تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

وبلاگ‌ها شواهد تعرض به زنان مصری را منتشر کردند

آزار و اذیت زنان در خیابان‌ها و متروی قاهره به‌شدتی است که قاهره چند روز پیش شاهد تظاهراتی بر علیه این معضل از سوی زنان بود. امروز صبح (جمعه ۱۰ نوامبر) بخش انگلیسی رادیو بی‌بی‌سی و دیگر منابع از جزئیات این تظاهرات خبر دادند.

تارنمای اخبار انگلیسی بی‌بی‌سی می‌نویسد: آغاز شدت‌گیری این آزارها در آخر ماه رمضان و عصر روز عید فطر امسال (۲۳ اکتبر)‌ بود که در آن شب هزاران جوان مصری در خیابان‌های مرکز شهر قاهره گرد آمده بودند. جماعت کثیری از پسران و مردان به دنبال دختران افتاده و به آزارهای بدنی دست زدند. یک شاهد عینی می‌گوید: "دختری را دیدیم که با بلوز پاره شده می‌دوید و مردی به‌دنبالش افتاده بود. دختر به درون رستورانی گریخت."

یک فروشنده مغازه می‌گوید: "دختر را به داخل بردیم و در را بستیم، ما چهار پنج نفر بودیم. اما صدها پسر جوان بیرون از مغازه جمع شده بودند و سعی می‌کردند در را بشکنند."

فیلم‌های مربوط به این ماجرا را می‌توانید در یک وبلاگ مصری که این ماجرا را پیگیری می‌کند ببینید.


صحنه‌ای از اتفاقات روی داده در قاهره که در وبلاگ یک جوان مصری منتشر شده است

چند ثانیه بعد مردم فریاد می‌زدند که به دختر دیگری در جلوی سینما میامی حمله شده. ما به آنجا رفتیم و دختری را دیدیم که گروهی او را احاطه کرده و آزارش می‌دهند. او توانست به درون ساختمانی نزدیک به آنجا بگریزد.

یکی از شاهدان عینی به گزارشگر شبکه دریم‌تی‌وی گفت: "دختر دیگری که دنبالش کرده بودند به‌درون تاکسی پرید ولی تاکسی به خاطر ازدحام نمی‌توانست حرکت بکند. بعد جماعت حاضر سعی کردند راننده و دختر را از تاکسی به بیرون بکشند.
شاهد دیگری آنچنان از آنچه دیده بود خجالت می‌کشید که نمی‌توانست مشاهداتش را توضیح بدهد او گفت: "جوان‌ها به ایذاء زنان جوان مشغول بودند. واقعاً شرم‌آور است. جداً دیگر نمی‌توانم بقیه ماجرا را بگویم".

دختران تظاهرات‌کننده امروز به گزارشگر بی‌بی‌سی گفتند که ایشان در کل در خیابان‌ها مشکل دارند و به آن یک شب محدود نمی‌شود. اذیت و آزارها دائمی است و فرقی در اینکه زن محجه باشد یا بی‌حجاب، تنها باشد یا با جمع و ازوداج‌کرده باشد یا دوشیزه ندارد. به گفته یکی از آنان افراد پلیس از بدترین مزاحمان برای زنان‌اند.

افشاگری بلاگرها

پلیس مصر این رخداد را انکار کرد و دولت مصر هم آن را نادیده گرفت. این رویداد اولین بار توسط وبلاگ‌نویسان مصری بر روی اینترنت گزارش شد و این امر باعث پخش این اخبار در سطح جهانی شد.

آنها شمار فراوانی از مردان را در حال آزار زنان و ازهم‌دریدن لباس‌های آنان مشاهده کرده بودند. بر طبق گزارش بلاگرها این حمله‌ها، هم به زنان بی‌حجاب و هم با حجاب صورت می‌گرفت و فرقی در این مسئله نبود.

بلاگرهای متعددی توانستند از صحنه‌های حمله و آزار جنسی به دختران عکس بگیرند. یکی از وبلاگ‌نویسان که توانست از ماجرا عکسبرداری کند عنوان نوشته خود را "ولع و درندگی جنسی در مرکز شهر" نوشت.

بیقراری اجتماعی

یکی از بلاگرها نوشت که بخاطر عدم تلاش پلیس برای محافظت از زنان، فروشندگان مغازه‌ها ناچار به مداخله شدند.
وبلاگ‌نویسان مقصر اصلی این رخداد را ناکامی و سرخوردگی گسترده جنسی در میان جوانان مصری دانسته‌اند. بیشتر این جوانان توان مالی لازم برای ازدواج را ندارند و ارتباط جنسی پیش از ازدواج هم به شدت ممنوع است. روانشناسی به نام عمر ابوخلیل، این رفتار ددمنشانه را به استفاده احتمالی مواد مخدر و فروپاشی ارزش‌های سنتی نسبت داد.

نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته مصری، نبیل شرف‌الدین، این رفتار را نشانه‌ای از ناآرامی‌های عمیقتر در جامعه مصر دانست و هشدار داد که این رخدادها تکانه‌هایی از یک ناآرامی بسیار بزرگتر اجتماعی است.

وزارت کشور مصر طی بیانیه‌ای این واقعه را بی‌اهمیت خواند و افزود "هیچ شکایتی از مردم دریافت نکرده‌ایم" و گفت که هر شخصی که چیزی برای گزارش دارد با پلیس تماس بگیرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بله این آینده برای ما هم غیر محتمل نیست! همه ی این شرایط روانشناختی و اجتماعی در ایران هم هست فقط میتونم بگم متاسفم برای خودمون

-- بدون نام ، Nov 12, 2006

شيوع وحشتناك تعرض به زنان در پاكستان: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/4223436.stm
ادعاي پايبندي به اخلاق در كشورهاي اسلامي؟!!! در هر جامعه‌اي از چيزي بيشتر صحبت مي‌شود كه بيشترين نقص در آنجاست ...

-- امير حسين ، Nov 12, 2006

امید است قبل از اینکه ولع جنسی ایرانیان هم بروز کند چاره ای اندیشیده شود البته دولت هم به تنهایی نمی تواند کاری بکند و این خود جوانان هستند که باید راههای تسهیل ازدواج را بیابند .جا دارد رسانه هایی مثل شما آغازگر این راه باشند.

-- سید شمسا صدر ، Nov 13, 2006

دقیقا چنین صحنه ای در چهارشنبه سوری پارسال اهواز اتفاق افتاد و من از نزدیک شاهد تعرض و لخت کردن دها زن اهوازی به دست جوانان اهوازی بودم . صحنه مانند تجاوز دشمن بود . واقعا نمیشد باور کرد که اینها همشهری هستند ospeyman.blogfa.com

-- اوس پیمان ، Nov 30, 2006

به نام يگانه دادار هستي بخش

با عرض ادب و سلام وآرزوي توفيق روزافزون ضمن عرض تبريك سال مولانا، مركز مطالعات و تحقيق مجسمه هاي مينياتور(سبك نشانه گرائي در حجم) در نظر دارد
براي هيئت تحريريه سايت اطلاع رساني ارسال نماييم كه در صورت تمايل هر ماه مقاله اي از پژوهش هاي خود را
قرار گيرد، تا در پيشبرد اهداف مشترك فرهنگي و هنري همكاري و مشورت داشته باشيم در اختيار مخاتبان فرهيخته شما

گر جان عاشق دم زند، آتش در اين عالم زند وين عالم بي اصل را چون ذره ها برهم زند

-- شادي ، Sep 15, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)