تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
فوتوکینا 2006

پایان بزرگ‌ترین نمایشگاه محصولات عکاسی

نیما شمس
zarisf@gmail.com

نمایشگاه فوتوکینا 2006نمايشگاه فتوکينا 2006 بزرگترين نمايشگاه عرضه محصولات و تکنولوژی مربوط به عکاسي و تصوير که دوشنبه 26 سپتامبر افتتاح شده بود، اول اکتبر پايان يافت.
در اين نمايشگاه که هر دو سال يک بار در شهر کلن آلمان برگزار مي‌شود، جديدترين دوربين‌ها، لوازم جانبي، دستگاه‌های چاپ، وسايل مورد استفاده در استوديوهای عکاسي، نرم افزارهای کار بر روی تصوير و خلاصه هر چيزی که به عکس و عکاسي مربوط مي‌شود، با برنامه‌های جذاب و سرگرم کننده معرفي مي‌شود.

خيلي از شرکت‌های بزرگ، محصولاتشان را با استفاده از مدل‌های زيبا و معروف يا در برنامه‌های رقص و موسيقي به بازديد‌کنندگان معرفي مي‌کنند.

شرکت‌های نرم‌افزاری هم در گوشه و کنار نمايشگاه کارگاه‌های ويرايش عکس راه مي‌اندازند که در آنها عکاسي مشغول عکس‌برداری از يک مدل است و همان جا با استفاده از نرم افزار معرفي شده تغييرات مختلف را بر روی عکس تازه از دوربين در آمده، انجام مي دهد. اما حضور اين مدل‌هاي زيبا بعضي وقت‌ها جذاب‌تر از خود کارگاه است و خيل بازديد کنندگان مشتاق و اغلب دوربين به دست که همراه عکاس مشغول عکاسي از مدل هستند، پس از رفتن مدل و شروع کارگاه محل را ترک مي کنند و به دنبال کارگاه ديگري مي‌روند.

photokinaz1.jpg

امسال اولين دوره نمايشگاه فتوکينا بدون حضور پروفسور فريتز گرابر، پايه‌گذار آن برگزار شد. گرابر يکي از پيشگامان و نام‌هاي برجسته عکاسي در قرن بيستم است که در سال 1908 در شهر کلن به دنيا آمد. او مي خواست نقاش شود اما خيلي زود فهميد که استعدادي در اين زمينه ندارد و چندين رشته دانشگاهي ديگر را در دانشگاه کلن تجربه کرد.

گرابر در سال 1950 اولين دوره فتوکينا را در حالي برگزار کرد که کلن 5 سال پس از جنگ جهاني دوم هم چنان چهره يک شهر جنگ زده را داشت. پس از آن، نمايشگاه فتوکينا هر دوسال يک بار برگزار و تبديل به بزرگترين نمايشگاه تجاری در زمينه تمام صنايع مربوط به عکاسي شد که هميشه با استقبال مخاطبان و دست‌اندرکاران اين صنعت مواجه شده است.

گرابر تا سال 1980 شخصا مسووليت اصلي برگزاری فتوکينا را بر عهده داشت و نيم قرن معروف به آقای فتوکينا بود.
پروفسور گرابر پارسال در سن 96 سالگي در زادگاهش شهر کلن درگذشت و نتوانست نمايشگاه امسال را ببيند.

امسال در بخش ويژوال گالری فتوکينا به ياد او نمايشگاهي از دوره‌هاي مختلف و تاريخچه نمايشگاه به نام "فتوکينا، سال‌های دور" برپا شده بود.

در نمايشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل، توجه بيشتری به نمايش عکس شده بود و هم‌زمان با برگزاری نمايشگاه، حدود 70 نمايشگاه عکس در برنامه‌ای به نام "هجدهمين فستيوال عکس کلن" برپا شده بود. بخش ويژوال گالری در سالن 1 نمايشگاه و ده‌ها نمايشگاه عکس مستند اجتماعي، مد، تبليغاتي، ورزشي و طبيعت در گوشه و کنار نمايشگاه، همه به نمايش عکس پرداخته بودند. در اين نمايشگاه‌ها بيش از 4 هزار عکس در برابر بازديد کنندگان قرار گرفت.

photokinaz5.jpg

اما نمايشگاه امسال نسبت به نمايشگاه سال قبل، کم سر و صدا تر برگزار شد و از ازدحام بازديد کنندگان و همينطور چند نام بزرگ در آن خبری نبود. هر چند که پيش از شروع نمايشگاه، برگزار کنندگان تخمين زده بودند بيش از 160 هزار نفر از 140 کشور جهان از فتوکينا بازديد خواهند کرد اما اگر درستي اين آمار هم تاييد شود، شلوغي نمايشگاه و استقبال بازديد کنندگان مانند دوره‌های قبل فتو کينا نبود. امسال چند شرکت از جمله آگفا، ياشيکا، کونيکا- مينولتا جزء غايبان بزرگ نمايشگاه بودند. البته اين شرکت‌ها، همه ورشکسته و از جمع شرکت‌های فعال صنعت عکاسي خارج شده‌اند اما شرکت‌هاي ريز و درشت و فعالي هم بودند که در نمايشگاه امسال يا شرکت نکرده‌اند يا در غرفه‌های کوچک محصولاتشان را عرضه کرده بودند.

شرکت‌های چيني اما حضور فعالي در نمايشگاه امسال داشتند. اين شرکت‌ها مشابه محصولات آمريکايي و اروپايي را با قيمت بسيار پايين‌تر توليد و عرضه مي‌کنند و روز آخر نمايشگاه هم محصولاتي را که از چين با خود آوردند و با قيم‌ هاي بسيار پايين به بازديد کنندگان فروختند در حالي که شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريکايي هيچ فروشي در نمايشگاه نداشتند.

photokinaz6.jpg


از طرفي حضور جدي‌تر شرکت‌هايي مانند سوني، پاناسونيک و سامسونگ در بازار توليد دوربين‌هاي ديجيتال نيمه حرفه ای DSLR (دوربين‌هايي که لنز قابل تعويض دارند) کم کم عرصه رقابت را بين اين شرکت‌ها و نام‌هايي مانند نيکون و کانون سخت‌تر و فشرده تر مي کند. اين شرکت‌ها هر چند که تازه‌واردان اين عرصه محسوب مي‌شوند اما با توليد و عرضه دوربين‌هاي DSLR ارزان‌تر با کارايي ساده‌تر و قيمت کم تر نسبت به توليد کنندگان قديمي و کهنه کار، سهم بيشتری از بازار فروش اين دوربين‌ها را به دست مي آورند.

امسال چند شرکت بزرگ سازنده تلفن‌های موبايل نيز به جمع شرکت‌های حاضر در فتوکينا پيوسته بودند. اين شرکت‌ها آخرين تلفن‌های موبايل خود را که مجهز به دوربين ديجيتال هستند به نمايش گذاشته بودند . سالن‌های اين شرک‌ ها با استقبال و توجه بازديد کنندگان روبه‌رو شد.

در کنار اين محصولات، براي اولين بار کتابي هم با نام "عکاسي با موبايل های دوربين دار" معرفي شده که راهنماي کامل عکاسي با اين موبايل‌ها است و حتي به جنبه‌هاي هنری عکاسي با تلفن موبايل هم پرداخته است.

در نمايشگاه فتوکينا امسال 2 شرکت از ايران حضور داشتند که در زمينه توليد ماشين‌های چاپ و لوازم يدکي آنها فعاليت مي‌کنند.
در نمايشگاه قبل که سال 2004 برگزار شد، حدود 400 نفر موفق به بازديد از فتوکينا شدند اما امسال به نظر مي‌رسد با سخت تر شدن شرايط دريافت ويزای شنگن برای ايرانيان، اين تعداد کمتر شده است.

Share/Save/Bookmark

نیما شمس
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)