تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فيلسوف فمينيست فرانسوي درگذشت

سامان ايراني
irani_saman@yahoo.com


آني لوكلر

آني لوكلر(Annie Leclerc) جمعه 13 اكتبر در سن 66 سالگي درگذشت. اين درحالي است كه خبر درگذشت اين فيلسوف فمينيست فرانسوي يك هفته بعد توسط يكي از ناشرانش به نام «آكت سود» منتشر شد.

آني لوكلر 21 ژوئيه 1940 به دنيا آمد. او بيش از ده كتاب، شامل مجموعه مقاله و رمان منتشر كرد كه در اواخر دهه 60 بسيار تاثيرگذار بود و از اين نويسنده چهره‌اي فمينيست ساخت.
اولين رمان لوكلر با نام «نقطه شمال» در بحبوحه شورش‌هاي مه 1968 در پاريس منتشر شد و در سال 1971 نيز در نشريه «نوول ابزرواتور» مانيفست «343 سليطه» را نوشت كه به زناني مي‌پرداخت كه خواهان قانوني شدن سقط جنين بودند.

اما موفقيت بزرگ آني لوكلر، انتشار كتاب «گفتار زن» در سال 1974 به شمار مي‌آيد. لوكلر در اين كتاب مهم‌ترين اعتراض فمينيسم را بيان ‌كرد كه همانا مشاركت فعال زنان در تمامي امور جهان بود.

دهه هفتاد ميلادي براي آني لولكر سال‌هاي همكاري او با «سيمون دوبوار» بود. اما اين همكاري مدت زيادي به طول نكشيد و تفاوت ديدگاه‌هاي لوكلر و دوبوار در زمينه فمينيسم، منجر به جدايي آن دو شد. او در اين باره در سال 1988مي‌نويسد: «نظرات ما بسيار متفاوت بود وحتي دربعضي موارد مقابل هم قرار مي‌گرفت، به گونه‌اي كه در ميان هواداران او، من به عنوان دشمن سيمون دوبوار شناخته شده ‌بودم و من مجبور شدم ملاقات‌هايم را با او خاتمه دهم».

آني لوكلر كه استاد دانشگاه نيز بود، در يك دوره‌اي موفق شد كتاب‌هاي زيادي را منتشر كند: «مراسم ازدواج»(1976)، «مردان و زنان»‌(1985)، «ريشه‌ها»(1988)، «مهارت‌هاي حافظه»‌(1993) و «تو، پنلوپ»(2001).
لوكلر همچنين در سال 2002 كتاب «در ستايش برف» و در سال 2003 كتاب «كودك و زنداني» را منتشر كرد. او در كتاب اخير به موضوع تنبيه و مجازات زندان مي‌پردازد. موضوع زندان يكي از موضوعات مهم مورد بحث در آثار آني لوكلر است. او در واقع در اين باره به شيوه «ميشل فوكو» مي‌انديشيد و با مجازات زندان مخالف بود و آن راغير انساني مي‌دانست.

يكي ديگر از موضوعات مطرح در آثار آني لوكلر، مسئله‌ي لذت است. لولكر وقتي به گذشته خود نگاهي مي‌اندازد، كودكي و نوجواني‌اش را محدود در چارچوب‌هاي خشك خانواده بيان مي‌كند. او در كتاب «مراسم ازدواج» مي‌نويسد: «انساني مثل من فقط براي «ازدواج با زمين» زندگي مي‌كند، زيرا مي‌خواهد به هر چه لذت زندگي است تن دهد».

البته انديشه‌هاي لولكر در دهه هفتاد مخالف جريان حاكم جنبش‌هاي فمينيستي بود. در اين دهه ارزش‌دهي به «هر آنچه مربوط به زن است»، مثل خانه‌داري و مادرانگي، توسط بعضي از فمينيست‌ها زير سوال رفت.
«رژين لومور» مدير انتشارات «آكت سود» كه به نشر آثار آني لولكر مي‌پردازد، درباره اين انديشمند فرانسوي مي‌گويد: «او فيلسوفي به حساب مي‌آيد كه فقط درگير مفاهيم انتزاعي نبود، بلكه با زندگي ملموس نيز مبارزه مي‌كرد».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)