تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آنگلا مرکل، قدرتمندترین زن جهان


angla2.jpgآنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با کنار زدن کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، در صدر فهرست قدرتمندترین زنان جهان از نگاه مجله تجاری فوربز ایستاد.

این مجله در توجیه این انتخاب می نویسد که خانم مرکل سال پیش در رقابتی دشوار بر گرهارد شرودر چیره شد تا بتواند اولین صدر اعظم زن آلمان شود. او در این مدت توانست به اقتصاد فرتوت کشورش تحرک بخشد و حالا می کوشد مناقشه اتمی ایران به فرجامی بی دردسر برساند.

فوربز می نویسد: "خانم مرکل فیزیکدانی سابق و اهل آلمان شرقی است که اعتقاد راسخ به سرمایه داری بازار آزاد دارد و توانسته به لطف دیپلماسی بی هیاهوی خود، در عرصه جهانی اعتبار یابد و در آلمان به محبوبیت برسد."

سلطه سیاست
angla2a.jpgمجله فوربز هر سال یکصد زن قدرتمند جهان را انتخاب می کند که نام زنان دنیای سیاست و تجارت اغلب در صدر می ایستد. امسال نیز اسامی 30 زن سیاستمدار در این سیاهه دیده می شود. این رقم در سال پیش 24 نفر بود.

کاندولیزا رایس که در دو سال گذشته پیشتاز بوده، امسال یک پله سقوط کرده و بعد از وی، نام "وو ایی"، معاون نخست وزیر چین به چشم می خورد.

برخی تحلیلگران می گویند در یک سال اخیر جناح جنگ طلب کاخ سفید به رهبری معاون رییس جمهور و وزیر دفاع آمریکا توانسته اند سیاست خارجی این کشور را به دست بگیرند. خانم رایس بعد از مناقشه لبنان در ماه ژوئن گفته بود که خاورمیانه درد زایمان تازه ای را پشت سر می گذارد، سخنی که با انتقاد و تمسخر مواجه شد.

فوربز همچنین می نویسد: "در 12 ماه گذشته، الن جانسون سیرلیف، رییس جمهور سیرالئون شد، میشل باچلت در شیلی زمام امور را بدست گرفت و هان میونگ سوک اولین نخست وزیر کره جنوبی شد."

لارا بوش، همسر رییس جمهور آمریکا در فهرست امسال چهل و سوم شده که 25 پله پایین تر از رتبه سناتور هیلاری کلینتون، همسر رییس جمهور سابق این کشور، است. ملکه الیزابت بریتانیا که امسال هشتادمین سالگرد تولدش را جشن گرفت، بر کرسی چهل و ششم تکیه زده است.

شکستن سقف شیشه ای
با این حال، بیشتر زنان قدرتمند جهان کسانی هستند که توانسته اند سقف شیشه ای شرکتها و بنگاه های تجاری را بشکنند.

در مکان چهارم فهرست امسال، ایندرا نوویی، مدیر اجرایی هندی تبار نوشابه سازی پپسی کولا نشسته که امسال به زمره زنان هدایتگر شرکتهای چند ملیتی پیوست.

ان مولکای، مدیر اجرایی زیراکس آمریکا، پنجم شده است. او 30 پیش به عنوان فروشنده حرفه اش را در زیراکس آغاز کرد و در سال 2002 میلادی توانست این شرکت را نجات دهد.

سلی کراچک، مدیر مالی بانک سیتی گروپ، پاتریشا ورتز، مدیر اجرایی و رییس شرکت آرچر دانیلز مدیلند، ان لورژون، مدیر شرکت آروا در فرانسه، برندا بارنز، رییس شرکت سارا لی، و زو کروز، رییس بانک مورگان استنلی به ترتیب ششم تا دهم شده اند.

زورآزمایی با مایکروسافت
ملیندا گیتس، همسر بنیانگذار شرکت نرم افزار سازی مایکروسافت و مدیر مشترک بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس در رده بندی امسال زنان قدرتمند دنیا، دوازدهم شده است.

فوربز می نویسد که دارایی این بنیاد غیر انتفاعی که رسالتش کمک به جهان سوم اعلام شده، از تولید ناخالص داخلی بیش از صد کشور جهان بیشتر است. اخیرا وارن بافت، دومین میلیاردر بزرگ جهان، خبر داد که 30 میلیارد دلار از دارایی خود را به این بنیاد می بخشد.

از دیگر زنان برجسته این فهرست می توان از نیلی کروس، کمیسر رقابت اروپا نام برد که اخیرا با وضع جریمه 358 میلیون دلاری برای مایکروسافت، خبرساز شد.

به نوشته فوربز، در حال حاضر 48 زن به عنوان مدیر یا رییس، شرکتهای بزرگ دنیا را اداره می کنند. سال پیش شمار این گروه 35 نفر بود.

از ایران خبری نیست
امسال ایران برای دومین سال پیاپی در این فهرست نماینده ای ندارد، ولی از همسایه اش افغانستان، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور، در رتبه بیست و هشتم، یک پله بالاتر از مارگارت بکت، وزیر خارجه جدید بریتانیا، جا گرفته است.

ضیاء خالد، نخست وزیر بنگلادش، دیگر زن مسلمان این فهرست، در مکان سی وسوم ایستاده و از بخش عربی خلیج فارس، نام سه زن دیده می شود که در عربستان سعودی، کویت و امارات بانکدارند.

مجله فوربز در تشریح معیارهای انتخاب زنان قدرتمند امسال می گوید که ترکیبی از نفوذ رسانه ای و تاثیرگذاری اقتصادی را مد نظر گرفته است.

عکس‌ها AFP

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.