تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جوایز ایرانی نهمین جشنواره «سینما و مذهب»

بيژن روحانی- رم

در نهمین دوره جشنواره "سینما و مذهب" به ۴ فیلم و یک بازیگر ایرانی جایزه اهدا شد.
ایران در این دوره از جشنواره که از روز یازدهم اکتبر در شهر ترنتو(Trento) ایتالیا افتتاح شد با یازده فیلم داستانی بلند، کوتاه و مستند شرکت کرده بود.

فیلم نامه ای به آندره ساخته زهره زمانی و علی حاجیپور توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره را از آن خود کند.

"نامه‌ای به آندره" در مورد یک پیرمرد ۸۸ ساله ارمنی است که به زن جوان مسلمان و فرزندش کمک می‌کند و در خانه خود به آنها پناه می‌دهد.

جایزه بهترین فیلم داستانی نیز به فیلم او اثر رهبر قنبری اهدا شد. این فیلم ماجرای یک روحانی در روستایی دور افتاده و فقیر را روایت می کند که به او پیشنهاد می‌شود به روستایی مرفه‌تر برود و روحانی آنجا شود. داستان کشمکش درونی او بین انتخاب امکانات روستای جدید از قبیل برق و آب لوله کشی و ماندن در همان روستای فقیر ولی دوست داشتنی خودش است. جایی که به اعتقاد خود، می‌شود با صرف تلاش این امکانات را برایش فراهم کرد.

فیلم وقتی همه خواب بودند ساخته فریدون حسن‌پور نیز در بخش "نقش زنان در مذهب" مورد قدردانی هیئت داوران قرار گرفت.

جایزه "مذهب در خدمت صلح" نیز به فیلم سینه سرخ اثر پرویز شیخ طادی اهدا شد. این فیلم ماجرای کودکی است که در پی مرگ دوستش، در بین همایسگان روستای خود به دنبال کسی می‌گردد که مانند مسیح بتواند مرده را به زندگی بازگرداند.

همچنین جایزه بهترین هنرپیشه نیز به حسین یاری به خاطر فیلم "دم صبح" تعلق گرفت. این فیلم داستان محکوم به اعدامی است که شب آخر زندگی خود را به امید بخشش اولیاء دم، بین بیم و امید به صبح می‌رساند.

همچنین فیلم "ناقوس‌ها برای که به صدا در می‌آیند" اثر جمال سابیچ کارگردان بوسنیایی، فیلم مستند "زن، خدا و آن چه در میان است" اثر نوریت جاکوبز از اسراییل و فیلم "خشونت بدون مرز" اثر روسن الزوف کارگردان بلغاری توانستند به سایر جوایز این جشنواره دست پیدا کنند.

هدف این جشنواره که همه ساله در ایتالیا برگزار می شود کشف تفاوت‌های مذهبی و فرهنگی از طریق زبان هنر و سینماست.

علاوه بر آثاری در مورد مسیحیت، یهودیت و اسلام، فیلم‌های مستند و داستانی در مورد آیین زرتشت، بوداییسم، تصوف ومذاهب بومیان آمریکایی و آفریقایی نیز از جمله موضوعات مورد توجه این جشنواره است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)