تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ناکامی تنیس بازان آمریکائی در نیویورک

ارغوان رضایی در حال زدن سرویسمسابقات تنیس جام آزاد آمریکا بدون پیروزی قهرمانان آمریکائی در نیویورک به پایان رسید. یک سوئیسی و یک روس هرکدام یک جام قهرمانی و چکی به مبلغ یک میلیون و 200 هزار دلار را از آن خود کردند.

فینال مردان امسال، یک روز قبل از پنجمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر به نیویورک انجام شد. قبل از آغاز مسابقه سرود ملی آمریکا نواخته شد و به یاد قربانیان آن فاجعه 23 هزار نفر که در زمین اصلی ورزشگاه فلاشینگ میدو حضور داشتند، یک دقیقه سکوت کردند.

آمریکائی‌ها امیدوار بودند که در یک چنین روزی یک آمریکائی بتواند با پیروزی در جام آزاد آمریکا که یکی از چهار تورنمنت عمده تنیس جهان است به نحو مطلوبی یاد حدود سه هزار قربانی یازده سپتامبر را گرامی دارد. امید آن‌ها اندی رادیک بود که در سال 2003 قهرمان این مسابقات شده بود و امسال هم با رسیدن به مرحله نهائی در مقابل راجر فدرر قهرمان سوئیسی جهان می‌ایستاد.

ارغوان رضاییپس از حذف و باز نشستگی آندره آغاسی محبوب‌ترین تنیس‌باز آمریکا و جهان، آمریکائی‌ها یکپارچه از رادیک که آخرین امید آنها بود حمایت می‌کردند. اما فدرر بدون توجه به این یک جانبه بودن تشویق تماشاگران، همانطور که سال گذشته آغاسی را در فینال شکست داد امسال هم با قدرت برتر رادیک را در هم شکست و امید آمریکائی‌ها را بر باد داد.

این پیروزی نهمین جام گراند اسلم (مسابقات عمده تنیس) را نصیب فدرر کرد. او تنها تنیس بازی است که همزمان سه بار متوالی قهرمان جام آزاد آمریکا و ویمبلدون شده است و از آنجائی که تنها 25 سال دارد، کارشناسان معتقدند که در چند سال آینده تمام رکوردهای تنیس جهان را جابه‌جا خواهد کرد.

فدرر در فینال موفق شد. رادیک را در چهار ست شکست دهد. او با این که ست دوم را به رادیک باخت و در ست سوم هم تا گیم آخر ناموفق می‌نمود در آخرین ست چنان با قدرت ظاهر شد که رادیک تقریبا برجای خود میخکوب شده بود و تنها قادر بود حرکت توپ را در اطراف خود نگاه کند.

فینال زنان امسال بین ژوستین انان آردن نایب قهرمان جهان از بلژیک و ماریا شاراپووا نفر سوم رده بندی جهانی از روسیه انجام شد. شاراپووا که در نیمه نهائی توانسته بود آملی ماریسمو قهرمان فرانسوی جهان را شکست دهد در فینال هم با قدرت ظاهر شد و انان آردن را در دو ست متوالی در هم شکست. شاراپووا که مقیم ایالات متحده آمریکا شده است قبلا یک بار هم قهرمان ویمبلدون شده بود و با پیروزی شنبه شب صاحب دومین جام گراند اسلم خود شد.

اما امسال آندره آغاسی تنها بازیکن سرشناسی نبود که با تنیس وداع کرد. مارتینا ناوراتیلووا یکی از نامدارترین و موفق‌ترین تنیس‌بازان زن جهان نیز پس از رسیدن به مقام قهرمانی در قسمت دوبل مختلط راکت تنیس را کنار گذاشت. ناوراتیلووا که در آستانه پنجاه سالگی قرار دارد تاکنون صاحب 59 جام گراند اسلم شده است که 18 جام در قسمت انفرادی و بقیه در قسمت دوبل و دوبل مختلط بوده است. او که متولد چکسلواکی سابق و اکنون تبعه آمرییکا است مجموعا در 167 تورنمنت در قسمت انفرادی و 109 تورنمنت در قسمت دوبل و دوبل مختلط به مقام قهرمانی رسیده است.

و بالاخره جام آزاد تنیس آمریکا امسال شاهد درخشش یک بازیکن جوان ایرانی بود. ارغوان رضائی تنیس‌باز 19 ساله ایرانی که تبعه فرانسه است در مسابقات امسال به مرحله چهارم یا یک شانردهم نهائی رسید و در آن مرحله مغلوب النا دیمنتیوا نفر هفتم رده بندی جهانی از روسیه شد.

رضائی که چهار سال پیش در 15 سالگی قهرمان جوانان فرانسه شد امسال در مسابقات جام آزاد فرانسه (رولن گاروس) هم به مرحله چهارم رسید. کارشناسان تنیس می‌گویند که رضائی در صورتی که از مربی و آموزش خوبی برخوردار شود، می‌تواند بخت آن را داشته باشد که به‌زودی در بین ده نفر اول رده بندی جهانی قرار گیرد.

پدر و مادر رضائی که در تمام مسابقات به عنوان مربی و مدیر برنامه‌های او همراهش هستند، چون گذرنامه ایرانی دارند نتوانستند روادید ورود به آمریکا را دریافت کنند و دختر خود را تنها روانه نیویورک کردند.

فرنگیس محبی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.