تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مجلس ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت پیشین را متهم کرد که عملکردش مغایر ضوابط و معيارها و سياست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی بوده است .


در گزارش تحقیق و تفحص مجلس که امروز منتشر شد، بخش‌های گوناگون فعالیت‌های این وزارتخانه مانند تئاتر، سینما، کتاب، مطبوعات و موسیقی مورد بررسی قرار گرفته ‌است .

نویسندگان این گزارش، حاكميت تساهل و تسامح فرهنگي را باعث انتشار آثاری دانسته‌‌اند که با ارزش‌ها و معيارهای جمهوری اسلامی همخوانی ندارند .

در بخش کتاب این گزارش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت خاتمی را متهم کرده است که علاوه بر عرضه‌ی كتب و نشريات خارجي ممنوعه و مبتذل، کتاب‌هایی منتشر کرده که معرفی کننده‌ی چهره‌ی‌ هنرپيشه‌های فاسد، توصيف‌كننده‌ی صحنه‌های غير اخلاقي و مسائل جنسی به صورت وقيحانه و مبلغ مكاتب كفرآميز بوده اند. عرضه و تبليغ آثاری عليه اسلام ،عرضه كتاب های نويسندگان معاند با انقلاب اسلامی،عرضه ی آثاری در ضديت با گروه‌ها جهادی فلسطين و دفاع از اسراییل از جمله موارد دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است .

بنا بر این گزارش آثار سينمايي تولید شده در آن دوران باعث گسترش فرهنگ لمپنيزم، حاكميت فرهنگ دين‌زدايی و غرب‌گرايی و زير سوال بردن نهادهای انقلاب اسلامي شده است .

این گزارش می‌گوید: در فیلم‌‌های ساخته شده در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، غرب به عنوان كعبه آمال و آرزوهای جوانان ايرانی، و جمهوری اسلامی به عنوان تضييع كننده‌ حقوق زنان و جوانان معرفی شده است .

نمایش خوانندگی و رقص زنان ، موسيقي‌های غير مجاز، افزایش خشونت ، توجيه خيانت زن و مرد به يكديگر به عنوان امری عادی و جايز، به چالش كشيدن مظاهر اقتدار نظام از جمله ارتش، سپاه و تصوير آنان به عنوان نهادهايی متحجر و كهنه‌گرا، القاء عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم هماهنگی با سياست‌های خارجی جمهوری اسلامی، استفاده‌ی ابزاری از تصاوير زنان وغيرت‌زدايی از ویژگی‌های دیگر فیلم‌های سینمایی تولید شده در دولت خاتمی عنوان شده است .

این گزارش تبليغ نيهليسم اجتماعی، اهانت به ارزش‌های دفاع مقدس، ترويج انديشه‌های فمينيستی ، سياه‌نمايی و تضعيف نظام، ترويج باورهای مردستيزانه و تضعيف نهاد خانواده از ویژگی‌های آثار نمایشی تولید شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند .

دربخش موسيقی عدم نظارت مناسب بر توليد و تكثير ميليون‌ها نوار و CD مبتذل و غير مجاز و برگزاری كنسرت‌های مبتذل و ترويج موسيقی مبتذل غربی از جمله تخلفات صورت گرفته در مورد موسیقی ذکر شده است .

درگزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران پیش از احمدی‌نژاد، در بخش نشریات و مطبوعات تاکید شده است که مهم‌ترين محورهای تخلفات نشريات و مطبوعات مواردی از جمله ترويج فرهنگ غرب، هرج و مرج رفتاری، سياه‌نمايی و تضعيف نظام، ترويج فرهنگ منحط شاهنشاهی، سكولاريسم، تضعيف باورهای دينی، تضعيف ولايت فقيه، تضعيف قوای سه گانه و تضعيف روحانيت و ارزش‌های انقلاب بوده است .

سید محمد خاتمی هنگام انتخابش به ریاست جمهوری ایران، تساهل و تسامح را مبنای سیاست‌های فرهنگی خود اعلام کرد و برای تحقق آنها عطاالله مهاجرانی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد .

این گزینش گر چه با مخالفت‌های محافظه‌کاران روبرو شد اما در نهایت، مهاجرانی توانست از مجلس پنجم که در آن اکثریت با محافظه‌کاران بود رای اعتماد بگیرد؛ هرچند در طول وزارتش استیضاح شد و در نهایت نیز زیر فشارهای آنان استعفا کرد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که فعالان فرهنگی، نویسندگان و سینماگران از گسترش فشارها در این حوزه ابراز نارضایتی می‌کنند.

عدم صدور مجوز برای کتاب‌های تازه، جلوگیری از تجدید انتشار کتاب‌هایی که پیش از این مجوز گرفته بودند، جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های گروههای مختلف به ویژه موسیقی پاپ نمونه‌ای از این فشارها هستند .

دعوت سخنگوی دولت از دادستان برای اعلام جرم علیه مطبوعات منتقد دولت هم نمونه‌ای از این فشارهاست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.