تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعتراض خانه تئاتر به كاهش ۳۰ ميليارد ريالي بودجه تئاتر در نامه به وزير ارشاد

به دنبال انتشار خبر كاهش 30 ميليارد ريالي بودجه مصوب سال 85 تئاتر كشور، هيأت مديره خانه تئاتر نامه سرگشاده‌اي خطاب به محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال كرد.
اين هيات متشكل از عزت‌ا... انتظامي، ايرج راد، بهزاد فراهاني، قطب‌الدين صادقي، حميد مظفري، كاظم هژيرآزاد، اصغر همت، محمد ساربان، جواد اعرابي، الهام پاوه‌نژاد، كيومرث مرادي و علي بي‌غم در نامه خود آورده‌اند: «چندي است از گوشه و كنار، اخباري مبني بر كاهش رقمي بالاي 30 ميليارد ريال از بودجه مصوب تئاتر توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به گوش مي‌رسد كه موجبات نگراني دست اندركاران و اصناف مختلف تئاتر كشور را فراهم ساخته است.

از آن جا كه تمامي برنامه‌ها در عرصه هنرهاي نمايشي و به ويژه خانه تئاتر با مبنا قرار دادن بودجه 76 ميليارد ريالي سال 85 طراحي شده، لذا كاهش بودجه لطمات جبران ناپذيري را به بدنه و اساس هنر ملي تئاتر وارد خواهد ساخت كه بدون ترديد ترميم آن به آساني امكان پذير نخواهد بود؛ چرا كه عملياتي شدن برنامه‌هاي تدوين شده نياز به بودجه لازم، حمايت و امكانات اجرايي خواهد داشت.

از ديگر سو، صنوف ده گانه خانه تئاتر با ارسال نامه‌هاي جداگانه‌اي به هيأت مديره اين تشكل صنفي خواستار بررسي صحت و سقم مسأله كاهش بودجه تئاتر كشور شده‌اند و اين دغدغه در ميان اهالي تئاتر به وجود آمده كه با كاهش ناگهاني و بسيار زياد بودجه‌، چه سرنوشتي براي برنامه‌هاي اجرايي پيش‌بيني شده مختلف در عرصه هنرهاي نمايشي اعم از توليد تئاتر در تهران و شهرستان‌ها، برگزاري جشنواره‌هاي ملي و بين‌المللي تئاتر، برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي و بسياري ديگر از اين دست، رقم خواهد خورد.»

در بخش ديگري از اين نامه آمده است: «همان گونه كه خود وافقيد، ايجاد بستري مناسب براي تأمين امنيت شغلي، همواره يكي از دغدغه‌هاي مشترك مسؤولان فرهنگي و هنري و بخش صنفي و بدنه تئاتر كشور بوده و هست. آيا به وجود آمدن وضعيتي كه بدان اشاره شد، حاصلي جز به خطر انداختن امنيت شغلي دست‌اندركاران تئاتر كشور در بخش‌هاي مختلف ‌خواهد داشت؟ ساعت‌ها زمان صرف بررسي، تصويب، طراحي و كارشناسي پروژه‌ها و طرح‌هاي مختلف اعم از توليدي، علمي، آموزشي، صنفي و پژوهشي با توجه به بودجه 76 ميليارد ريالي تئاتر شده كه اينك بدون ترديد با كاهش اين چنيني بودجه، معلق شده و يا در معرض خطر عدم اجرايي شدن قرار گرفته است. چه كسي پاسخ‌گوي اين زيان گسترده خواهد بود؟ آيا كاهش 30 ميليارد ريالي بودجه‌اي كه مصوب شده(كه اميدواريم فقط شايعه‌اي باشد و بس) حاصل يك كار دقيق علمي و محاسباتي بوده و يا براساس سليقه مسؤول و يا مسؤولان مربوط‌، چنين رقم بالايي كه پايه و اساس فعاليت‌هاي تئاتري در بخش‌هاي گوناگون را مورد تهديد قرار داده از كل بودجه كسر شده است؟»

هيات مديره خانه تئاتر در ادامه نوشته‌اند: «بدون ترديد اهالي تئاتر نبايد اين چنين مورد ظلم واقع شوند و حقوق قانوني‌شان به آساني پايمال گردد. انتظار و خواست جامعه تئاتر كشور از جنابعالي به عنوان سكان‌دار عرصه فرهنگ و هنر جمهوري اسلامي ايران اين است كه در راه احقاق اين حقوق با دست‌اندركاران عرصه هنرهاي نمايشي همراه شده و ايشان را ياري دهند. تا حق مسلم تئاتر كشور پايمان نشود و بودجه‌اي كه بعد از گذشت سال‌ها خون دل خوردن تئاتري‌ها، امسال خود را اندكي به نياز فراوان اين عرصه نزديك ساخت اين گونه مورد بي مهري قرار گيرد كه باز هم تئاتر ملي كشورمان دست به گريبان با مشكلات ريز و درشت كه نشأت گرفته از كمبودها و تنگناهاي مالي و... است در مظلوميت خود باقي بماند و در نهايت نيز موفق به كسب جايگاه واقعي، شايسته و در شأن خود نشود.

وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي

تا چه زماني بايد از فقر امكاناتي نمايش سخن بگوييم؟ خانواده تئاتر كشور تا چه زماني بايد سكوت كرده و صبر پيشه سازند؟»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)