تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

روزنامه ایران پس از ۵ ماه منتشر شد

روزنامه ايران پس از 5 ماه توقيف از روز شنبه انتشار خود را از سر گرفت.
روزنامه متعلق به دولت در ۲۴ صفحه به علاوه ۲۴ صفحه نيازمندي‌ها به مديرمسئولي كاوه اشتهاردي منتشر شد.

اين روزنامه تيتر نخست خود را در روز شنبه به دور تازه انتشار با عنوان «مردم ايران سلام» اختصاص داد. سرمقاله اين شماره را محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با عنوان «باز، ايران» نوشت.

او در اين سرمقاله عنوان كرد: «خرداد، در تاريخ ايران زمين، مناسبت‌هاى مختلف را به خود ديده است، اما براى اهالى روزنامه ايران، تكان‌دهنده‌ترين مناسبت در تقويم اين ماه، توقيف «ايران» بود؛ اتفاقى كه درست پنج ماه و چهار روز پيش افتاد و رشته پيوند «ايران» و ايرانيان را موقتاً از هم گسست.
مى‌گويند روزنامه‌نگارى به مثابه حركت روى لبه تيغ است. شايد از آن رو كه سرعت و دقت را توأمان مى‌طلبد. هر يك را فداى ديگرى كنى، خسارتش را بايد بپردازى. يكى سقوط در پى دارد و ديگرى سكون و توقف. از اين رو بهترين روزنامه‌نگاران آنهايند كه معبر حساس گزارش و خبر را با تركيب هنرمندانه دقت و سرعت در مى‌نوردند.

آنچه به ماجراى تلخ توقيف روزنامه ايران انجاميد، فقدان همين نگاه هنرمندانه بود و كارى شد كه نبايد مى‌شد. نامش را هر چه بگذاريم فرقى نمى‌كند؛ غفلت، كج‌سليقگى، كج‌انديشى و حتى بالاتر از آن... هر چه بود در غيبت همان نگاه هنرمندانه و عدم توسل به آميزه دقت و سرعت در كار رسانه اتفاق افتاد و چنان شد كه دل‌هاى فرزندان خوب اين ميهن پاك، مردان و زنان آذرى زبان رنجيد و خاطر ساكنان پاره حساس ايران عزيز پريشان شد.

اكنون روا نيست بيش از اين به بازخوانى واقعه‌ اى بنشينيم كه تلخ‌كامى هم ميهنان آذرى زبانمان را از يك سو و افسردن بوستان «ايران» را در توقيف و توقف چند ماهه‌اش رقم زد و غربت رسانه‌اى دولت را مضاعف ساخت ....

توقف چند ماهه، تلنگرى بود به اهالى روزنامه، براى خيزش دوباره و ارتفاع كاستى‌ها و نقاط ضعف و استحكام نقاط قوت و جبران مافات. از اين رو و از نگاه اهالى «ايران» اين واقعه ناميمون را مى توان مصداق كريمه اى تلقى كرد كه فرمود: چه بسا چيزى را نمى‌پسنديد و آن براى شما بهتر است... و نيز آن كه گفته‌اند:

من رشته محبت تو پاره مى كنم/ شايد گره خورد به تو نزديك تر شوم.»

عكس صفحه يك نيز در سه ستون به بازديد وزير ارشاد از تحريريه روزنامه ايران در روز نخست كاري پس از 5 ماه تعطيلي اختصاص داشت.

در همین‌باره:

رفع توقیف روزنامه ایران تأیید شد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به لطف [...] چند کتابی که زمان خاتمی سانسور شده بودند دیگر منتشر هم نمی شوند.

-- نیما ، Dec 11, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)