تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

حمایت از حیوانات در برابر جانوران وحشی

مانی پارسا


یک بچه‌خوک دوروزه برای پرواربندی آماده می‌شود. دم او را می‌سوزانند، بیضه او را می‌کنند، دندان‌های نیش او را می‌کِشند و او را واکسن می‌زنند. طی این کارها بچه‌خوک‌ها همچنان فریاد می‌کشند، زیرا همه این‌ها بدون داروی بی‌حسی انجام می‌شود.

در هلند چند وقتی است که در رسانه‌ها به زجر و آزار حیوانات توجه و فیلم‌های مستندی درباره این موضوع پخش می‌شود. در این فیلم‌ها شاهد هستیم که چگونه غذاخوری‌ها در خاور دور هرروزه گربه‌ها را زنده‌زنده پوست می‌کنند و زنده درون روغن داغ فرومی‌کنند چونکه معتقدند گوشت آن به اینصورت خوشمزه‌تر می‌ماند، یا شاهد نحوه نگهداری صنعتی از دام‌های پرورشی و تولید انبوه گوشت در اروپا هستیم.

در سراسر اروپا گاوها، خوک‌ها و دیگر دام‌ها برای صرفه‌جویی در مکان و تولید هرچه بیشتر گوشت گاه به صورت انبوه در یک مجموعه‌قفس بسیار تنگ نگاه داشته می‌شوند که در آن برای هر حیوان قفسی در نظر گرفته شده که به او هیچ امکان تکان خوردن نمی‌دهد. تکان نخوردن حیوان باعث چاقتر شدن و تولید گوشت بیشتر می شود. بیشتر این حیوانات دچار اختلالات شدید روانی هستند و این، از حرکاتشان از جمله تکان‌های عصبی و کله کوبیدن‌های بی‌وقفه پیداست. حمل و نقل حیوانات در سراسر اروپا بگونه‌ای است که گاه یک کامیون پر از گاو یا گوسفند هزاران کیلومتر را در حالی طی می‌کند که تعدادی از حیوانات از شدت فشار تنگی جا در پشت کامیون می‌میرند.
یکی از پیام‌های بازرگانی که امروزه زیاد در تلویزیون هلند مشاهده می‌شود عنوانش اینست: "از حیوانات در برابر جانوران وحشی حفاظت کنید" که در آن منظور از "جانوران وحشی" انسان‌ها هستند.

این اطلاع‌رسانی و آگاهی‌ها را می‌توان پیشزمینه و دلیل گرایش گروهی از رأی‌دهندگان به «حزب برای حیوانات» در انتخابات پارلمانی چند روز پیش هلند دانست. این حزب توانست در این انتخابات دو کرسی در پارلمان هلند بدست آورد و بدین صورت اولین حزب طرفدار حقوق حیوانات در صحنه سیاسی اروپا شد.

ماریانه تیمه (۳۴ ساله) که رهبر این حزب است طی مصاحبه‌ای گفت: "من قرار نیست برای هر کبوتر یک بلوز ببافم، بلکه می‌خواهم برای حیوانات کاری انجام بدهم، بخصوص چونکه حیوانات در برابر انسان‌ها بی‌دفاع هستند و به همین خاطر باید از حقوقی برخوردار باشند."

دامداران و احزاب دست‌راستی حاکم در هلند نظیر سی.دی.ای مخالف نظرات «حزب برای حیوانات» هستند و دادن حقوق به حیوانات و برخورد غیر صنعتی با آنان را مخالف منافع اقتصادی و باعث گران شدن قیمت گوشت و دیگر فراورده‌های حیوانی می‌دانند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

moteasefammmmmmm
www.2x.blogfa.com
hoghoog heyvaat

-- Omid ، Dec 4, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)