تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اتفاق تازه تلویزیون، گفتن دوستت دارم

tv-5-a.jpgگفته می‌شود در بخشنامه‌ای از سوی مدیر صدا و سیما، از شبکه‌های مختلف تلویزیون خواسته شد ه است که سریال‌های تلویزیونی‌شان را حداقل یک ساعت بعد ازاذان پخش کنند تا به قول سه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس باعث خالی شدن مساجد نشود. حجت الاسلام سیدعلیرضا عبادی، حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر و حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني هر سه در گفت و گو با ایسنا به انتقاد از ساعت پخش برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون پرداخته و معتقد بودند که پخش سریال‌ها در این ساعت مردم را از رفتن به مساجد باز می‌دارد.
چند سالی است که تلویزیون برای ماه رمضان برنامه ها ی ویژه‌ای تهیه می کند. بخش اعظمی از این برنامه ها به سریال های تلویزیونی و مجموعه هایی با حضور مجریان مورد علاقه مردم اختصاص دارد. در واقع فرصتی فراهم می شود که جمع زیادی از خانواده ها که برای افطار دور هم جمع شده بودند پراکنده نشوند و در ضمن نوعی آشتی است با تلویزیون و کمی فراموش کردن شبکه‌های ماهواره ای .



به هر روی امسال تلویزیون با چهار مجموعه ماه رمضان را سپری می کند و البته بخشنامه ای که از آن سخن به میان آمده بود ، در نخستین روز ماه رمضان عملی نشد ، چون سریال‌ها از ساعت 18:30 آغاز شدند و پشت سر هم تا ساعت 22 ادامه پیدا کردند.
آغاز گر این برنامه ها سریال «آخرین گناه» از شبکه 2 بود که ساعت 18:30 آغاز شد. پس از آن در ساعت 19:15 دققیه سریال «زیرزمین» از شبکه 3 پخش شد و سریال «صاحبدلان» در ساعت 20:15 از شبکه یک و نوبت به شبکه 5 رسید که آخر از همه در ساعت 21:15 سریال «بوی خوش زندگی » را پخش کند.

شبکه تهران به دنبال تبلیغ برای یک موضوع تکراری
برای اولین بار یک سریال تلویزیونی بر روی بیل بوردهای شهری در خیابان های تهران تبلیغ شده بود و قرار است با اس ام اس نیز تبلیغاتی در این زمینه به دست مخاطبان تهرانی برسد. مسئول شبکه تهران این تبلیغ ها را مکمل تبلیغ در شبکه‌های تلویزیونی دانسته است.

این سریال خوش شانس مجموعه «بوی خوش زندگی » است. مجموعه ای که به زندگی 3 دانشجوی پسر در کنار هم ، نحوه کار و تحصیل و البته علاقمندی‌ها و صد البته بیان مشکلاتشان بر می گردد.

tv5b.jpgاما این طور که از این یکی دو قسمت معلوم است این مجموعه می خواهد بر اساس توانایی های مجید صالحی در بداهه کار کردن و بازی‌های همیشگی او پیش برود. مجید صالحی که به عنوان یک دانشجوی زبان انگلیسی در یک پیتزا فروشی کار می کند با قرض کردن موتوری خریداری کرده و در همان اولین شب موتور را می دزدند و بخش زیادی از سریال قرار است به پیدا کردن و لابد متحول شدن آدم‌های آن بگذرد که جزء جدا نشدنی سریال های تلویزیونی ماه رمضان است .

اين سريال كه از ساعت 21:15 به مدت 40 دقيقه پخش مي شود ، در شب هاي احياء نيزبا حال و هوايي متناسب با آن شب ها ادامه خواهد داشت.

این مجموعه را علی شاه حاتمی با عنوان همبرگر و علی شاه حاتمی به شبکه اول پیشنهاد داده بود، اما مورد موافقت قرار نگرفت و شاه حاتمی داستانش را به شبکه پنج فروخت.

سال قبل نیزسریال رمضانی این شبکه بر محور طنز بود و پسران یک کارخانه دار قصد مرگ او را داشتند که البته دو مرد فقیربا دزدیدن او باعث نجاتش و عاشق دخترش شدند ودر ادامه ماجرا هم آنها که می خواستند ازدواج کردند و آنهای دیگر جدا شدند و خوب‌ها پاداش دیدند و بدها مجازات شدند . بر خلاف مجموعه‌های امسال که هر کدام از شخصیت های سریال حداقل یکی دو دقیقه به نصیحت هم و علی القاعده مخاطبان سپری می‌کنند.

یک سریال با کلی ستاره سینمایی
شبکه یک سیما که معمولا قدرت بیشتری از هر نظر دارد،امسال سراغ دعواهای 2 برادر در سریالی با عنوان صاحبدلان رفته است که هر کدام در زندگی خود راه جداگانه ای را پیموده اند.

محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی خوابگاه دختران این سریال را کارگردانی کرده است. او که برای فیلم سینمایی خوابگاه دختران با باران کوثری کار کرده بود ، این بار هم سراغ او رفته تا در نقش دنیا دختر جوان این سریال بازی کند. این اولین حضور تلویزیونی باران کوثری فرزند رخشان بنی اعتماد است. در این سریال خیلی از بازیگران حرفه ای هم چون محمد كاسبي، حسين محجوب، ثريا قاسمي، باران كوثري، مهرانه مهين ترابي، سيروس گرجستاني حضور دارند.

آخرین گناه به دنبال تکرار موفقیت سال قبل
شاید شبکه 2 امسال بیش از همه وسواس داشت تا طرح و کارگردان سریال بعد از اذان خود را انتخاب کند. چرا که سال قبل و با سریال «او یک فرشته بود» توانست بسیاری را پای این شبکه بنشاند. این بار هم با سینمایی کردن آن سریال و پخش آن به استقبال ماه رمضان رفت.

امسال همان مسایل دیو وفرشته، شیطان و خدا، بد و خوب در سریالی که با نام «آخرین گناه» ساخته شده است وجود دارد. مهران رسام تهیه کننده آن اینک سریال موفق نرگس را در کارنامه خود دارد.



این سریال نیز بر حضور جمع زیادی از بازیگران سینمایی و تئاتر تکیه دارد. غیر از حضور علی دهکردی و مینا لاکانی و جمشید مشایخی ، بازیگری و بازیگردانی آتیلا پسیانی نیز همراه گروه است.

لیلا اوتادی بازیگرفیلم چپ دست است که این بار دیگر از آن آرایش صورت و لباس های رنگارنگش خبری نیست. او در نقش «آوا» بازی می کند که در اولین صحنه حضورش در این سریال چادر به سر از سجاده نماز شکر برمی خیزد. اودختر مرد نابینایی است که قرار بود به کمک استاد صادق اکرمی- جمشید مشایخی- بینایی اش را به دست آورد، اما ماجرا آن گونه پیش نمی رود. از آنجاست که مخالفت با خدا و خوان رحمت های پروردگار آغاز می‌شود. هر چند پدرش او را نصیحت می کند، نصیحتی که البته دیگر افراد این سریال نیز بسیار تکرار می کنند، از استاد اکرمی تا حاج آقا و .... علی دهکردی نقش عموی «آوا» و یک حاج آقا را بازی می کند و مینا لاکانی هم در نقش دختر خوب استاد بازی می کند. آتیلا پسیانی نیز کارآگاه است .

سریال با تکیه جلوه های ویژه و عناصر تعلیق و تعقیب و گریز و پلیس بازی پیش می رود. جلوه های ویژه در ایران شمشیر دولبه ای است که هم می تواند موفقیت آمیز باشد و هم باعث پس زدن. در سریال سال قبل او یک فرشته بود این بخش باعث موفقیت بود. این سریال تیتراژی طولانی دارد که با طبل و دمام همراه است و یادآور اسطوره‌های مذهبی و باور‌های عرفانی .

گفتن دوستت دارم
کارگردان سریال«او یک فرشته بود» و مشاورسریال «نرگس » علیرضا افخمی امسال به جای عطاران یکی از سریال‌های تلویزیونی رمضان امسال را کارگردانی می‌کند. متنی هم که انتخاب شده از بهروزمفید است. مردی که به دلیل فامیلی‌اش اغلب از تیتراژ حذف می شود. آنها امسال به سراغ ابوالفضل پورعرب، فتحعلی اویسی و بهاره رهنما و سروش صحت، رفتند تا علاوه بر متن خوب از بازیگران خوبی هم بهره ببرند. در کنار آنها نشان دادن زندگی مرفه و ماشین های شیک نیز قرار دارد.

داستان اين مجموعه درباره سه شريك است كه با يك برنامه‌ريزي كاملاً حرفه اي موفق به كلاهبرداري چندميلياردي مي شوند، اما در ادامه مسير قصه به شكلي كه آنها پيش بيني كرده بودند، پيش نمي‌رود و ماجراهاي عجيبي در انتظار آنهاست، هر كدام از شخصيت‌ها نماد يكي از صفات خوب، بد و زشت هستند و درگير موقعيت‌هاي پيچيده مي‌شوند. این سریال نیز پیش از این خوب بد زشت نام داشت که نامش تغییر پیدا کرد. در این سریال البته نوآوری‌هایی هم شده چون مردها به همسرانشان می گویند دوستشان دارند .


ملیکا احمدی

melikahmadi@gmail.com

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.