تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آخرین نمایش آغاسی در نیویورک

آغاسیمسابقات تنیس جام آزاد آمریکا امسال شور و حال خاصی دارد. این آخرین تورنمنتی است که آندره آغاسی تنیس باز نامدار جهان از آمریکا، قبل از کنار گذاشتن تنیس حرفه ای، در آن شرکت می کند.

آغاسی که سی و شش سال دارد مسن ترین تنیس بازی است که همچنان در رده های بالای رده بندی تنیس بازان حرفه ای جهان فعال است. اما او چند ماه پیش اعلام کرد که پس از جام آزاد آمریکا خود را باز نشسته خواهد کرد.

از این رو جام امسال با استقبال بی سابقه ای روبرو شده است و علاقمندان تنیس مایلند که که آخرین مسابقات آغاسی را که به عنوان محبوب ترین تنیس باز جهان شناخته می شود از نزدیک ببینند. تا کنون در دو مسابقه ای که آغاسی در آن بوده در زمین اصلی ورزشگاه فلاشینگ میدو در نیویورک که بیست و سه هزار تماشاگر را در خود جای می دهد حتی یک صندلی خالی هم پیدا نمی شد.

بسیاری از کارشناسان تنیس معتقد بودند که آغاسی که از ناراحتی کمر نیز رنج می برد در همان مراحل اولیه از دور مسابقات حذف خواهد شد. اما او مثل همیشه برخلاف جریان آب شنا کرد و توانست خود را به دور سوم برساند.

آغاسی در دور اول با آندره پاول بازیکن قدرتمند رومانیائی روبرو شد و توانست در یک بازی مشکل در چهارست با نتیجه ای بسیار نزدیک به پیروزی برسد. او پس از این موفقیت از تماشاگران که در طول مسابقه بی وقفه او را تشویق می کردند تشکر کرد و محبت و وفاداری آنان را عامل مهمی در پیروزی خود خواند.

آغاسیدر دور دوم مارکوس باگداتیس نفر هشتم رده بندی جهانی از قبرس حریف آغاسی بود. مفسران ورزشی، به باگداتیس، فینالیست جام آزاد استرالیا که در مسابقات جام ویمبلدون لندن نیز به مرحله نیمه نهائی رسیده بود، بخت بیشتری برای پیروزی می دادند و منتظر بودند که در پایان مسابقه شاهد وداع احساسی آندره آغاسی با تنیس باشند.

اما این بار هم آغاسی نشان دادند که زمان خداحافظی هنوز فرا نرسیده است و در پنج ست و در بیش از چهار ساعت رقابت فشرده باگداتیس را که پانزده سال از او جوان تر است به زانو درآورد.

در این مسابقه پرهیجان آغاسی توانست دو ست اول را به نفع خود به پایان ببرد اما ناگهان بازی او افت کرد و در ست سوم نتوانست از موقعیت هائی که در پیش روی او قرار گرفته بود استفاده کند و این ست را به حریف جوانش واگذار کرد. در ست چهارم هم با این که آغاسی با نتیجه چهار بر هیچ از حریف خود جلو بود باز هم تمرکز خود را از دست داد و شکست را پذیرا شد.

ست پنجم مسابقه آغاسی و باگداتیس با هیجان زیاد و در حالی انجام شد که هردو بازیکن از خستگی شدید و گرفتگی عضلات رنج می بردند. در ابتدا باگداتیس برتری خود را نشان داد اما در نهایت آغاسی توانست با استفاده از تجربه برتر خود نتیجه را به نفع خود تغییر دهد و در میان تشویق تماشاگران که ورزشگاه را به لرزه درآورده بود دست خود را به عنوان فاتح این مسابقه استثنائی بلند کند.

باگداتیس پس از این شکست گفت که تجربه برتر آغاسی او را پیروز کرد و ضمن تجلیل از حریف خود گفت که آغاسی در تنیس بیش از یک قهرمان است و خدمتی که او به تنیس جهان انجام داده افسانه ای است.

آغاسی از سن پانزده سالگی یعنی بیست و یک سال پیش هر سال در مسابقات جام آزاد آمریکا شرکت داشته و از این لحاظ صاحب رکورد است. او تا کنون شش بار به فینال این مسابقات رسیده که در دوبار آن جام قهرمانی را در آغوش کشیده است. او سال گذشته در سن سی و پنج سالگی به فینال این مسابقات رسید که مغلوب راجر فدرر قهرمان سوئیسی جهان شد.

آغاسی چهار بار نیز قهرمان جام آزاد استرالیا شده و در مسابقات جام آزاد فرانسه و ویمبلدون هم هریکدام یک بار قهرمان شده است. او تنها تنیس باز فعالی است که توانسته در هر چهار تورنمنت عمده جهان یا گران اسلم (استرالیا، فرانسه، ویمبلدون و آمریکا) که بر روی چهار نوع مختلف زمین تنیس انجام می شود به مقام قهرمانی برسد. رویهمرفته آغاسی صاحب شصت مقام قهرمانی در تورنمنت های مختلف است. او در سال ۱۹۹۵ به صدر رده بندی تنیس بازهای حرفه ای جهان صعود کرد و به مقام قهرمانی جهان رسبد. بر افتخارات آغاسی باید مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا را نیز اضافه کرد.

آغاسی که پدرش امانوئل آغاسی از قهرمانان پیشین مشت زنی ایران است، چند سال پیش با استفی گراف قهرمان نامدار تنیس زنان جهان از آلمان ازدواج کرد و اکنون صاحب دو فرزند است.

حریف بعدی آغاسی در جام آزاد تنیس آمریکا، بنیامین بکر از آلمان است. علاقمندان تنیس امیدوارند که با پیروزی آغاسی در این مسابقه شاهد حضور طولانی تر او در صحنه تنیس جهان باشند. اما نتیجه مسابقه هر چه که باشد به احتمال زیاد نام آغاسی به عنوان محبوب ترین و پرجاذبه ترین بازیکن در تاریخ تنیس جهان محفوظ خواهد ماند.

فرنگيس محبی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.