تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آمیختن وبلاگ و رادیو در "بلاگ‌بازی" آلمان

احمد سمايی
samayee@web.de


در سال‌های آخر دهه گذشته ميلادی افراد مختلفی به صرافت افتادند که يادداشت‌های روزانه خود را در اينترنت منتشر کنند و از اين طريق فکرها و تاملات خود را در مورد زندگی، رويدادهای روزمره و خود اينترنت به گونه‌ای سريع و بلاواسطه با ديگران در ميان بگذارند. لينک‌دادن به ساير سايت‌ها و وبلاگ‌ها هم جزيی از اين ابتکار بود.

وبلاگ‌های اوليه عمدتا اسنادی مکتوب بودند، ولی اينک فيلم و عکس و صوت همه به جزيی جاافتاده و جدايی‌ناپذير از آنها بدل شده است. با استفاده از نرم‌افرازهايی که به صورت مجانی و به وفور در اينترنت در دسترس است هر کس می‌تواند هر آنچه که را مايل است به صورت عکس و تصوير و متن و صدا در اختيار ساير کاربران قرار دهد.

دراين ميان، شمار وبلاگ‌کاران به گونه‌ای شتابان رو به افزايش است و عده‌ای از اينان خود اينک در نويسندگی، فيلمسازی و تهيه‌ داستان‌های گويا به چهره‌هايی کارکشته و پرطرفدار بدل شده‌اند. وبلاگ‌کارانی هم وجود دارند که حيطه فعاليت خود را به وبلاگ‌های بين‌المللی کشانده‌‌اند و در آنجا يا به تبادل متن‌ها، تصاوير و فيلم‌های خود و بحث درباره آنها مشغولند يا مشترکا دست‌اندرکار تهيه و تدوين يک فرهنگنامه بزرگ در زمينه علم و دانش هستند.

اينک اما با برنامه "بلاگ‌بازی" يعنی پروژه‌ای با امکانات دوسويه‌ و کنش‌واکنشی (اينتراکتيو) که راديو و وبلاگ صوتی (آئدیوبلاگ) در آن نقش اصلی را ايفا می‌کنند عملا راديو نيز دريچه‌های خود را به گونه‌ای وسيع‌تر به روی سپهر وبلاگ می‌گشايد.

پروژه "بلاگ‌بازی" که راديو سراسری آلمان، "دويچلند راديو"، مبتکر آن است در وجه عمده شامل يک سايت اينترنتی و يک برنامه راديويی هفتگی است. علاقه‌مندان به شرکت در اين پروژه (بازی) می‌توانند تاملات، تجارب و درک و دريافت‌های خود از زندگی روزانه، حس و برداشت ناشی از خواندن يک کتاب و ديدن يک فيلم، تاثر از اين يا آن رويداد يا قطعه‌ موزيکی خودساخته را به شکل ام.پی.تری ضبظ کرده و آن را بر روی سايت مخصوص "دويچلاند راديو" بار (آپ‌لود) کنند. اين فايل را هر کس با رجوع به سايت مزبور می‌تواند گوش کند و نسبت به آن کتبی يا به صورت صوتی واکنش نشان دهد.
سايت "بلاگ‌بازی" دويچلند راديو از مراجعانش می‌خواهد که هر هفته درباره بهترين برنامه‌ صوتی که در اين صفحه شنيد‌ه‌اند رای دهند. تهيه‌کننده برنامه‌ای که بيشترين رای را بياورد به برنامه‌ هفتگی‌ مخصوص روزهای شنبه دعوت می‌شود و با او درباره جنبه‌های مختلف نگاهش به وبلاگ و وبلاگ‌نويسی گفتگو يه عمل‌ می‌آيد. جايزه‌ای هم به اين وبلاگ‌نويس نمونه تعلق خواهد گرفت که معادل دستمزدی است که به صورت عرف به خبرنگاران جهت تهيه برنامه‌ای مشابه داده می‌شود.

در برنامه هفتگی روز شنبه يک کارشناس اينترنت و وبلاگ نيز به عنوان مهمان حضور دارد و در مورد آخرين روندها و تحولات اين عرصه با شنوندگان سخن‌ می‌گويد. ارائه رهنمودهای فنی و نگارشی و تلفيقی برای تهيه بهتر برنامه‌های صوتی و نيز معرفی نرم‌افزارهای تازه و رايگان هم، از ديگر بخش‌های برنامه يادشده است.

پروژه "بلاگ‌بازی" دويچلندراديو به‌زودی با راه‌اندازی يک مدرسه مخصوص وبلاگ‌نويسی نيز تکميل و بدرقه خواهد شد.

تهيه‌کنندگان برنامه "بلاگ‌بازی" نگرانی چندانی ندارند که کسانی برنامه‌ها و قطعات ناباب و مستهجن در صفحه اين برنامه قرار دهند. آنها در اين رابطه بيش از همه به سازوکارهای اخلاقی و نظارتی جامعه وبلاگ‌نويس آلمان و ويژگی متعادل‌ساز آن مطمئن و پشتگرم هستند.

مسئولان راديو سراسری آلمان انتظار دارند که از رهگذر پروژه "بلاگ‌بازی" دوباره مخاطبان بيشتری برای ساير برنامه‌های راديو جلب و جذب کنند و به‌ويژه موجبات آشنايی و استقاده بيشتر اين مخاطبان از برنامه‌های پادکست راديو را فراهم آورند.

با توجه به بی‌سابقه بودن پروژه "بلاگ‌بازی"، خود دست‌اندرکاران آن نيز نمی‌دانند که حد استقبال و گرايش به آن تا چه حد خواهد بود و تا چه زمان اين پروژه امکان ادامه و پخش خواهد داشت. اميد آنها اما اين است که از رهگذر اين پروژه هم کيفيت وبلاگ‌نويسی در آلمان ارتقاء بيشتری يابد و هم راديو بتواند طيف‌هايی بيشتری را به سوی برنامه‌های خود جلب کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)