تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشن خانه سینما با گله گذاری از نمایندگان مجلس

سه شنبه 21 شهریور چشن بزرگ سینمای ایران تیدیل به گفتگوی هنرمندان با نمایندگان مچلس شد. سینماگران ایران این فرصت را غنیمت شمردند تا با اشاره به حرفهای آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در اولین دیدارش با سینماگران از نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی بخواهند که تکلیف خود را با سینمای ایران روشن کنند.

khane%20cinema.jpgرسول صدرعاملی کارگردان ایرانی و دبیر جشن خانه سینما در سخنرانی افتتاحیه اش با یادآوری گزارش تحقیق و تفحصی که اخیرا از فعالیت‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی در مجلس قرائت شده بود گفت: ما می‌خواستیم تنها کلیپی که از دیدار با رهبری ساخته ایم بیانیه جشن امسال ما باشد. اما با اتهامات مخوف و بی شماری که نمایندگان کمیسیون فرهنگی در گزارش تحقیق و تفحص مطرح کردند من می خواهم نمایندگان مجلس تکلیفشان را با گفته‌های رهبر روشن کنند. آنهاموظفند به سینمای ایران کمک کنند.

اشاره صدر عاملی به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای بوددر دیداری که چندی پیش سینماگران ایران به طور غیرمنتظره با وی ذاشتند. در این دیدار او گفته بود هنر بسیار پیچیده و برجسته‏ سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. او با اشاره به گفته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در آن نشست گفته بود: می‏گویند به ما درجه بدهید؛ خدا به شماها درجه داده، بنده چه درجه‏ای را به شما بدهم! درجه‏ی شما، درجه‏ی خدایی است. این ذوق و استعداد هنری که شماها دارید، این همان درجه‏ای است که به شماها داده است.

کمیته تحقیق و تفحص مجلس اما در گزارشی که اخیرا منتشر شده ، فیلم‌‌های همین سینماگران را که در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، ساخته شد متهم می‌کند که غرب را به عنوان كعبه آمال و آرزوهای جوانان ايرانی، و جمهوری اسلامی را به عنوان تضييع كننده‌ حقوق زنان و جوانان معرفی کرده‌اند .

در این گزارش نمایش خوانندگی و رقص زنان ، موسيقي‌های غير مجاز، افزایش خشونت ، توجيه خيانت زن و مرد به يكديگر به عنوان امری عادی و جايز، به چالش كشيدن مظاهر اقتدار نظام از جمله ارتش، سپاه و تصوير آنان به عنوان نهادهايی متحجر و كهنه‌گرا، القاء عقب‌ماندگی مسلمانان، عدم هماهنگی با سياست‌های خارجی جمهوری اسلامی، استفاده‌ی ابزاری از تصاوير زنان وغيرت‌زدايی از ویژگی‌های دیگر فیلم‌های سینمایی تولید شده در این دوره عنوان شده است .
خادم از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که برای اهدای تنديس بهترين جلوه هاي ويژه به بالا صحنه آمده بود. به این سخنان اشاراتی کوتاه داشتو او گفت اگر این گله هست چرا مرا دعوت کردید و البته از حضورش در جمع سینماگران ابراز خشنودی و افتخار کرد.

او گفت که کمیسیون فرهنگی اجرا کننده این تحقیق نبوده و شنوای اشکالات و انتقادات به این گزارش خواهد بود.
اما این پایان ماجرا نبود. اصغر فرهادی که برای دریافت تندیس بهترین کارگردانی بر روی صحنه رفته بود، گفت که فکر می کند حس واقعی مسئولان ، اهالی سیاست و قدرت در ایران نسبت به سینما همانند طفل شروری است که باید همواره مراقبش بود که دست به کار خلافی نزند. از این جهت تمام بودجه هایش را صرف این مراقبت می کند تا او را رام اهلی کند. او گفت گزارش تحقیق و تفحص مجلس در مورد فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در هشت سال گذشته توهین بزرگی به سینمای ایران بود. آن فیلم‌هایی که در گزارش اشاره شد همین مردم که مسئولان تاکید دارندفهیم هستند دیدند و اگر مسئله ای بود حتما اعتراض می کردند. او تاکید کرد این پیام اهل سینما به اعضای کمیسیون رسانده شود.

قالیباف شهردار تهران و سردار طلایی رییس نیروی انتظامی تهران بزرگ، مهمانان ویژه این جشن بودند.

