گذشته، رونالدینیوی برزیلی که در باشگاه بارسلون اسپانیا توپ می‌زند، امسال تنها توانست در مقام چهارم بایستد.

جالب اینجاست که زین‌الدین زیدان بازیکن بازنشسته خط میانی تیم ملی فرانسه و باشگاه رئال مادرید، با اینکه پس از جام جهانی فوتبال را کنار گذاشت، همچنان در میان بازیکنان برتر اروپا باقی ماند و با 71 رای پنجم شد. زیدان در سال 1998 که فرانسه قهرمان جهان شد، توپ طلائی را از آن خود کرده بود.

کاناوارو پنجمین ایتالیائی است که مرد سال فوتبال اروپا می‌شود. قبل از او بازیکنان سرشناس دیگری از ایتالیا چون روبرت باجیو، پائولو روسی ، جیانی ریورا و عمر سیووری به این افتخار رسیده بودند.

کاناوارو در باره انتخاب شدنش به عنوان بهترین بازیکن اروپا گفت که این جایزه امسال از دو نظر مهم است: یکی این‌که بهترین بازیکن را انتخاب کرده و دیگر این‌که به ندرت یک مدافع صاحب این افتخار می‌شود.

به گفته کاناوارو جام جهانی آلمان بهترین میدان برای درخشیدن مدافعان بود و او خود فکر می‌کند که بهترین بازی‌اش را در مرحله نیمه‌نهائی در برابر آلمان انجام داده است.

کاناوارو که اهل ناپل است تاکنون 105 بازی برای تیم ملی فوتبال ایتالیا انجام داده است. او یکی از هفت بازیکن تیم پیروز ایتالیا در جام‌جهانی بود که از سوی مجله "فرانس فوتبال" برای رقابت بر سر تصاحب توپ طلائی فوتبال اروپا نامزد شده بود.

کاناوارو که در فصل جاری فوتبال به رئال‌مادرید پیوست در دوسال گذشته به همراه باشگاه یوونتوس به مقام قهرمانی باشگاه‌های ایتالیا رسیده بود، اما پس از آن‌که یوونتوس به جرم تقلب در مسابقات فوتبال باشگاهی به حکم دادگاه به دسته پائین‌تر سقوط کرد، آن باشگاه را ترک کرد.

او ضمن تشکر از رامان کالدرون، رئیس باشگاه رئال‌مادرید، و همبازی‌هایش در یوونتوس و ایتالیا تشکر کرد و گفت که تمام آن‌ها نقش بزرگی در رسیدن او به مقام مرد سال فوتبال اروپا داشته‌اند. به گفته کاپیتان تیم ملی فوتبال ایتالیا، 37 بازی‌ او در فصل گذشته برای یوونتوس و چهار گل حساسی که او، با این‌که در خط دفاعی بازی می‌کند، برای باشگاه سابقش به ثمر رساند، در پیروزی او بسیار موثر بوده است.

مرد سال فوتبال اروپا، پس از مرد سال فوتبال جهان که از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، و با رای مربیان تیم‌های ملی جهان انتخاب می‌شود، پرافتخارترین مقام برای بازیکنان فوتبال است و تاکنون نامدارانی چون رونالدو، آندری شوچنکو، لوئیس فیگو، مارکو فن‌باستن، میشل پلاتینی و جورج بست این افتخار را کسب کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)