تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

«شعبده‌ای علیه شعبده باز»

وبلاگ آلمانی القاعدهسازمان تروریستی القاعده برای انتشار بیانیه‌های خود و جذب نیرو یک وبلاگ آلمانی زبان براه انداخته است.

نشریه اشپیگل گزارش می‌دهد که از اواسط ماه مه، تبلیغاتی در تالارهای اینترنتی اسلامگرایان آلمانی زبان انتشار یافت که از به راه افتادن قریب الوقوع "جبهه جهانی رسانه‌ای اسلامی" برای پخش اخبار و اعلامیه‌های "مجاهدین" خبر می‌داد. حالا این وبلاگ فعال شده و کلیه مطالب شاخه عراقی القاعده با فاصله چند روز در وبلاگ آلمانی انتشار می‌یابد.

تازه‌ ترین نوشته در ۲۲ اوت انتشار یافته که مربوط به مرگ دو تن از "صلیبیون" در انفجار بمبی در حوالی بعقوبه عراق است. اشپیگل می‌گوید نسخه عربی همین خبر در سایت وابسته به "شورای مجاهدین عراق" منتشر شده، تشکیلاتی که توسط ابومصعب زرقاوی، رهبر معدوم القاعده در عراق تاسیس شده بود. به نوشته اشپیگل، ترجمه وبلاگ آلمانی، اثر انسان به نظر می‌رسد، نه ماشین.

گردانندگان این وبلاگ همچنین دنبالک دهها فیلم ویديویی حملات انتحاری القاعده را منتشر کرده‌اند.

اشپیگل می‌نویسد در گذشته مقامات قضایی آلمان چندین وب سایت مروج ایدئولوژی اسلامگرایان پیکارجو را بسته بودند ولی این اولین بار است که یک رسانه اینترنتی خود را ارگان رسمی القاعده به زبان آلمانی معرفی می‌کند. به نوشته این مجله، یقینا برخی از جهادگران از این که مانع زبانی از سر راهشان برداشته می‌شود و می‌توانند مطالب القاعده را به زبان مادری خود بخوانند، خرسندند.

در وبلاگ این اسلامگرایان آمده است: "جبهه جهانی رسانه‌ای اسلامی، یک مرکز رسانه‌ای اسلامی در اینترنت و سفیر مجاهدین است. اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اینترنت به آنها تعلق دارد و می‌توانند آن را کنترل کنند، آن وقت ما می‌خواهیم شعبده شعبده باز را علیه خودش بکار گیریم. جبهه جهانی رسانه‌ای اسلامی به کسی تعلق ندارد، بلکه متعلق به همه مسلمانان است."

گیدو اشتاینبرگ، کارشناس تروریسم در موسسه امور بین الملل و امنیتی در برلین به اشپیگل گفته که این وبلاگ گواه آن است که القاعده عراق در آلمان همفکرانی دارد. با این حال روشن نیست آیا این وبلاگ از اروپا به روز می شود یا خیر.

این وبلاگ عضو سایت "بلاگر" متعلق به گوگل است و بلاگر به کاربران پیش از ورود به این پایگاه اینترنتی درباره محتوای آن هشدار می دهد. 
مقامات امنیتی آلمان به اشپیگل گفته اند که از همان ابتدا این وبلاگ را زیر نظر گرفته اند و از حجم مطالب آن احتمال می دهند بیش از یک نفر گرداننده داشته باشد. با این حال، مسئولان امنیتی فعلا نمی‌توانند کاری کنند، زیرا مرگ یک وبلاگ می تواند به تولد دهها وبلاگ همسو منجر شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.