چندی است فعالیت در زمینه جلوگیری از عرضه و پخش کپی فیلم‌های سینمای ایران افزایش یافته است. از این رو کلیپی که در آن تعداد زیادی از اهالی سینما در آن جملات کوتاهی درباره نخریدن این سی دی هاا بیان می کردند ساخته شده بود . حضور سردار طلایی نیز در راستای این فعالیت بود که از چندی پیش آغاز شده است.

برگزیدگان جشن خانه سینما
اعضای آکادمی سینمای ایران آن چنان از آرا مراقبت کرده بودند که چند نفر از برگزیدگان در جشن حضور نداشتند هر چند ابوالحسن داوودی رییس هیات مدیره پیشین خانه سینما گفت که برخی به دلیل دلخوری به جشن نیامده‌اند.

تنديس بهترين فيلم به تقاطع به تهيه کنندگي مشترک ناصر شفق و سعيد حاجي ميري رسید.

تنديس ويژه هيات داوران نیز به کافه ستاره به تهيه‌کنندگي مصطفي شايسته اهدا شد.

تنديس بهترين کارگرداني به اصغر فرهادي براي فیلم چهارشنبه سوري رسید.

تنديس بهترين فيلمبرداري به علي محمد قاسمي برای يادداشت بر زمين اهدا شد.

تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد به بازیگر پرطرفدار سینمای ایران رضا کيانيان براي يک بوس کوچولو رسید.

تنديس بهترين بازيگر نقش اول زن به هديه تهراني براي چهارشنبه سوري رسید. او که برای این فیلم در جشنواره فجر نیزسیمرغ بلورین دریافت کرده بود در این مراسم غایب بود. او به همراه بهمن قبادی برای اکران فیلم نیوه مانگ در تورنتو است. فیلم نیوه مانگ برای جشن خانه سینما آماده شد اما نتوانست پروانه نمایش بگیرد و به قول بهمن قبادی در توقیف به سر می‌برد. این فیلم درباره موسیقی و برای سالگرد موزار ساخته شده است. هدیه تهرانی دستیار کارگردان این فیلم بود و در گریمی متفاوت در نقش یک پیرزن حضور دارد.

یکی از افرادی که بسیار از دریافت جایزه خوشحال شد بیژن امکانیان بود که تنديس بهترين بازيگر نقش مکمل مرد را براي فیلم تقاطع دریافت کرد. او خوشحال بود که پس از 27 سال حضور حرفه ای در سینمای ایران بالاخره مورد تشویق قرار می‌گیرد.

چهارشنبه‌سوری فیلم مورد علاقه مردم دو بازیگر نقش دوم زن داشت که هر دو در جشنواره فیلم فجر نیز کاندیدا شده بودند. ترانه علیدوستی و پانته‌آ بهرام که توانستند برای اولین بار در تاریخ اهدای تندیس‌های خانه سینما به طور مشترک برنده تندیس بهترين بازيگر نقش مکمل زن باشند.
تنديس بهترين جلوه‌هاي ويژه را محسن روزبهاني براي تقاطع دریافت کرد.

تنديس بهترين تدوين به محمدرضا موئيني براي کافه ستاره رسید.

تنديس بهترين طراح هنري نیز از آن امير اثباتي براي تقاطع شد که البته خودش حضور نداشت.

احمد پژمان براي يک بوس کوچولو صاحب تنديس بهترين موسيقي متن شد.

تنديس بهترين صدا گذاري و ميکس نیز به جهانگير ميرشکاري براي جايي در دوردست اهدا شد.

تنديس بهترين چهره پردازي نیز از آن مهرداد مير کياني براي فیلم يک بوس کوچولو شد.

موج‌هاي گمشده به کارگرداني امير مهران تنديس بهترين فيلم انيميشن ، قانا به تهيه کنندگي محمد رضا عباسيان تنديس بهترين فيلم مستند و تلالو به کارگرداني امير توده‌ روستا تنديس بهترين فيلم کوتاه را از دهمین جشن خانه سینما دریافت کردند. تنديس بهترين کارگرداني فيلم مستند نیز به محمد شيرواني براي رئيس جمهور ميرقنبر رسید

بزرگداشت ها
مراسم بزرگداشت برای آکیراکوروساوا سینماگر شهیر ژاپنی با حضور همسرش بخش پایانی جشن خانه سینما بود. ازنعمت حقیقی فیلمبردار بزرگ ایرانی و سردبیران ماهنامه فیلم نیز در این جشن تقدیر شد..

ملیکا احمدی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.