تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فالاچی، گذار از چپ به راست

  اوريانا فالاچي، روزنامه‌نگار و نويسنده معروف ايتاليايي كه در كارنامه خود گفت‌وگوهايي با محمدرضا پهلوي، آيت‌الله خميني، مهدي بازرگان، گاندي و ياسر عرفات را داشت، پنج‌شنبه‌ شب گذشته در سن 77 سالگي بر اثر بيماري سرطان در يكي از بيمارستان‌هاي فلورانس درگذشت.

فالاچي كه كه در دو شهر نيويورك و فلورانس زندگي مي‌كرد، مدتي بود كه در زادگاهش –فلورانس- بستري بود. وي كار روزنامه‌نگاري را با نوشتن گزارش‌هايي از جنگ آغاز كرد و خيلي زود خبرهايش تيتر يك روزنامه‌هاي معتبر كشورهاي جهان از جمله آمريكا، فرانسه، ايتاليا و آلمان شد. او كه طي عمر روزنامه‌نگاري و خبرنگاري‌اش گفت‌وگوهايي را با رهبران مهم جهان انجام داده است، از سوي روزنامه لوس‌آنجلس تايمز چنين توصيف مي‌شود: «فالاچي روزنامه نگاري است كه كسي به او «نه» نمي‌تواند بگويد.»

  روزنامه‌نگاري جدلي

اوريانا فالاچي كه به لحاظ عقايد سياسي از چپ‌ بريده و راست‌‌گرا شده بود، از نظر مذهبي يك «ملحد مسيحي» به شمار مي‌آمد. زيرا او به خدا ايماني نداشت اما گه‌گاهي تمايلاتي را به مسيحيت نشان مي‌داد. به عنوان نمونه او در اوت 2005 با پاپ بنديكت شانزدهم ديدار كرد.

سال 2002 چاپ كتابش با نام «خشم و خودخواهي» تفكرات جنجالي او را نمايان كرد. اين كتاب از سوي مخالفانش به كتابي ضداسلام تعبير شد؛ زيرا كتاب پس از حادثه يازده سپتامبر نوشته شده بود. همچنين اين كتاب پيگردهايي را براي نويسنده‌اش به دنبال داشت. اما تمام اين مسايل حاشيه‌اي باعث نشد كه اين كتاب در سال 2002 در ايتاليا پرفروش نشود.

اوريانا فالاچي سپس كتاب «نيروي عقل» را نوشت كه در آن غرب را به دليل منفعل بودن در برابر اسلام به باد انتقاد گرفته بود. اين كتاب نيز وجه ديگري از اين روزنامه‌نگار جدلي را آشكار مي‌كند. چندي پيش يك روزنامه ايتاليايي درباره فالاچي نوشته بود: «فالاچي در كتاب‌هاي خود جهان اسلام را منشأ شر مطلق دانسته و از اين عقيده دفاع مي‌كند كه در درون هر مسلمان يك تروريست نهفته است.»

 آخرين مصاحبه‌هاي فالاچي نيز در سال 2004 در قالب كتابي منتشر شد. در ايران نيز گفت‌وگوهاي‌ اوريانا فالاچي‌ با شخصيت‌هايي‌ چون‌ آيت‌الله‌ خميني‌، مهندس‌ بازرگان‌، سرهنگ‌ قذافي‌، شارون‌، لخ‌ والسا، راكووسكي‌ و محمدرضا پهلوي‌ با انتخاب‌ و ترجمه‌ غلامرضا امامي‌ توسط‌ انتشارات‌ افق‌ منتشر شده است.

سامان ايراني

irani_saman@yahoo.com

 

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.