تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شب سفید رم

بيژن روحانی

اگر شبی از شب های آخر تابستان، "شبی سفید" باشد تا صبح چه باید کرد؟ نهم سپتامبر شهر رم، پایتخت ایتالیا تا صبح بیدار ماند تا به تماشای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری بپردازد که در سرتاسر این شهر تاریخی برگزار شد.

شهرداری رم از 4 سال پیش،همه ساله در ماه سپتامبر شبی را به عنوان "شب سفید" نام گذاری می کند. در این شب با همکاری وازرتخانه" میراث و فعالیت های فرهنگی" هنرمندان، موزیسین ها، هنرپیشه ها، مجسمه سازها، طراحان مد، شاعران و هرکس دیگرکه در یکی از زمینه های هنری، چیزی برای عرضه کردن دارد، در یکی از میدان ها یا ساختمان های تاریخی، برنامه خود را اجرا می کند.
در این شب اکثرکتابخانه ها و موزه ها ی دولتی و غیر دولتی باز هستند و مراجعه کنندگان بدون پرداخت ورودیه می توانند از آنها بازدید کنند. همچنین بسیاری از کتابفروشی ها و فروشگاه های دیگر نیز تا زمانی که جمعیت در خیابان ها حضور دارد، به فروش همراه با تخفیف محصولات خود می پردازند.

حضور جمعیت و میزان استقبال از این برنامه تا حدی بود که تمام مرکز تاریخی شهر رم به روی تردد اتومبیل ها بسته شد و علاقه مندان با در دست داشتن کاتالوگ و نقشه راهنمای برنامه ها، با پای پیاده از محلی به محل دیگر حرکت می کردند. البته برنامه های این شب تنها مختص به مرکز تاریخی شهر نبود بلکه در تمام مناطق هفت گانه رم، این برنامه ها اجرا شدند. وسایل حمل و نقل عمومی نیز به مناسبت شب سفید تا صبح به ارائه خدمات خود به مسافران می پرداختند.

تنوع برنامه ها به گونه ای بود که تقریبا هر نوع سلیقه فرهنگی و هنری می توانست موضوع دلخواه خود را پیدا کند. از موسیقی باروک و کلاسیک گرفته تا موسیقی پاپ و رپ. از نمایشگاه یافته های باستان شناسی گرفته تا ویدیو آرت و اینستالیشن(Installation).

در موزه "پالاتزو آلتمپس" (Palazzo Altemps)، به مناسبت صدمین سال تولد ساموئل بکت، نویسنده مشهور ایرلندی و برنده جایزه نوبل ادبی سال 1969 برنامه ای با استفاده از اشعار و نمایشنامه های او اجرا شد که در آن بازیگران و تماشاگران به همراه هم از فضاهای مختلف ساختمان عبور کرده و در هر قسمت با موسیقی متفاوت با اشعار بکت همراه با مشارکت تماشاگران بازی می شد و سرانجام برنامه با رقصی گروهی که بیشتر به رقص های آیینی شباهت داشت در حیاط موزه پایان پذیرفت.

همچنین به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد ولفگانگ آمادئوس موتزارت، آهنگساز و موسیقی دان اتریشی، ارکستر رم بر روی دریاچه مصنوعی منطقه ائور (Eur) آثار موتزارت را همراه با آتش بازی اجرا کرد.

برنامه "شب سفید" به طور رسمی ساعت 9 شب نهم سپتامبر در میدان "کامپی دولیو" با اجرای صحنه هایی از "رومئو و ژولیت" افتتاح شد و سپس در تمام میادین، خیابان ها، کلیساها، موزه ها و ساختمان های تاریخی یکی پس از دیگری، برنامه های پیش بینی شده به اجرا درآمدند و تمام شهر تبدیل به صحنه بزرگی از نمایش، موسیقی، نقاشی و شعر خوانی شد و به این ترتیب رم با شب سفیدش تا صبح بیدار ماند.

بيژن روحانی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)