تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

حضور سینمای ایران در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز

شيرهای جشنواره ونيزهر سال که می‌گذرد، به تعداد شیرهای طلایی در کنار کاخ اصلی جشنواره فیلم ونیز افزوده می‌شود. امسال شصت و دو شیر طلایی روی سکوهای سفید و رو به دریا ایستاده‌اند. سهم سینمای ایران تاکنون در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، شیر طلایی جعفر پناهی به سال ۲۰۰۰ بوده است. گرچه افتخارات دیگری نیز در این جشنواره کسب شده‌اند. مانند جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «رای مخفی» ساخته «بابک پیامی» به سال ۲۰۰۱.
اما چند سالی است که پس از موفقیت‌های درخشان سینمای ایران در ونیز و سایر جشنواره‌های جهانی، کمتر فیلمی به بخش اصلی یا بخش مسابقه این جشنواره راه یافته است.

امسال سینمای ایران تنها با یک فیلم در جزیره لیدوی شهر ونیز حضور دارد: «باز هم سیب داری؟» ساخته «بایرام فضلی» تنها محصول حاضر در شصت و سومین دوره جشنواره ونیز است.

در کارنامه سینمایی «بایرام فضلی» مدیریت فیلم برداری فیلم های «نامه‌های باد» به کارگردانی «علیرضا امینی» و «خواب تلخ» ساخته «محسن امیر یوسفی» به همراه چند فیلم دیگر ثبت شده است. او همچنین با فیلم کوتاه «چاه» در هشتمین دوره جشنواره «پورتو بلو» لندن که مختص فیلم‌های مستقل و تجربی است شرکت کرد.

در سال ۱۳۸۲ و در جریان هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، کمپانی «کداک» جایزه ويژه بهترین فیلم‌بردار را به خاطر تلاش برای ارتقاء سطح کیفی فیلم کوتاه به «فضلی» اهدا کرد.

فیلم «باز هم سیب داری؟» که روز هفتم سپتامبر در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد ماجرای قوم و قبیله‌ای به نام «داس‌داران» را روایت می‌کند که بر سرزمینی بی زمان و بی مکان حکم می‌رانند و هر کدام از آنان به شیوه‌ی خاص خود مناطق تحت اختیار خویش را اداره می‌کنند. در این میان مردی ساده و ایلاتی همراه با دختری که از منطقه‌ای جنگ‌زده و مصیبت دیده فرار کرده، ناخواسته زمام امور را از دست قبیله داس‌داران خارج می‌کند و ماجرا از این پس به مقابله این دو نیروی متضاد می‌پردازد.
البته بخش خارج از مسابقه را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت زیرا به عنوان مثال امسال فيلم «مرکز تجارت جهانی» ساخته «الیور استون» و «امپراتوری داخلی» به کارگردانی «دیوید لینچ» نیز در این بخش به نمایش درآمدند.

اما امسال حضور سینمای ایران تنها به «بایرام فضلی» و فیلم داستانی او ختم نمی‌شود. «محسن مخملباف» نیز به عنوان داور در هيأت داوران بخش کارگردانان جوان، در ونیز حضور خواهد داشت. در این بخش که به عنوان جایزه «لوییجی د لائورنتیس» نام گذاری شده، «مخملباف» در کنار یک تهیه کننده، یک کارگردان، یک بازیگر و یک منتقد به داوری «نخستین آثار» کارگردانان جوان خواهد پرداخت.


بیژن روحانی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.