تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آرشيو موسسه فيلم بريتانيا آن‌لاین شد

شايد هيچ خبری مسرت‌بخش‌تر از اين برای عاشقان واقعی سينما نباشد که می‌توانند به يکی از بزرگترين آرشيوهای سينمائی جهان از طريق اينترنت دسترسی داشته باشند.

موسسه فيلم بريتانيا(bfi)، گذشته از اينکه صاحب برخی اسناد و مدارک مهم سينمائی، دست‌نوشته‌های فيلمسازان و منتقدان بزرگ، ميکروفيلم‌های ارزشمند و بسياری مواد نوشتاری و تصويری ديگر است، درضمن گنجينه‌ای واقعی از فيلم‌های ناياب و کمياب سينمای جهان است.

silent-britain.jpgدر آرشيو فيلم اين موسسه، بيش از 230هزار عنوان فيلم در سبک‌ها، ژانرها و فرم‌های مختلف از فيلم‌های صامت و کلاسيک داستانی گرفته تا مستند و فيلم کوتاه و ويدئو آرت و آثار اکسپريمنتال ثبت شده است. به علاوه، اين آرشيو صاحب بيش از 675هزار برنامه تلويزيونی است.

خبر مسرت‌بخش اين است که bfi هفته قبل اعلام کرده که می‌خواهد آرشيو فيلم خود را به‌تدريج از طريق آن‌لاين در اختيار عموم قرار دهد.

به گفته آماندا نويل مدير bfi اين فيلم‌ها ديگر در انحصار سينماروهای مراکز هنری و فرهنگی نيستند.
استفاده از منابع تصويری اين موسسه تا پيش از اين تنها برای کارکنان اين موسسه و اعضای کتابخانه bfi که در مرکز لندن قرار دارد و شرايط سختی برای عضويت قائل است، امکان‌پذير بود اما ظاهرا bfi برای درآمدزائی و تامين هزينه های سنگين خود تصميم گرفته آنها را در معرض عموم قرار دهد. با اين کار bfi در واقع تاريخ سينما را از انحصار آکادميک و حرفه‌ای آن درآورده و جنبه عمومی‌تری به آن بخشيده است.

کافی است که فقط اينترنت پرسرعت دراختيار داشته باشيد. در اين صورت می‌توانيد ابتدا مشترک سايت شده و پس از آن با پرداخت مبلغی جداگانه برای هر فيلم آن را دان‌لود کنيد. ميزان اين مبلغ بستگی به زمان و نوع فيلم دارد. هرچه فيلم کمياب‌تر و ارزشمندتر باشد، قيمت آن گران‌تر خواهد بود.

ظاهراbfi فعلا پول لازم را برای ديجيتالی کردن کل فيلم‌ها در اختيار ندارد و در مرحله اول تنها تعداد 35 فيلم بر روی سايت قرار می‌گيرد که به‌تدريج تعداد آن افزايش خواهد يافت.

مردی با دوربين فيلمبرداری شاهکار مستند ژيگاورتوف، لبه دنيا ساخته مايکل پاول، قرارداد بانقشه کش ساخته پيتر گرين اوی، بنگاه کارگشائی، فيلم صامت چارلی چاپلين که کمتر ديده شده و فيلم های اوليه و کوتاه ريدلی اسکات و استيفن فريرز از جمله فيلم‌هائی است که اکنون قابل دانلود شدن هستند. به علاوه برخی از چهره‌های مشهور سينمائی مثل مالکوم مک داول( بازيگر فيلم پرتقال کوکی) و جاناتان راس(منتقد فيلم اسکاتلندی) به معرفی فيلم‌های اين سايت می‌پردازند.
ساختمان جديد bfi که سال آينده در مرکز ساوث بنک لندن گشايش می‌يابد، در واقع يک مدياتک (به‌جای سينماتک) بزرگ خواهد بود و تمام فعاليت‌های اين موسسه از جمله نمايش‌های فستيوال فيلم لندن که bfi اسپانسر اصلی آن است را دربرخواهد گرفت.

اين هم آدرس سايت bfi برای دانلود کردن فيلم : http://www.bfi.org.uk/filmdownloads.html

پرويز جاهد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.