تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دایی: به تیم ملی بازنمی‌گردم

فرنگیس محبی

علی دائی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که هرگز به تیم ملی ایران بازنخواهد گشت.

دائی که بیش از هر بازیکن دیگری برای ایران توپ زده است می‌گوید با توجه به شرایطی که پس از جام جهانی پیش آمد و اقداماتی که برای خروج او از تیم ملی انجام شد، اصلا و ابدا حاضر به بازگشت به تیم ملی نیست. به گفته دائی او حتی در صورت تغییرات در کادر فنی تیم ملی یا مدیران فدراسیون فوتبال هم تصمیم خود را تغییر نخواهد داد. او تاکید می‌کند که مشکلی با کادر فنی تیم ملی یا مدیریت فدراسیون ندارد.


بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران که این تصمیمش به منزله خداحافظی با فوتبال ملی است می‌گوید که اعتقادی بهبازی خداحافظی از فوتبال ندارد. او اضافه می‌کند: "روزی که به تیم ملی دعوت شدم، برای من مراسم نگرفتند و اکنون نیز نیازی به بازی خداحافظی ندارم."

وداع دائی ۳۷ ساله با تیم ملی به معنی ترک فوتبال از سوی کاپیتان پیشین تیم ایران نیست. او در فصل جاری فوتبال در نقش مربی- بازیکن تیم سایپا در لیگ برتر باشگاه‌های ایران ظاهر شده است. سایپا در هفته نهم لیگ بدون شکست در صدر جدول ایستاده و در آخرین بازی خود هم موفق شد که تیم قدرتمند سپاهان اصفهان را با نتیجه چهار بر دو شکست دهد. موفقیت سایپا به رهبری دائی مورد توجه فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، هم قرار گرفته و این نهاد بین‌المللی فوتبال در سایت رسمی خود در اینترنت، از دائی تجلیل کرده است.

با این همه احتمالا تصمیم دائی برای بازی نکردن در تیم ملی، تصمیم آسانی نبوده است. اما به نظر می‌آید که او با آرامش خاطر واقعیت دنیای فوتبال را پذیرفته است و می گوید: "هر بازیکنی یک روز می‌آید و روزی از این دنیا خارج می‌شود."

شک نیست که علی دائی یکی از افتخارات فوتبال ایران است. در زمینه باشگاهی او اولین بازیکن ایرانی بود که در اروپا درخشید. دو گلی که او در نقش مهاجم تیم هرتابرلین وارد دروازه تیم معروف چلسی لندن کرد همچنان در خاطره‌ها باقی است. اضافه برآن او تنها بازیکن هرتابرلین بود که توانست دروازه تیم افسانه‌ای میلان ایتالیا را بگشاید.

در سال ۱۹۹۹ که بایرن مونیخ، قدرتمندترین باشگاه آلمان، به مرحله نهائی جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا رسید، علی دائی از اعضای تیمی بود که بایرن برای مقابله با منچستریونایتد به بارسلون اعزام کرد. دائی پس از این مسابقه پرهیجان صاحب مدال نایب‌قهرمانی باشگاه‌های اروپا شد.

علی دائی در تمام مدتی که در اروپا در سه باشگاه آلمانی آرمینیا بیله فیلد، بایرن مونیخ و هرتابرلین توپ زد به عنوان یک بازیکن صددرصد حرفه‌ای شناخته شد که با دور نگاهداشتن خود از حاشیه‌ها، در جهت آماده نگاهداشتن خود کوشید و به تمام معنا در خدمت تیمش بود.

در زمینه ملی، علی دائی که رکورد جهانی گل زده ملی و بیشترین حضور در تیم ملی ایران را در اختیار دارد و چند سال هم کاپیتان این تیم بوده، در دو جام جهانی و چندین جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیائی حضور داشته و در سال ۱۹۹۹ به عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شد. او اولین بازیکن فوتبال در جهان است که از مرز صد گل برای تیم ملی کشورش در عرصه‌های بین‌المللی گذشته است.

اما به دنبال نتایجی که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان کسب کرد که به تغییرات وسیع در فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم ملی منجر شد، نام علی دائی در مسابقات بعدی تیم ملی که در چهارچوب مسابقات انتخابی جام قهرمانی ملت‌های آسیا انجام شد به چشم نخورد.

این امر باعث خوشحالی و رضایت کسانی شد که به دنبال پیداکردن بهانه‌ای برای توجیه نتایج نامطلوب تیم ملی در آلمان بودند. این منتقدان، که شامل دشمنان دائی در میان مطبوعات و بعضی کارشناسان فوتبال هم می‌شد، بدون درنظر گرفتن عوامل متعددی که راه پیشرفت فوتبال در ایران را سد می‌کند، برانکو ایوانکوویچ مربی کروات تیم ملی و دائی را علت‌های اصلی ناکامی قلمداد می‌کردند. اکنون نه برانکوویچ مانده نه دائی.

پس از جام جهانی چندین بازیکن نامدار جهان که در مقام کاپیتان تیم ملی کشور خود توپ می‌زدند، فوتبال ملی را کنار گذاشتند از جمله زین‌الدین زیدان و لوئیس فیگو کاپیتان‌های فرانسه و پرتغال. دیوید بکهام کاپیتان تیم ملی انگلستان هم که خود از مقام کاپیتانی کنار رفته بود دیگر به تیم ملی دعوت نشد. علی دائی هم یکی از این کاپیتان‌ها که سال‌ها برای کشور خود افتخار آفریدند.

ایسنا در باره کناره‌گیری دائی می‌نویسد: "حقیقت تاریخ آن است که اسطوره‌ها همواره در اوج به پایان کار می‌رسند و اکنون علی دائی کاپیتان سابق تیم ملی ایران که رکورد جهانی گل زده ملی و بیشترین تعداد حضور در تیم ملی ایران را در اختیار دارد، به عنوان بازیکن – مربی تیمی که در پایان هفته نهم لیگ برتر بدون شکست در صدر جدول ایستاده، در اوج کنار می‌رود."

اما سوال اصلی این است که آیا کنار رفتن علی دائی از تیم ملی که آرزوی منتقدان و مخالفان او را برآورده کرد، باعث درخشش بیشتر فوتبال ایران خواهد شد؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

shayad age in bazikon to ye time melli dige bood hamin mokhalefa ashege sinechakesh boodan

-- altin ، Nov 26, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)