تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نمایشگاه آثار بهمن محصص در کاخ نیاوران

کاری از بهمن محصصآثار نقاشی بهمن محصص از 3 آبان تا 29 اسفند جایگزین آثار مارک شاگال و نقاشان مطرح جهان در موزه جهان نمای کاخ نیاوران می شود.

این نقاش سالهاست فعالیتی در زمینه نقاشی نداشته و با اینکه در ایران زندگی می کند، اطلاعی درباره او و محل زندگی اش در دست نیست و حتی دوستان و نزدیکان او نیز سالهاست که از بهمن محصص بی خبر هستند. در حالی‌که بهمن محصص به گفته آیدین آغداشلو یکی از ده نقاش بزرگ تاریخ نقاشی ایران است.

محصص متولد 1309 و فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبای رم است. بینال سال 1341 تهران آخرین بینالی است که بهمن محصص با آثارش در آن شرکت داشته و بعد از انقلاب هیچ نمایشگاه انفرادی از او در ایران برگزار نشده است و آثار او جسته و گریخته در نمایشگاههای گروهی دیده شده اند که آخرین آنها نمایشگاه مشرق خیال است که هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

محصص علاوه بر نقاشی، مجسمه ساز و مترجم نیز بوده است. او یکی از مجسمه‌سازان پرکار در سالهای قبل از انقلاب محسوب می شود که در آثارش به بهترین نحو حالات درونی انسان را ترسیم می کرد.

«ايتالوكالونيو»، «لوييچى پيراندللو» و «مالاپارته» نويسندگانى هستند كه محصص در شناساندن آنها به مخاطب فارسى سهم به سزايى داشته است و اولین بار «ويكنت شقه شده» نوشته ایتالو کالوینو با ترجمه او در ایران چاپ شد. بعد از انقلاب يكى از مجسمه هايى كه سرنوشت نامعلومى پيداكرد، مجسمه «نى زن» محصص بود كه مقابل ورودى تئاترشهر نصب شده بود و بعدها مجسمه را به جاى نامعلومى منتقل كردند.

نمایشگاهی از طرح های و کاریکاتورهای اردشیر محصص پسر عموی بهمن محصص بهار امسال در گالری همای تهران برگزار شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.