تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اختلاف نظر درباره ساخت بیمارستان اسلامی هلند

hospital.jpgتا دو سال دیگر، یک بیمارستان اسلامی در شهر بندری روتردام هلند آغاز به‌کار خواهد کرد.
پخش این خبر واکنش‌هایی را در پارلمان و رسانه‌های هلند در پی داشته است. از جمله یکی از نمایندگان مجلس دوم هلند به نام خیرت ویلدرس ایجاد چنین بیمارستانی را موجب "آپارتاید میان زنان و مردان" دانست و وجود آن را در "جامعه‌ای مانند جامعه هلند که در آن برابری زن و مرد یک امر طبیعی است" غیر قابل قبول نامید.

وی همچنین توجه مجلسیان را نسبت به خطرات طبی برای بیماران زنی که در چنین بیمارستانی مجاز به درمان شدن از سوی پزشکان مرد نیستند، جلب کرد. پرسش دیگر او از مجلس این بود که آیا حاضرند از پرداخت یارانه از سوی به گفته او دیکتاتورهای اسلامی برای این پروژه جلوگیری کنند؟

روزنامه پرتیراژ مترو در هلند نیز در شماره روز جمعه ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ خود واکنش دو تن از خوانندگان مترو را که اولی ترکیه‌ای‌ و دیگری مراکشی‌تبار است، در صفحه نظرات خود چاپ کرد:

نظر اول:
آیتکین کورناز از شهر لاهه می‌نویسد:

بیمارستان اسلامی ترس ندارد

آنطور که متوجه شده‌ام تأسیس یک بیمارستان اسلامی باعث ایجاد ناراحتی در میان برخی از افراد شده است. تا آنجا که من در روزنامه‌ها خوانده‌ام آغازگر این طرح یک فرد هلندی (و احتمالاً غیر مسلمان) است. این کار او از نظر مالی حرکتی درست است. وی یک فرصت و شانس را در بازار خالی دیده و می‌خواهد از آن استفاده کند. همچنین می‌بینیم که برخی از محصولات حلال توسط غیر مسلمانان فروخته می‌شود. از همه خواهش می‌کنم لطفاً تا نام اسلام می‌آید به ترس نیفتند. من خود به عنوان یک مسلمان به هر بیمارستانی که در آن با من خوش‌رفتاری کنند می‌روم. من به سوگندنامه بقراط باور دارم.

خانم من توسط پزشکان و متخصصان مرد معاینه شده است، حتی معاینه داخلی. با وجود این‌که من یک محافظه‌کار دینی هستم ولی مشکلی با این امر نداشته‌ام، ولی برای کسانی هم که وجود چنین بیمارستانی را لازم می‌دانند نهایت احترام را دارم. بیایید همه با هم مثبت فکر کنیم و نه منفی.

این امر که حالا وضع اقتصاد به خوبی سابق نیست دلیل نمی‌شود که ما بردباری و تسامح خود نسبت به دیگر گروه‌ها را از دست بدهیم. به عقیده من هلند از بهترین کشورها برای زندگی است. لطفاً هلند را همین‌طور نگه دارید.

نظر دوم:
آ. آمازیان از شهر بـِرِدا:

مسلمانان نیازی به بیمارستان مخصوص خودشان ندارند

از خواندن این خبر که طرح‌هایی برای تأسیس یک بیمارستان اسلامی در روتردام طی دو سال آینده وجود دارد متعجب شدم. بیمارستانی که در آن مردها تنها توسط مردها معاینه و درمان می‌شوند و زنها تنها توسط زنها و داروهای استفاده شده داروهای اسلامی و گیاهی هستند. عجب فکر مسخره‌ای! متعجبم که کدام نادانی چنین چیزی به ذهنش رسیده است.

رفته‌رفته دارد این حس به من دست می‌دهد که در هلند نیرویی پنهانی مشغول است تا وجهه اسلام و بنابراین مسلمانان را در این کشور از این هم که هست بیشتر خراب کند. اول آقای زالم (وزیر دارایی) را داشتیم که می‌خواهد خواست یک گروه کوچک از مسلمانان برای ایجاد یک بنگاه رهن اسلامی را با جدیت مورد مطالعه قرار بدهد، بعد بحث بی‌مورد آقای دونر (وزیر دادگستری) درباره حاکم شدن قوانین شرعی اسلام بر هلند در آینده و الان هم یک بیمارستان جدا برای مسلمانان در هلند. باز هم در این مورد آغازگر طرح یک هلندی بومی‌تبار است.

در ضمن باید دانست که چنین بیمارستانی در هیچ جای جهان اسلام وجود ندارد. چیزی به نام داروی اسلامی وجود ندارد! نمی‌دانم چرا برخی چنین ایده‌های عقب‌مانده‌ای را مطرح می‌کنند؛ بطوری‌که انگار مسلمانان به این جامعه پشت کرده‌اند و همواره خواستار امکانات و نهادهای جدا برای خود هستند. به هیچ وجه اینطور نیست. قول می‌دهم که ۹۹ درصد مسلمانان نیازی به چنین طرح‌های بی‌معنی‌ای ندارد. این طرح بایستی لغو شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)