تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کوهنوردان ایرانی بلندترین قله افغانستان را فتح کردند

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com


دو کوهنورد ایرانی به نام‌های مهدی عمیدی و عظیم قیچی‌ساز توانستند در برنامه‌ای یک ماهه بلندترین قله رشته کوههای هندوکش واقع در مرز افغانستان و پاکستان را به نام "نوشاخ" فتح کنند. این قله با ارتفاع ۷۴۹۲ متر از قله‌های بلند و با ضریب سختی بالای آسیا شناخته می‌شود. شاید بتوان گفت این اولین صعود کوهنوردان ایرانی بعد از شروع به کار حکومت تازه در کشورافغانستان به بلندترین قله آن کشورباشد.


"نوشاخ" از قله‌های صخره‌ای در منطقه "چیترال هندوکش" با چهار قله جدا با ارتفاع های ۷۲۵۰ متری نوشاخ غربی، ۷۴۰۰ متری نوشاخ مرکزی، ۷۴۸۰ متری نوشاخ شرقی و ۷۴۹۲ متری نوشاخ جنوب شرقی که بلندترین قله آن است تشکیل شده واولین بار در سال ۱۹۶۰توسط یک گروه ژاپنی به سرپرستی پروفسور "ساکاتو" فتح شد. از سوابق صعود تا قبل از کودتای سال ۵۷ در آن کشور اطلاعاتی در دست نیست و بعد از آن هم به دلیل مشکلات سیاسی و عدم امنیت برنامه‌های صعود به این قلل تقریبا ادامه نیافت تا سال ۲۰۰۴ که یک تیم ۱۲ نفره بین المللی به "نوشاخ"صعود کردند و اینک نیز این تیم دو نفره ایرانی توانستند بلندترین قله رشته کوه هندوکش را فتح کنند.

عمیدی درنحوه صعودشان به رادیو زمانه گفت: این برنامه یک ماهه در نوزدهم مهرماه امسال با حرکت از مسیرهرات، کابل، مزار شریف، تخارو قندوز آغاز شد که توانستیم علی‌رغم مشکلات امنیتی و ناهمواری‌های مسیر به استان بدخشان برسیم و در پاییز با شدت گرفتن سرما و بارش در منطقه،یک صعود "زمستانی" را تجربه کنیم.


او اشاره می کند که این صعود از منطقه‌ای به نام "قاضی دره" در مرز بین افغانستان و پاکستان آغاز و با حرکت به سمت یخچال‌های منطقه تا ارتفاع ۶۰۰۰ متر ادامه یافت و علیرغم احتمال ریزش بهمن، به روش "آلپین" تا صعود قله اصلی ادامه یافت.

وی این برنامه را با نام "صلح در راه کوهها "معرفی کرد و یکی از صعودهای ویژه در منطقه هندوکش خواند. عمیدی ۲۶ ساله در گذشته نیز صعودهای دیگری به قله نانگانپاربات، اسپانتیک و منگلیسار در پاکستان و خان تنگری و پوبدا در آسیای میانه داشته و اینک یکی از مدرسین کوهنوردی است.عظیم قیچی ساز هم در کارنامه ورزشی اش قله های ماربل وال در قزاقستان، کاشربروم در پاکستان و "اورست" بلندترین قله جهان را در آستانه ۲۵ سالگی دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)