تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
اخبار پزشکی هفته

جایزه 10 میلیون دلاری برای نقشه‌برداری 100 انسان

وبلاگ سرزمین رویایی
dreamlandweblog@yahoo.com

جايزه ۱۰ ميليون دلاری برای تعيين توالی ژنوم انسان: بنياد جايزه‌ ایکس كه به خاطر جايزه انصاری ۲۰۰۴ برای تشويق سفرهای خصوصی فضايی مشهور است، ۱۰ ميليون دلار به پژوهشگرانی می‌دهد كه بتوانند به كمك تكنولوژی، ژنوم ۱۰۰ انسان را در ۱۰ روز نقشه‌برداری كنند. اين بنياد در بيانيه‌ای اعلام كرد: "اين جايزه با هدف راهگشايی برای عصر جديدی از پزشكی و تقويت مسير‌های پژوهشی جديد و توليد دانش پزشكی تعيين شده است." نقشه‌برداری از رمز ژنتيكی مانند راديوگرافی با اشعه ايكس است كه به پزشكان امكان می‌‌دهد كه درون گذشته ژنتيكی شما را ببينند و به دنبال آن آينده‌ی ژنتيكی شما را تعيين كنند."

گوش دهید

محققان می گویند افزایش صدای دستگاه MP3 بیش از پنج دقیقه در روز آسیب دائمی به قدرت شنوایی وارد می‌کند. گوش دادن به ام‌پی تری در محیط‌های پرسر و صدا باعث می‌شود شنونده صدای دستگاهش را تا بیشترین حد ممکن بالا ببرد و این خود باعث صدمه‌ به گوش فرد می‌شود. این درحالی است که گوشی‌هایی که داخل گوش قرار می گیرند در مقایسه با انواع روی گوش سطوح بیشتری از صدا را منتقل می‌کنند. محققان توصیه می‌کنند تا از گوشی‌هایی با صدای ماکزیمم کمتر استفاده شود تا به گوش فرد صدمه‌ای وارد نشود.


در جست‌وجوی حافظه از دست رفته

محققان برای نخستین بار، با کشف ژن مربوط به حافظه گام بلندی در کشف چگونگی عملکرد حافظه انسان برداشته‌اند. یکی از مهم‌ترین کشفیات دانشمندان یافتن ژن کیبرا است که به درک چگونگی کار حافظه و ذهن کمک می‌کند. دانشمندان با یافتن این ژن و بررسی آن امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک بتوانند راه حل و درمان قطعی برای بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و افسردگی پیدا کنند. این بررسی‌ها نشان داد که حتی افرادی که دچار استرس و فشارهای روحی شدید و اضطراب و نگرانی هستند نیز دچار اختلالات حافظه‌ای می‌شوند چراکه ژن کیبرا در آنان آسیب می‌بیند. بدین ترتیب راه جدیدی برای درک اطلاعاتی که در ذهن باقی می‌ماند پیدا شده است و با مطالعات بیشتر شاید بتوان ظرفیت حافظه افراد را افزایش داد.

خنده شما به چه کسی رفته؟

دانشمندان اسراییلی اعلام کردند: حالت صورت انسان به ژنتيك وابسته است. ممكن است كودكان درظاهر شبيه به والدينشان نباشند، اما درعمل به شكل يك جور با آنها لبخند می‌زنند، پيشانی يا بينی را چين می‌دهند، تعجب مي‌كنند.حتی افراد نابينا از هنگام تولد، ميميک والدينشان را تكرارمی‌كنند، گرچه هرگز آنها را نديده‌اند.

مضر اما خوش‌بو

نتايج مطالعات دانشمندان نشان می‌‌دهد: اسپری‌‌های خوش‌بو كننده دهان كه با طعم‌های مختلف عرضه می‌‌شوند به ريه‌ها و دستگاه تنفسی آسيب می‌‌رسانند. به گفته محققان، مواد شيميايی اين خوش‌بوكننده‌ها كه ماهيت اسانس‌های تشكيل دهنده آنها معلوم است به مرور زمان باعث از بين رفتن بافت‌های تنفسی و به وجود آمدن حساسيت‌های تنفسی می‌‌شوند. حتی قرص‌های خوش بو كننده نيز افزون بر مضرات ياد شده بر روی سلامتی لثه و دندان‌ها تاثير می‌‌گذارند و شيرينی موجود در اين قرص‌ها بر روی مينای دندان اثر تخريبی دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)