تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بازنشستگی قهرمان پر حاشیه

مایکل شوماخر قهرمان فرمول یکمایکل شوماخر، موفقترین قهرمان اتومبیلرانی در تاریخ این ورزش، اعلام کرد که در پایان فصل جاری، برای همیشه اتومبیلرانی را کنار خواهد گذاشت.

شوماخر روز یکشنبه در حالی اعلام بازنشستگی کرد که در مسابقات اتومبیلرانی "گراندپری مونزا" در ایتالیا به مقام اول رسید و بخت خود را برای دستیابی به مقام قهرمانی فرمول یک جهان برای هشتمین‌بار، که رکورد دیگری برای این قهرمان آلمانی خواهد بود، افزایش داد.

شوماخر که تا به حال تقریبا تمام رکوردهای فرمول یک را شکسته است پس از پیروزی در مونزا که نودمین پیروزی او در مسابقات اتومبیلرانی بود، گفت که در 30 سال گذشته از هر لحظه زندگی حرفه ای‌اش، چه خوب و چه بد، لذت برده اما زمان آن رسیده که با اتومبیلرانی که به آن عشق می ورزد، خداحافظی کند.

او اضافه کرد که این تصمیم برای او بسیار مشکل بوده اما در چنین رقابت‌هائی انرژی و انگیزه خیلی مهم است و او فکر نمی‌کند که بتواند سال‌های بیشتری به این رقابت فشرده ادامه دهد.

شوماخر از زمان مرگ آیرتون سنا، قهرمان بزرگ برزیلی در سال 1994 صحنه رقابت‌های اتومبیلرانی جهان را در اختیار خود گرفت. او موفق‌ترین و در عین حال، جنجالی‌ترین قهرمان تاریخ اتومبیلرانی جهان بوده است.

قهرمان 37 ساله آلمانی در سال 1991 در اولین مسابقه فرمول یک خود در بلژیک ظاهر شد و یک سال بعد، باز هم در بلژیک، در اولین مسلبقه گراندپری به مقام قهرمانی رسید. او در سال 1994 برای اولین بار به مقام قهرمانی جهان رسید و این مقام را یک سال بعد نیز از آن خود کرد.

شوماخر در سال 1996 به تیم اتومبیلرانی فراری پیوست و در سه مسابقه به پیروزی رسید. در سال 1997 شوماخر نایب قهرمان فرمول یک شد اما به خاطر تصادف با حریفش ژاک ویلنوو که به نظر داوران، عمدی صورت گرفته بود، از مقام خود خلع شد.

او قهرمان است؟

دو سال بعد هم در مسابقات گراندپری سیلورستون در بریتانیا، پای شوماخر در تصادف شکست. اما سال بعد با تیم فراری به مقام قهرمانی فرمول یک جهان رسید و تا سال 2005 که در اثر تغییر مقررات فرمول یک، تیم فراری برتری خود را از دست داد، 5 سال متوالی قهرمان جهان باقی ماند. پیروزی او در سال 2003 که ششمین قهرمانی جهان او بود، رکورد قبلی متعلق به خوان مانوئل فانجیو را شکست.

امسال هم در رده‌بندی قهرمانی فرمول یک شوماخر تنها دو امتیاز از فرناندو آلونسو کمتر دارد که اگر در سه مسابقه باقیمانده فصل آن را جبران کند برای هشتمین بار قهرمان فرمول یک جهان خواهد شد.

مایکل شوماخر در پایان فصل جاری به عنوان موفق‌ترین و پرافتخارترین راننده فرمول یک بازنشسته خواهد شد، اما بسیاری از کارشناسان اتومبیلرانی فرمول یک تردید دارند که نام او در تاریخ اتومبیلرانی جهان به عنوان بزرگ‌ترین قهرمان اتومبیلرانی باقی خواهد ماند.

آن ها می گویند که از نظر استعداد و موفقیت، شوماخر می‌تواند در صدر قهرمانانی چون خوان مانوئل فانجیو، جکی استوارت، الان پروست و آیرتون سنا قرار گیرد اما عظمت تنها مربوط به توانائی و پیروزی نیست. یک قهرمان بزرگ باید شخصیتی بزرگ داشته باشد و شرافت و امانت را سرلوحه خود قرار دهد. به گفته این کارشناسان در مورد شخصیت و درستی شوماخر تردیدهائی وجود دارد.

به گفته این کارشناسان در بسیاری موارد، به‌ویژه در زمانی که تحت فشار شدید قرار داشته، شوماخر با استفاده از شیوه‌های نه چندان جوانمردانه به پیروزی رسیده است.

برای سال‌ها مقام و منزلت ورزشی شوماخر او را در مقابل انتقادات علنی مصون کرده بود و تنها بعضی رسانه‌ها گاهی اوقات از او ایراد می‌گرفتند که حمل بر کینه و حسادت می‌شد. اما در سال‌های اخیر رانندگان دیگر هم که کاسه صبرشان لبریز شده بود به انتقاد از او پرداختند و بعضی علنا او را به تقلب متهم کردند.

در هر حال بر خلاف آنچه که رقبای شوماخر می‌گویند یا آرزو می کنند، هفت مقام قهرمانی فرمول یک جهان، 90 پیروزی در مسابقات مختلف و دستاوردهای دیگر باعث خواهد شد که نام مایکل شوماخر در تاریخ اتومبیلرانی جهان زنده بماند. اما آنچه که مخالفان شوماخر آن را "بی کلاسی" می‌خوانند بدان معنی است که از او آنطور که احتمالا خودش آرزو دارد، یاد نخواهد شد.

فرنگیس محبی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.