تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

استخوان هايي كه زير بار خرد مي شود

salamat.jpgدر تمام کشورهای دنیا رقمی که مردم برای خدمات بهداشتی و درمانی می پردازند بین 3 تا 12 درصد کل آن است اما بر طبق گزارشات اعلام شده ، سهم ایرانیان در تامین هزینه های درمانی بیش از 60 درصد است ، در حالی که وزیر بهداشت ودرمان ایران عدالت در درمان را از اهداف مهم این وزارت خانه عنوان کرده و از سویی طبق اصل 3، 29 و 43 قانون اساسی کشور،دولت مکلف به بر آورده کردن نیازهای حیاتی مردم نظیر غذا ، آموزش و درمان است، آمارها حکایت از این واقعیت دارند که هزینه های سلامت هر سال 5/1 میلیون ایرانی را به زیرخط فقر می برد، بطوری که اکنون بالغ بر 5/11 درصد خانواده هایی که در ایران زیر خط فقر قرار گرفته اند صرفا به دلیل هزینه های کمرشکن سلامت بوده است .

همچنین تاثیر پرداخت هزینه یکبار بستری در بیمارستان بر درآمد ماهیانه ایرانیان نشان می دهد که افزون بر 20 درصد مردم پس از یکبار بستری در بیمارستان به فلاکت می افتند و زندگی80 درصد نیز پس از بستری از هم می پاشد.
بر اساس شاخص های وزارت رفاه،هم اکنون زندگی بیش از 10 درصد جمعیت ایران زیر خط "فقر مطلق" قرار دارد و رقم جمعیتی که در "فقر نسبی" بسر می برند خیلی بالاتر از این میزان است .

هم اینک عدم خدمات مطلوب درمانی در بیمارستانها ، پرداخت زیرمیزی های سنگین به پزشکان و گرانی دارو ازجمله معضلات و چالشهای سیستم درمانی کشور است که مسوولان نیز بر آن اذعان دارند و این در حالی است که بخش اعظم این مشکلات را مردم بویژه اقشار کم درآمد به دوش می کشند،در این بین مسوولان مختلف بخش درمان مرتبا هشدار می دهند که سرانه درمانی فعلی ایران پاسخگو نبوده و تا رقم سرانه افزایش نیابد مشکلات سیستم درمانی حل نمی شود.

در این ارتباط شورای عالی بیمه امسال سرانه درمانی کشور را بیش از هفت هزار تومان تصویب کرد اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی آن را به رقم 3900 تومان کاهش داد.بدین ترتیب فقط با اصلاح سرانه درمان و واقعی شدن تعرفه های پزشکی و پوشش بیمه ای کامل می توان از ایجاد و گسترش عدالت در بهداشت و درمان سخن گفت .

تجارتي پر سود به نام سلامت
از سوی دیگر سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی در ایران خیلی پایین تر از دیگر کشورها و به میزان هشت درصد است ، در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی بالغ بر 16 درصد است .به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ، تا زمانی که سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی اصلاح نشود هر مسوولی بیاید نمی تواند مشکلات درمانی کشور را حل کند.

دکتر شهاب الدین صدر همچنین معتقد است : اقتصاد در درمان یک چالش جدی در سیستم درمانی کشور است ،وی می گوید: در هیچ جای دنیا سرمایه گذاری در خصوص پزشکی،اقتصادی و تجاری نیست، او با اشاره به اینکه جایگاه سلامت در نزد عموم مسوولان در ایران روشن نیست افزود: هم اینک بیش از 60درصد هزینه های درمانی از سوی مردم پرداخت می شود و این امر علاوه بر نارضایتی شدیدمردم،جامعه پزشکی را با مشکلات مختلف روبرو کرده است، این در حالی است که در پایان برنامه پنج ساله چهارم توسعه باید سهم هزینه های درمان که از سوی مردم پرداخت می شود به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به قابل توجه بودن هزینه های سلامت و افزایش روز افزون آن می گوید: قانون چهارم توسعه کشور برای کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت و فشار ناشی از این هزینه ها بر مردم الزامی را برای دولت تعیین کرده است که متاسفانه در عمل خلاف آن را می بینیم . حسینعلی شهریاری متذکر شد: در ماده 90 قانون برنامه چهار م آمده است سهم مردم از هزينه های سلامت باید به زیر 30 درصد برسد و بدین ترتيب طی یک برنامه پنج ساله هر ساله باید حداقل پنج درصد از هزینه های سلامت مردم کم شود و به سهم دولت دراین هزینه ها اضافه شود، اما مناسفانه هر سال شاهد افزایش سهم مردم از هزینه ها سلامت هستیم .

دکتر فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: برای رفع مشکلات بخش درمان باید سرانه سلامت جامعه از طریق بودجه کل کشور افزایش یابد ، در شرایط فعلی این رقم حدود شش درصد است که باید به 9 تا 10 درصد برسد.

به گفته وی بیماران در وضعیت کنونی تا 70 درصد و دولت تنها 30 درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کند.

بدون زير ميزي هرگز
از سوی دیگر معضل زیرمیزی که جراحان به دلیل واقعی نبودن تعرفه های پزشکی آن را حق خود می دانند، یک معضل جدی در کشور است و در همین رابطه بیان واگویه های مردم که حکایت از رابطه صرفا پولی بین بیمار و پزشک در ایران دارد، دردناک است .

کلاف سردرگم مشکلات درمانی در ایران تا حدی گسترش یافته كه اکنون پزشکان بسیاری هستند که خود در سیستم درمانی مسوولیت داشته ولی بی پروا و بدون اینکه نظارت شوند ، مبادرت به دریافت زیر میزی می کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی معتقد است : کلمه نامنحوس زیرمیزی به ناحق به جامعه پزشکی وارد شده و ما معتقدیم حقمان را گدایی نمی کنیم و اگر حقی است با واقعی کردن تعرفه و افزایش سرانه با سربلندی می گیریم و زیر میز گرفتن کار شایسته ای نیست .

دکتر مصطفی محرابی اضافه مي كند: اول باید حق را داد و سپس اگر کسی از وظایف خود تخطی کرد و خلافی مشاهده شد، با آن برخورد کرد.به اعتقاد وی تا سرانه درمان در کشور که حتی از میانگین کشورهای منطقه نیز پایین تر است افزایش نیابد مشکلات درمانی در ایران حل نمی شود و با این وضعیت سلامت جامعه از این هم بدتر خواهد شد و جامعه پزشکی و مردم در برابر هم قرار خواهند گرفت .
وی با اشاره به اینکه قطع رابطه پولی بین بیمار و پزشکان از اهدافی است که دنبال می شود گفت : این در حالی است که در همه کشورها 30 درصد سرانه به حقوق پرسنل تخصیص می یابد اما در کشور ما تنها 15 درصد از میزان اندک سرانه به پرسنل تعلق دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.